در سال‌های اخیر نیروی انتظامی و موسسه ناجی هنر توجه ویژه‌ای به ساخت و تولید سریال‌های پلیسی داشته‌اند‌ که حاصل آن نزدیک به 10 مجموعه این‌چنینی بوده است، اما درباره علت پرداختن کمتر به سریال‌های پلیسی ـ معمایی شاید بیشترین سهم به فیلمنامه‌های ضعیف و متن‌های فاقد جذابیت برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۳۷۲۵۵
سهم بالای فیلمنامه‌های ضعیف

معمولا نویسندگان متن‌های خود را در دقیقه 90 به موسسه ناجی هنر تحویل می‌دهند و زمانی که می‌خواهیم فرصتی دهند تا متن‌شان خوانش و بازبینی شود، عموما مقاومت می‌کنند.

این در حالی است که همه فیلمنامه‌ها از بابت همخوانی با خطوط قرمز نظام و نیروی انتظامی، باید مطالعه شوند. این مساله گاهی موجبات دلخوری نویسندگان را فراهم می‌آورد تا جایی که نسبت به حذف شخصیت پلیسی در فیلمنامه خود اقدام می‌کنند.

در سال‌های مدیرعاملی دکتر منتظر المهدی بر ناجی هنر، چند فیلمنامه پلیسی ـ معمایی به نویسندگان مختلف سفارش داده شد، اما نتیجه کار چنان نشد که انتظار می‌رفت و باید بحث بودجه و متن خوب را در این ماجرا در نظر گرفت. ناجی هنر با دعوت نویسنده، چارچوب کار را مشخص و تبیین می‌کند، اما در نهایت حاصل کار چیز دیگری می‌شود.

این فرآیند شاید چند بار تکرار شده و هر بار نویسنده جدیدی برای همکاری دعوت می‌شود. ناجی هنر به سریال‌های پلیسی ـ معمایی که به نوعی سطح آگاهی و هوشیاری مردم را بالا می‌برد اعتقاد دارد و می‌داند نیاز جامعه هم هست، اما همه تلاش‌ها به فیلمنامه‌های ضعیف ختم می‌شود.

فرمانده ناجا بر آمادگی جسمانی نیروهای پلیس دستور و تاکید موکد دارد، این که همه پرسنل هر روز باید یک ساعت ورزش اجباری کنند.

ورزش در نیروهای مسلح اجباری است، اما برخی همکاران در این زمینه کم‌کاری می‌کنند. با این حال، در سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی به کارشناسان نیروی انتظامی مشاور تاکید شده حتما در آثارشان از پلیس‌هایی استفاده شود که از ترکیب ظاهری مناسب برخوردار باشند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم بیشتر به سریال‌های پلیسی حادثه‌ای علاقه دارند، اما به عنوان یک کارشناس، پلیس تفنگ به دست را دوست ندارم و نیروی متفکر و اندیشمند را بیشتر می‌پسندم. به هر حال از آنجا که مردم به سریال‌های حادثه‌ای اکشن بیشتر علاقه‌مندند، طبعا ناجی هنر هم به این سمت و سو سوق پیدا می‌کند. شاید در سا‌ل‌های آینده و با تغییر ذائقه مخاطب، رویکرد نیروی انتظامی و ناجی هنر هم تغییر کند.

با مراجعه به اداره اگاهی نیروی انتظامی با دنیایی از سوژه‌های باورنکردنی، جذاب و بکر مواجه خواهید شد. به نویسندگان قول می‌دهم اگر همین امروز برای آشنایی و اطلاع از این موضوعات و پرونده‌ها به آگاهی مراجعه کنند، کمال همکاری با آنها صورت خواهد گرفت. به عنوان یک کارشناس که سال‌ها در عرصه تولید آثار نمایشی فعال بوده‌ام، اعتقاد دارم دلیل کمتر ساخته شدن سریال‌های پلیسی ـ معمایی را باید به حساب فیلمنامه‌های ضعیف گذاشت.

سرهنگ هدایت‌الله سجادی‌

‌ مشاور و کارشناس نیروی انتظامی شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها