به بهانه پخش انیمیشن «راسوی کونگ‌فوکار» از شبکه پویا

داستان یک شخصیت با‌مزه

سریال انیمیشن دو‌بعدی راسوی کونگ‌فوکار که اخیرا در حال پخش از شبکه پویاست یکی از کارهای موفق اروپایی است که تاکنون در بیش از 140 کشور دنیا نمایش داده شده و در بسیاری از کانال‌های معروف تلویزیونی پخش شده است.
کد خبر: ۸۸۳۱۶۶
داستان یک شخصیت با‌مزه

به گزارش جام جم سیما،این سریال محصول کشور هلند و ساخته مشترک کمپانی‌های کارتون سالون و تله گائل است که پخش آن را کمپانی کیک اینترتینمنت به‌عهده داشته است.

طرح اصلی این سریال از ایدن هارته بوده است. این کار در یک فصل 52 قسمتی 11 دقیقه‌ای ساخته شده و اولین بار در می ‌2007 از شبکه‌ ای‌بی‌سی استرالیا پخش شد.

این سریال ماجراهای راسوی جوانی است که در یک دره زندگی می‌کند و زیر نظر یک پاندا که استاد کونگ‌فو است برای مبارزه با اژدها آماده می‌شود.

او و دوستانش می‌خواهند دره زیبایشان را از شر اژدهای بدجنس و دستیارانش بابون و میمون‌های نینجا حفظ کنند.

این سریال سال 2008 نامزد دریافت جایزه بفتا برای بهترین کار گروه پیش‌دبستانی شد و در همان سال برنده جایزه ایفتا (فیلم و تلویزیون ایرلند) برای بهترین انیمیشن شد و همچنین نامزد جایزه ایفتا برای بهترین برنامه کودک و نوجوان نیز بوده است.

بعد از موفقیت این سریال در سطح بین‌المللی خبرهایی مبنی برساخت یک فیلم سینمایی از این شخصیت به گوش می‌رسید، اما تا‌کنون خبری مبنی برعملی شدن این پروژه دیده نشده است.

این سریال از ابتدا علاوه‌بر زبان انگلیسی به زبان ایرلندی، فرانسوی، ژاپنی و آلمانی هم دوبله شد، این کار با استفاده از نرم‌افزار فلش ساخته شده، ولی تیم سازنده به گونه‌ای کار را ساخته‌اند که این سریال ظاهری مشابه انیمیشن‌های دستی روی کاغذ را داشته باشد.

راسو که شخصیت اصلی این مجموعه است یک موجود خوش‌قلب و با‌وفاست که نسبت به همه حتی دشمنانش هم احساس دلسوزی می‌کند، او دوست دارد استادش آقای پاندا را راضی نگه دارد، اما در عین حال دوست دارد تفریح هم کرده و راه آسان‌تری برای انجام تمرینات سخت کونگ‌فو پیدا کند.

به طوری که در بعضی صحنه‌ها بیننده را به یاد کارهای جکی‌چان در فیلم استاد بزرگ می‌اندازد. راسو تفکر شیطنت‌آمیزی دارد و دوست دارد گهگاهی سربه‌سر بقیه بگذارد با وجود این‌که بعضی مواقع بی‌حوصله و کم‌تحمل می‌شود، ولی سعی می‌کند در ماموریت‌ها هرچه می‌تواند برای نجات دوستانش انجام دهد.

او آینده روشنی پیش رو دارد، چرا که قرار است استاد بعدی کونگ‌فو باشد و با اژدها مبارزه کند. اما بعضی مواقع هنگام نمایش فنونی که یاد گرفته به درد سر می‌افتد.

علاوه‌بر این، او مثل همتای معروفش پپه‌له‌پو (شخصیت معروف کارتون‌های برادران وارنر) سلاح قوی منحصر به‌فردی دارد که گاز بد بوی راسو است.

ولی برخلاف یک راسوی واقعی او قادر به کنترل این سلاح نیست و هر وقت که بترسد، عصبانی شود یا دچار هیجان شدیدی گردد ناگهان این اسپری گاز بد بو رها می‌شود و هر کسی را که در مسیر آن باشد بیهوش می‌کند.

البته او باید این قدرت غیر‌عادی‌اش را کنترل کند تا بتواند به موقع آن را علیه اژدها استفاده کند.

استاد او پاندا رهبر 80 ساله این دره است. او قبل از این‌که اژدها خبیث شود دوست صمیمی او بود و وقتی از کائنات برا ی مبارزه با اژدها کمک خواست راسو برای کمک فرستاده شد.

اهالی دیگر دره که در ماجراها نقش دارند، خرگوش باهوش، روباه، دکتر لاک‌پشت و ببر که دوست قدیمی پانداست و زمانی جنگجوی معروفی بوده، خوک و آقای اردک هستند و بابون و میمون‌هایی که در خدمتش هستند دائما در‌صدد بدجنسی و آزار و اذیت اهالی دره هستند.

جو استرایک سردبیر مجله اینترنتی انیمیشنAWN درباره چگونگی ساخت این سریال کارتونی با پال یانگ تهیه‌کننده این کار در کمپانی کارتون سالون گفت‌وگویی انجام داده که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید.

لطفا توضیح دهید این شخصیت سیاه و سفید دماغ قرمز از کجا به وجود آمد؟

در واقع ایده اصلی این راسو که دانش‌آموز جوان هنر‌های رزمی است را ایدن هارته داد. این سریال اولین کار کودک استودیوی انیمیشن کارتون سالون است که قبل از آن فقط اگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی می‌ساخت و در واقع از این‌که کار تا این حد موفقیت بین‌المللی پیدا کرده خوشحال هستیم.

درباره روند ساخت کار توضیح دهید.

همان‌طور که می‌دانید طرح اولیه از ایدن هارته بود که اولین افراد کمپانی ما بود و وقتی او برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت کار به تهیه‌کننده ارشد (پال یانگ) واگذار شد‌.

ایدن همه طراحی شخصیت‌ها را انجام داده و آنها را با نرم‌افزار فلش تست کرده بود. از آنجا که تیم سازنده به فیلم‌های کونگ‌فویی علاقه داشتند از این شخصیت در یک فضای چینی با تم آموزش کونگ‌فو استفاده کردند و چون داستان در چین اتفاق می‌افتاد سعی کردیم از حیواناتی استفاده کنیم که در کشور چین باشند به همین دلیل بودن یک پاندا منطقی به نظر می‌آمد.

رابطه پاندا و راسو شبیه رابطه استاد و شاگردی در فیلم بچه کاراته‌کا است. ما در نظر داشتیم که یک کمدی دسته‌جمعی با شخصیت‌های مختلف داشته باشیم.

پس کاراکتر‌های زیادی برای مبارزه با راسو طراحی کردیم. البته تفکر ما این بود که راسو باید از بقیه اهالی دره هم چیزهایی یاد بگیرد.

خیلی از فنون کونگ‌فو از روی حرکات حیوانات نامگذاری شده پس طبیعی بود که شخصیت‌های حیوانی را در داستان بیاوریم که او بتواند از آنها نکاتی را یاد بگیرد.

و چون ما قبلا سابقه استفاده از نرم‌‌افزار فلش را در کارهای تبلیغاتی‌مان داشتیم، انیماتور‌های ما توانستند بخوبی این سریال را نیز با این نرم‌افزار بسازند.

در این ماجرا‌ها از تم افسانه‌های چینی با یک چرخش غربی استفاده شده است. مثلا در داستان‌های عامیانه چینی اژ‌دها نیروی پیش برنده خوبی است، ولی در اینجا او شخصیت بد ماجراست.

راسو هم یک حیوان آمریکای شمالی است که در یک پس‌زمینه چینی قرار گرفته است‌. کمدی داستان در تقابل میان شخصیت‌های پاندای ساکت و آرام و راسوی فوق‌العاده هیجان‌زده اتفاق می‌افتد.

در واقع مثل برخورد دو فرهنگ است، استاد سعی می‌کند آرامشش را حفظ کند در حالی که شاگردش با عمل‌نکردن به دستورات او خودش را به درد‌سر می‌اندازد.

به خاطر همزمانی پخش این سریال در آمریکا با اکران فیلم موفق پاندای کونگ‌فوکار وجود شباهت‌هایی میان این دو تداعی می‌شود. آیا این مساله را قبول دارید؟

این صرفا یک تصادف است که هر دو کار با داستانی در یک چنین تخیلی با سوژه کونگ‌فو ساخته شده که البته کار آنها راسو ندارد.

هر دو گروه از مدت‌ها قبل روی پروژه‌هایشان کار می‌کردند. در ایرلند هیچ نوع تماس یا ارتباطی با این فیلم یا دریم ورکز نداشتیم.

ما راسوی کونگ‌فو‌‌کار را در جشنواره کارتون فروم 2003 برای اولین‌بار به مردم نشان دادیم و قبل از آن هم حدود یک‌سال‌ونیم روی این ایده کار کرده بودیم در واقع فکر می‌کنم قبل از این‌که خبر پخش کونگ‌فو پاندا را بشنویم کار‌مان برای پخش تلویزیونی رفته بود.

پریسا کاشانیان

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها