مدت‌هاست مسئولان دولتی از بیمه مهریه، لزوم اجرایی شدنش و نیز تاثیر آن بر استحکام خانواده‌ها و نقش این بیمه درایجاد یک پشتوانه مالی مطمئن برای متاهل‌ها سخن می‌گویند.
کد خبر: ۸۶۲۰۳۶
جوانان، بیمه مهریه و چند ضرورت دیگر

همین اواخر نیز وزارت ورزش وجوانان برنامه این وزارتخانه را برای برقرارکردن بیمه ازدواج (که بیمه مهریه یکی از زیرمجموعه‌های آن است) تشریح و ازآن به‌عنوان گامی حمایتی یاد کرده است.

واقعیت این است که بیمه مهریه مثل همه انواع بیمه در زندگی افراد،کارساز و موثر است و هرچه فرهنگ استفاده از بیمه در کشور توسعه یابد به نفع جامعه خواهد بود البته در مورد بیمه مهریه این نگرانی وجود دارد که عده‌ای سودجو مثلا با ترتیب دادن طلاق‌های صوری، شرکت‌های بیمه را دور زده و دست به سوءاستفاده بزنند که نگرانی بجایی نیز هست، همان گونه که سال‌هاست برخی خانواده‌ها برای معاف شدن فرزندانشان از خدمت وظیفه، طلاق‌های صوری را ترتیب می‌دهند و از این رهگذر به اهداف خود می‌رسند.

اما این موارد را باید جزو استثنائات به حساب آورد، ولی حتی اگر با وجود کم بودن موارد تخلف بازهم نگرانی وجود دارد باید راه‌های سوءاستفاده را بست نه این که کلا بساط بیمه را جمع کرد.

البته بیمه مهریه با وجود فوایدی که برای خانواده وجامعه دارد، اما به هرحال جزو برنامه‌هایی است که در درازمدت به ثمر می‌نشیند و این با نیاز واقعی ما فاصله دارد. به عبارت دیگر درحوزه جوانان وخانواده به جای برنامه‌هایی که نتایجش در آینده نصیب افراد شود به تدابیری نیاز داریم که درکوتاه‌مدت یا میان‌مدت به نتیجه برسد و دست افراد را بگیرد.

مدت‌هاست آمارازدواج درکشور روندی نزولی دارد که به گفته کارشناسان، بخشی از این ماجرا به بیکاری و مشکل مسکن جوانان مربوط می‌شود.

پس وقتی این اطلاعات در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد آنها باید نسخه‌ای برای رفع این موانع تجویز کنند نه این که نسخه‌ای درازمدت مثل بیمه مهریه بپیچند.

درواقع جوانان نیاز به حمایت‌های ملموس دارند که در زندگی روزمره به کارشان بیاید مثل این که دولت‌ها عزم کنند وقتی یک جوان کسب و کاری راه می‌اندازد با تخفیف‌های بیمه‌ای و مالیاتی حتی با درصدهای ناچیز از او حمایت کنند و میان او و کاسبی با سابقه که در بازار جا افتاده، تفاوت قائل شوند.

این جنس حمایت را می‌توان در پروژه‌های مسکن مهر نیز اعمال کرد به طوری که دولت مصمم شود واحدهای مسکونی افراد جوان را زودتر تحویل دهد و ازاین راه به تامین مسکن آنها کمک کند.

البته قبول دارم این قبیل کارهای حمایتی نیاز به منابع مالی دارد، ولی اگر از جوانان دم می‌زنیم باید راه‌های تامین هزینه‌ها را نیز پیدا کنیم نه این که مدام از این جلسه به آن جلسه برویم و طرح‌هایی را پیگیری کنیم که در زمان دولت ما به نتیجه نمی‌رسد و به ناچار پیگیری‌اش به دولت‌های بعد حواله می‌شود.

عسگر ملکی - مدیر کل پیشین دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها