عوامل سریال زاویه هفتم از ساخت این سریال گفتند

روایت متفاوت از یک داستان پلیسی

سریال پلیسی ـ معمایی«زاویه هفتم» قصه یک سرقت مسلحانه را در هفت قسمت به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی روایت می‌کند. این سریال داستان یک سرقت مسلحانه را از هفت زاویه و از دید سه پلیس و چهار سارق به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۸۰۷۶۹۹
روایت متفاوت از یک داستان پلیسی

رویا نونهالی نقش دکتر شمس را در«زاویه هفتم» بازی می‌کند که کارشناس مفاسد اقتصادی است. حمیدرضا پگاه نقش سرگرد نیازی و بهرام ابراهیمیان نقش سرهنگ مجد را بر عهده دارد. سام درخشانی، سارا نازپرور شیدا، تینا آخوندتبار، رحیم نوروزی، بهزاد داوودی و شهاب شادابی از جمله دیگر بازیگران این سریال معمایی و پلیسی هستند.

کنار هم گذاشتن قطعات پازل

محمود معظمی، کارگردان مینی سریال«زاویه هفتم» به این موضوع اشاره می‌کند که قبلا نیز با سریال‌های «خانه کاغذی» به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و «رؤیای کبود» تجربه کار پلیسی داشته است. او درباره ویژگی‌های این سریال می‌گوید: «زاویه هفتم» قصه‌ای متفاوت و بکری دارد و مخاطب به خوبی با آن درگیر می‌شود. این سریال ساختار کلاسیک و پازل‌واری دارد. ما سعی نکردیم مخاطب را با حرکات متفاوت دوربین به سمت سریال جذب کنیم. در پایان سریال با بازگشایی گره‌های مختلف داستان از نگاه این شخصیت‌ها و کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل، معمای این سرقت برای پلیس حل می‌شود. «زاویه هفتم» بیش از هر چیز روی ساختار معماگونه تکیه می‌کند و به همین دلیل مخاطب بیشتر با فضاها و قصه درگیر می‌شود.

این کارگردان با یادآور‌ی این که «زاویه هفتم» در جشنواره پلیسی مسکو جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده، تصریح می‌کند: امیدوارم این سریال بازخورد خوبی بین مخاطبان داشته باشد. من قصه و فضای کار را دوست داشتم و مطمئنا این قصه روی مخاطب تأثیرگذار است و بیننده با یک قصه پرتعلیق و پرکشش روبه‌رو می‌شود.

معظمی با رضایت از کار با بازیگران حرفه‌ای خاطر نشان می‌کند: وسواس و تعامل با بازیگران باعث بهتر شدن سکانس‌ها می‌شود. ما این سکانس‌ها را با تمرین زیاد اجرا می‌کردیم. در حال حاضر تدوین و صداگذاری سریال تمام شده و آماده پخش است و امیرحسین شریفی به عنوان یک تهیه‌کننده حرفه‌ای کنار کار بود که از کمک به من دریغ نکرد و خیلی خوب از ما حمایت کرد.

او درباره تغییر لوکیشن‌ها و ساخت برخی قسمت‌های لوکیشن نیز می‌گوید: در این سریال با تغییر لوکیشن‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و شاید بالغ بر 100 لوکیشن داخلی و خارجی داشته باشیم. حتی بسیاری از لوکیشن‌های ما مثل اداره پلیس و بانک ساخته شد، چرا که می‌خواستیم براساس ذهنیت خود از فیلمنامه پیش برویم.معظمی با توضیح این‌که که مخاطب امروز سریال‌های پرکشش معمایی را دنبال می‌کند و ساخت این کارها باید ادامه پیدا کند، می‌گوید: اگر این نوع کارها با قصه متفاوت ساخته شود، شاید سطح وسیعی از مخاطبان را در بر بگیرد. امیدوارم در آینده با تعداد بیشتری از این نوع سریال‌ها روبه‌رو باشیم.

«زاویه هفتم» و قصه آدم‌های مختلف

شریفی، تهیه‌کننده این سریال نیز با اشاره به این‌که«زاویه هفتم» با مشارکت ناجی‌ هنر و معاونت سیمای استان‌ها ساخته شده است، تصریح می‌کند: این سریال ساختاری تازه و متفاوت دارد که تاکنون نمونه‌اش را در تلویزیون ندیده‌ایم و ماجرای سرقت مسلحانه را ازهفت زاویه مختلف روایت می‌کند.

این تهیه‌کننده درباره این‌که میزان استقبال مخاطب از این سریال را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: به نظرم نوع داستان و ساختار کار به گونه‌ای است که با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود. این قصه به صورت معمایی و پلیسی نوشته شده است. وقتی طرح فیلمنامه به دستم رسید، به ناجی هنر دادیم و چندبار بازنویسی کردیم تا به نقطه عطف لازم برسیم. به عنوان تهیه‌کننده‌ای که سریال‌ها و آثار بسیاری را تولید کرده، فکر می‌کنم این سریال کار خوبی شده است.

این سریال به گفته تهیه‌کننده‌اش شریفی، پرلوکیشن بوده و در مکان‌های مختلفی تصویربرداری شده است. وی می‌گوید: لوکیشن‌های پلیسی، بانک، منزل‌های شخصیت‌ها و خیابانی و پلان‌های هوایی در این سریال دیده می‌شود که فقط در تهران تصویربرداری شده است. در بین تمام لوکیشن‌ها تصویربرداری لوکیشن بانک برای ما خیلی سخت بود. الان هم در مرحله تدوین هستیم و تصویربرداری تمام شده است.

شریفی اضافه می‌کند: این سریال فقط معمایی نیست بلکه نماهای پرتحرک هم دارد و از این لحاظ می‌تواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند. وی تصریح می‌کند: امیدوارم در آینده نزدیک سریال‌های دیگری در این ژانر ساخته شود و مردم بیشتر بتوانند این گونه خاص را ببینند.

تصویربرداری سریال زاویه هفتم مرداد 93 در پارک ولایت حوالی اتوبان نواب شروع و در ادامه داستان سریال در بانک و اداره آگاهی و باشگاه تیراندازی و خانه هم ادامه پیدا کرده است و بخشی از مراحل فیلمبرداری هم علاوه بر تهران در اصفهان انجام شده است. به گفته شریفی، این سریال با مشارکت ناجی‌ هنر و معاونت سیمای استان‌ها و مرکز اصفهان تولید شده و بعد از پخش از شبکه تهران یا شبکه 3 از شبکه‌های شما و استانی هم پخش می‌شود.

شریفی درباره لوکیشن‌های سریال نیز می‌گوید: سریال زاویه هفتم در مکان‌های مختلفی تصویربرداری شده و نماهای هوایی و صحنه‌های تعقیب‌ و گریز زیادی داشته است. مثلا ما بانکی به اسم بانک امروز درست کردیم و در این بانک که لوکیشن اصلی ماست، سرقت را از چند زاویه می‌بینیم. همچنین اداره آگاهی، باشگاه تیراندازی و پارک ولایت در بزرگراه نبوت از جمله لوکیشن‌های ما بوده است. روز هفتم یک سریال پلیسی اکشن نیست، بلکه یک ملودرام روان‌شناسانه است که در آن تلاش و اندیشه پلیس و تحلیل شخصیت مجرمان نشان داده می‌شود.

تهیه‌کننده زاویه هفتم درباره بازیگران این سریال و نقش‌های آنها هم می‌گوید:خانم نونهالی نقش دکتر شمس را بازی می‌کند که کارشناس مفاسد اقتصادی است. حمیدرضا پگاه نقش سرگرد نیازی و بهرام ابراهیمیان نقش سرهنگ مجد را بازی می‌کنند. فرهاد بشارتی هم در نقش یکی از پلیس‌های این سریال بازی می‌کند.

سارا نازپرور نقش یک راننده رالی را بازی می‌کند که رانندگی گروه سارقان را برعهده دارد.

امیرحسین شریفی‌تصریح می‌کند: زاویه هفتم داستان یک سرقت مسلحانه را از هفت زاویه و از دید سه پلیس و چهار سارق روایت می‌کند. در سه قسمت ماجرای سرقت بانک را از نگاه دکتر شمس، سرگرد نیازی و سرهنگ مجد می‌بینیم و در چهار قسمت ماجرا از نگاه شیوا، منصور، فرهاد و آرام به نمایش درمی‌آید. در حقیقت این سریال ساختاری تازه و متفاوت دارد که تاکنون نمونه‌اش را در تلویزیون ندیده‌ایم. در پایان سریال با بازگشایی گره‌های مختلف داستان از نگاه این شخصیت‌ها و کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل، معمای این سرقت برای پلیس حل می‌شود.

وی پیش از این تهیه‌کننده آثار مطرح سینمایی چون پری (داریوش مهرجویی)، ضیافت (مسعود کیمیایی)، اشک سرما (عزیزالله حمیدنژاد) بوده است و تاکنون تله‌فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی برای شبکه‌های مختلف سیما تهیه کرده است.

یک سریال تازه

حمیدرضا پگاه که در این سریال نقش سرگرد نیازی را بازی می‌کند و پیش از این هم در سریال پلیسی بازی کرده است، درباره تجربه بازیگری‌اش در این سریال می‌گوید: من در زاویه هفتم نقش یک پلیس را بازی می‌کنم اما چیزی که بیشتر از نقشم مرا درگیر کرد شکل روایت قصه و متفاوت بودن آن با کارهای قبلی و حتی با سریال‌هایی بود که تا حالا از تلویزیون دیده بودم. اولین چیزی که به شما این امکان را می‌دهد که متفاوت با کارهای قبلی‌تان بازی کنید فیلمنامه و امکاناتی‌است که در اختیارتان قرار می‌گیرد. من در بیشتر کارهایم شخصیت‌های رئال و باورپذیر را بازی کرده ام. شخصیت رئال هم برخلاف شخصیت‌های فانتزی نمی‌تواند فی البداهه حرکتی از خودش انجام بدهد یا بی دلیل چیزی را به نقش اضافه کند. بنابراین حالا که نقش‌های واقعی را بازی می‌کنم، سعی می‌کنم نقشم برای مخاطب باورپذیر باشد و تمام تلاشم در این جهت است که اگر فیلمنامه امکاناتی در اختیارم قرار می‌دهد آن را در خودم پیدا کنم و آن شخصیت را برای مخاطب ملموس‌تر کنم.

نسرین بختیاری / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
برچسب ها: سریال قاب کوچک
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
۰
۰
سلام و خسته نباشید
امیرحسین شریفی تهیه كننده صاحب نام و حرفه ای سینمای ایران است كه بنده به ایشان ارادت زیادی دارم و تحسین میكنم شخصیت و بازی همسر محترمشان سركار خانوم سارا نازپرور را در كارهای مختلفی كه از ایشان دیده ام
با سپاس

نیازمندی ها