گفت‌وگو با مؤسس بنیاد خیریه‌ای که یاور دل‌های به سوگ نشسته است

دستی برای اشک‌های گل آفتابگردان

مراحل سوگواری را در منابع مختلف از پنج تا هشت مرحله بیان کرده‌اند که معمولا در همه افراد سوگوار دیده می‌شود، مگر این‌که عده‌ای از سوگواران در مرحله‌ای توقف کنند و مرحله بعدی را تجربه نکنند‌.
کد خبر: ۸۵۱۷۸۷
مراحل سوگ

به گزارش جام جم آنلاین، اولین مرحله پس از شنیدن خبر از دست دادن یک عزیز، انکار است،‌ به‌طوری که فرد حاضر به پذیرش این واقعیت نیست و منکر آن می‌شود‌. پس از آن فرد دچار خشم می‌شود و به این معترض است که چرا این بلا بر سر او آمده است. در این هنگام است که بده‌بستان فرد سوگوار با خدا آغاز می‌شود و می‌گوید حاضر است همه چیزش را بدهد و خداوند عزیزش را به او برگرداند.

در مرحله چهارم سوگواری فرد دنبال مقصر می‌گردد که این مقصر می‌تواند خود فرد سوگوار یا هرشخص دیگری باشد. ترس نیز حسی است که سوگواران آن را تجربه می‌کنند؛‌ ترسی که ناشی از پی بردن به‌تنهایی پس از مرگ یک عزیز است‌.

اینجاست که غم و اندوه نیز بر فرد مستولی می‌شود و در عده‌ای به حدی اوج می‌گیرد که به افسردگی تبدیل می‌شود. عده‌ای تا پایان عمر در این حال باقی می‌مانند، اما کسانی که بتوانند از این مرحله عبور کنند به مرحله پذیرش می‌رسند یعنی به جایی که قبول می‌کنند جاده زندگی یکطرفه است و بی‌تابی فایده‌ای ندارد. اینجاست که بازگشت به زندگی عادی آغاز می‌شود و سوگواران سرانجام به زندگی سلامی دوباره می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها