دمشق برای نجات غیر‌نظامیان دست‌یاری به سازمان ملل داد

اشک تمساح رسانه‌های عربی برای ساکنان «مضایا»

پس از انتشار تصاویری از سه شهرک محاصره شده در اطراف دمشق، سازمان ملل روز گذشته از موافقت دولت سوریه با انتقال کمک به این سه شهرک از جمله مضایا خبر داد. این شهرک که توسط تروریست‌ها به گروگان گرفته شده است تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۰
اشک تمساح رسانه‌های عربی برای ساکنان «مضایا»

به گزارش پرس‌تی‌وی، سازمان ملل همچنین اعلام کرده است، بعد از موافقت دولت سوریه، برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به مضایا و دو شهرک دیگر سوریه شامل الفوعه و کفریا آماده می‌شود؛ البته هنوز تاریخ مشخصی برای این امدادرسانی تعیین نشده است. سازمان پزشکان بدون مرز با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «این دسترسی باید ادامه یابد زیرا یک‌بار امدادرسانی در حال حاضر، مشکلات احتمالی در ماه‌های آینده را کاهش نخواهد داد.» بنا به اعلام سازمان پزشکان بدون مرز، حدود 20 هزار ساکن این منطقه که تحت اشغال تروریست‌هاست، با گرسنگی مواجهند. این سازمان در بیانیه خود افزود: گزارش‌های معتبری وجود دارد مبنی بر این که مردم در شهرک مضایا از فرط گرسنگی با خطر مرگ مواجه شده‌اند و بر اساس گزارش‌های دریافت شده، یک مرد 53 ساله چند روز پیش بر اثر گرسنگی جان باخته است. غیرنظامیان شهرک مضایا در نزدیکی مرز لبنان، از چند هفته قبل و با اشاره به نبود مواد غذایی کافی، گفته‌اند مردم این منطقه از فرط گرسنگی در خطر مرگ قرار گرفته‌اند و کودکان از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.

نزدیک به هفت ماه است که صدها تروریست با حمله به شهرک 40 هزار نفری مضایا، کنترل آن را در دست دارند. تروریست‌ها با اشغال شهرهای سوریه اجازه خروج به ساکنان آن را نمی‌دهند و در بیشتر مواقع غیرنظامیان در این مناطق به‌عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اشک تمساح مخالفان

موضوع مهمی که رسانه‌های غربی و به‌خصوص طرفداران گروه‌های مخالف در سوریه طی چند روز گذشته انجام دادند، مانور تبلیغاتی شدیدی بود که در مورد اوضاع مضایا از سوی این رسانه‌ها انجام شد. در واکنش به این اخبار، شاخه رسانه‌ای نیروهای مردمی سوریه موسوم به «الاعلام الحربی المرکزی» به این شایعات پاسخ داد.

الاعلام الحربی سوریه می‌گوید: چرا رسانه‌های حامی تروریست‌ها برای شهرک مضایا در جنوب شهر زبدانی در شمال غرب دمشق، اشک تمساح می‌ریزند اما مردم محاصره شده در فوعه و کفریا در استان، ادلب و نبل و الزهرا در استان حلب را فراموش کرده‌اند. این گروه با انتشار متنی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «برخی از رسانه‌های دیداری و نوشتاری دارای گرایش‌های خاص، تبلیغات دروغینی را علیه مقاومت ترتیب دادند و حزب‌الله را به گرسنه نگه داشتن افراد غیرنظامی در مضایا متهم کردند؛ مساله‌ای که در واقع برنامه‌ریزی شده است و هدف از آن مخدوش کردن چهره مقاومت است».

به گفته این نهاد، آنچه در شهرک مضایا در شمال غرب دمشق رخ می‌دهد مسئولیتش با گروه‌های تروریستی است که از ساکنان آن به‌عنوان گروگان استفاده می‌کنند. این در حالی است که در دیگر مناطق سوریه از جمله فوعه و کفریا در حومه ادلب و نبل و الزهرا در حومه حلب و دیرالزور که تحت محاصره گروه‌های تروریستی هستند، شاهد چنین تبلیغاتی نیستیم. در این مناطق کودکان به خاطر کمبود شیر، مواد اولیه یا شیوع بیماری‌ها از بین می‌روند. بنا به گفته این گروه، تروریست‌ها در شهرک مضایا حکمفرمایی می‌کنند؛ به گونه‌ای که 600 تروریست در آن حضور دارند. 60 درصد آنها عضو احرارالشام، 30 درصد عضو جبهه النصره و 10 درصد نیز عضو ارتش آزاد هستند. از این روی این شهر در چنگ تروریست‌هاست.

همزمان پاول کرزیسک، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گفت‌وگو با تلویزیون «المیادین» اعلام کرد: مواد غذایی از دو ماه پیش وارد مضایا شده است و مجروحان از شهرکهای الفوعه، کفریا و مضایا منتقل شده‌اند. این سخنگو گزارش رسانه‌ها درباره بروز قحطی در مضایا را رد و تصریح کرد: بعد از امضای توافق‌نامه کفریا، الفوعه و الزبدانی، کمک‌های غذایی به مضایا و همزمان به شهرک‌های الفوعه و کفریا ارسال شد. وی افزود: پس از انجام کارهای لجستیکی، صلیب سرخ به‌زودی وارد مضایا، کفریا و الفوعه خواهد شد.

اولین حضور نیروهای زمینی آمریکا در حلب

در بحبوحه این اتفاقات، کمیته‌های هماهنگی محلی سوریه اعلام کردند که پس از بیرون راندن داعش از اطراف سد «تشرین» در استان حلب سوریه توسط نیروهای کرد، نیروهای آمریکایی در این منطقه مستقر شده‌اند. خبرگزاری دویچه وله آلمان به نقل از «کمیته‌های هماهنگی محلی» سوریه گزارش داد، اگر این خبر صحت داشته باشد به معنای نخستین استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه پس از آغاز بحران این کشور خواهد بود.

به گفته این کمیته‌ها، نیروهایی که در حال حاضر کنترل سد تشرین ـ مشرف بر رودخانه فرات در شمال سوریه ـ را در دست دارند آمریکایی هستند و از شهر مسکونی که در غرب رودخانه فرات قرار دارد به‌عنوان پایگاهی برای خود استفاده کرده‌اند.

تسلیم شدن 11 هزار فرد مسلح طی سال گذشته

وزارت دادگستری سوریه اعلام کرد، در سال گذشته میلادی 11 هزار و 57 فرد مسلح خود را تسلیم ارتش و نیروهای مسلح کردند. این مطلب را خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کرد.

در بیانیه وزارت دادگستری سوریه آمده است: این افراد با اعلام پشیمانی از رفتار گذشته، خود را تسلیم کردند و متعهد شدند که به آغوش کشور و ملت بازگشته و در آینده در هیچ اقدامی که امنیت کشور را تهدید می‌کند، مشارکت نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها