یکی از افراد نزدیک به معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی از در اختیار گرفتن سلاح‌های شیمیایی این کشور از سوی تروریست‌های داعش خبر داد.
کد خبر: ۸۶۵۴۳۰
دستیابی داعش به سلاح شیمیایی لیبی

احمد القذافی القحصی داماد معمر قذافی روز جمعه در مصاحبه‌ای در قاهره گفت، تروریست‌های داعش طی سرنگونی حکومت قذافی به سلاح‌های شیمیایی موجود در لیبی دست یافته و آنها را در انباری در جنوب لیبی انبار کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، وی به حمله شیمیایی تروریست‌ها که در سال 2013 در شهرغوطه انجام شد، اشاره کرد و گفت گاز سارین از ترکیه به کشور دیگری منتقل شده و سپس وارد سوریه شده و از سوی تروریست ها استفاده شده است. وی گفت کشورهای غربی بخوبی درباره این مسئله آگاهی دارند.

القحصی در ادامه گفت: «به نظرمی‌رسد کشورهای غربی خطر را دیر احساس کردند و اقدام به جمع‌آوری سلاح‌های غیر متعارف موجود در لیبی کردند.»

ادعای عربستان علیه ایران

سفیر عربستان سعودی در مصر ایران را متهم کرد به دنبال تحمیل سلطه اش بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی است.

الشرق الاوسط نوشت: عبدالعزیز قطان که همچنین نماینده دائم ریاض در اتحادیه عرب است ایران را متهم کرد که «به دنبال تحمیل سلطه اش بر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) و دیگر کشورهای عربی است و اختلاف را اختلاف مذهبی بین سنی و شیعه نشان می دهد و به ناحق در امور ما دخالت می کند.»

سفیر عربستان در قاهره در ادامه گفت:« امیدوارم ایران قدرت عربستان را آزمایش نکند. ما در یمن به درخواست رسمی رئیس دولت (فراری و مستعفی) یمن وارد شدیم و نمی پذیریم کودتای حوثیها (انصارالله) بر دولت مشروع تحمیل شود.

وی تاکید کرد عربستان هیچ نوع ناآرامی را در کشور همسایه نمی پذیرد زیرا این مسئله جنبه امنیتی دارد و برای عربستان خط قرمز است.

واکنش ظریف به درج نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی سوریه

اردن در فهرست ارائه شده به نشست نیویورک درباره سوریه، نام سپاه پاسداران را نیز به عنوان گروهی تروریستی آورد که با واکنش شدید وزیر خارجه ایران مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،در فهرستی که وزیر امور خارجه اردن به این نشست ارائه کرد، نام صد و پنجاه و هفت گروه فعال در عرصه سوریه و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آورده شده بود.

محمد جواد ظریف به محض اطلاع از این اقدام اردن در واکنشی شدید به همتای اردنی خود، از این اقدام آنها ابراز شگفتی و تعجب کرد.

وزیر خارجه اردن نیز که به گفته دیپلمات ها با فشار برخی کشورها مانند عربستان، نام سپاه را در این فهرست گنجانده بود، در واکنشی انفعالی به اعتراض ظریف گفت: ما از همه طرفهای دخیل در موضوع سوریه خواسته ایم که اسامی گروه هایی که گمان می کنند در عرصه سوریه دست به اقدام تروریستی می زنند، اعلام کنند و نام سپاه را هم نه اردن بلکه یکی از کشورها ارائه کرده است.

قطع روابط پارلمانی روسیه با ترکیه

در پی بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مسکو و آنکارا، شورای فدراسیون (مجلس علیا) روسیه روابط با پارلمان ترکیه را قطع کرده است.

کنستانتین کساچف، رئیس کمیته بین المللی شورای فدراسیون روسیه گفت: «روابط ما با همکاران در پارلمان ترکیه، که تاکنون بسیار فعال بود، متوقف شده است.»

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که در پی سرنگونی بمب افکن روسیه توسط جنگنده ترکیه در حریم هوایی سوریه در تاریخ 24 نوامبر (3 آذر)، روابط آنکارا و مسکو تیره شده است.

مسکو در پی این حادثه، تحریم‌هایی اقتصادی علیه آنکارا وضع کرد.

کساچف تاکید کرد که قانون گذاران روسیه «هیچ ارتباطی» با همتایان ترک خود نخواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها