جام‌جم» از وضعیت تجاری ایران و اوراسیا گزارش می‌دهد

رونق تجارت به اعتبار دیپلماسی

«جام‌جم» از وضعیت بازرگانی با کشورهای همسایه گزارش می‌دهد

توسعه تجارت غذایی ایران با همسایگان

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران معروف به ایران اکسپو ۲۰۲۴ هفته گذشته پایان یافت و به گفته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت بین دو تا پنج میلیارد یورو قرارداد نهایی خواهد شد و طی دو سال این موضوع به نتیجه خواهد رسید. آن‌طور که مسئولان وزارت صمت می‌گویند، این اقدامات برای رفع ناترازی تجارت غیرنفتی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۵۲۲۸
 
یکی ازکشورهایی که به صورت ویژه هیات تجاری برای بازدید ازنمایشگاه ایران اکسپو اعزام کرد، ترکمنستان بود.حسن مرتجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن برگزارکنندگان‌نمایشگاه‌های خارجی بااشاره به سفرمرگن گوردوف،رئیس اتاق‌بازرگانی‌وصنایع ترکمنستان به همراه یک هیات بلندپایه تجاری برای بازدید ازششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت:‌ ایران یک شریک تجاری قابل اتکا و تامین‌کننده نیازهای اساسی ترکمنستان در زمینه صنعت روز کشاورزی، مواد غذایی، تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت ایران به همراه فناوری‌های‌ های‌تک، الکترونیک و فناوری روز است. 
مرتجی بیان‌ کرد: عدم دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد باعث شده تا مسیر ارتباطی ایران برای ترکمنستان حائز اهمیت شود و در این راستا در سال‌های گذشته افتتاح خط‌آهن مشهد سرخس- تجن و خط‌آهن بافق- بندر عباس، اقدامات مهمی در جهت توسعه ارتباطات و تجارت بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه ترکمنستان بوده است. وی با اشاره به این‌که ایران پس از روسیه دومین شریک تجاری ترکمنستان محسوب می‌شود، خاطرنشان‌ کرد: ترکمنستان یکی از مصرف‌کنندگان مواد غذایی و کشاورزی در میان کشورهای تازه استقلال‌یافته آسیای مرکزی به‌شمار می‌رود و ایران به عنوان یکی از همسایگان ترکمنستان و با مرز زمینی مشترک ۱۲۰۰ کیلومتری به دلایل جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند سهم مهمی در روند افزایش حجم صادرات مواد غذایی، محصولات کشاورزی، توسعه بازار و همکاری‌های دوجانبه داشته باشد. در این راستا نمایشگاه ایران اگروفود یک رویداد اقتصادی منطقه‌ای دریای خزر، موجب رونق کسب و کار در بازار کشورهای ساحلی خزر و منطقه و توسعه صادرات کالا و خدمات فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ایرانی به‌شمار می‌رود.
 
پیگیر قراردادهای تجاری هستیم
رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با اشاره به این‌که تبادلات تجاری بین دو کشور بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: بخش عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان انواع میوه‌جات است که این کشور می‌تواند مصرف‌کننده سایر محصولات کشاورزی از ایران نیز باشد.وی اظهار کرد: باتوجه به بازدید از نمایشگاه اکسپو تهران مقرر شد که ترکمنستان بتواند علاوه‌بر میوه، محصولات فلزی، آهن، مصالح و لوازم ساختمانی، مواد لبنی، مواد غذایی، پلاستیک و کالاهایی در بحث پیمانکاری و مواد معدنی از ایران تامین کند. در گذشته گوشت مرغ و سایر محصولات دیگر به ترکمنستان صادر می‌شد اما تعلل درصادرات یا تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و توقف ناگهانی صادرات، باعث شد ما این موقعیت‌ها را از دست بدهیم و کشورهای دیگر جایگزین ما در بازاراین کشورهمسایه شوند.بهرامی،تعلل وتوقف در صادرات محصولات کشاورزی را برای تجار و بازرگانان ایرانی مخرب دانست و گفت: حضور تجار و بازرگانان ایرانی در ترکمنستان و همچنین دستگاه‌های مختلف و اتاق‌های مشترک، می‌تواند بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی فراهم کند. بهرامی گفت: نمایشگاه ایران‌اگروفود شهریورماه در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می‌شود که می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند. از سوی دیگر کشورهای روسیه، ترکیه و ارمنستان نیز از این نمایشگاه بازدید کردند و در روزهای آینده به چگونگی روابط با این کشورها نیز اشاره خواهیم کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها