در آخرین روزهای تابستان مانند هفته‌های گذشته چند نمایشگاه را به شما معرفی می‌کنیم. نمایشگاه‌هایی که می‌تواند باعث شود از دیدن عکس‌ها،‌ نقاشی‌ها،‌ حجم‌ها و مجسمه‌ها روحتان در این روزهای شلوغ پیش از آغاز مدارس و دانشگاه ها تلطیف شود.
کد خبر: ۸۳۶۰۲۵
همه چیز در بساط هنر

گالری ساربان

گالری ساربان اولین برنامه پس از تعطیلات تابستانی خود را به نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان «رویکرد انتزاعی» اختصاص داده است. این نمایشگاه شامل 25 اثر نقاشی و مجسمه با رویکرد انتزاعی است که در ابعاد و تکنیک‌های متفاوت خلق شده‌اند. مژده اتراک، بردیا اسماعیل‌لو، فربد الکایی، مهدیه پازوکی، حسام حاجی‌آقازاده، نگین حدادزاده، سلاله عبدالپناه، ندا غیوری، یوکابت فرخی، بیژن قاسمی‌نژاد، طرلان لطفی‌زاده، مونا مجاوری، فرشته محسنی و دانیال ملانوروزی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند که هر کدام با یک تا سه اثر نقاشی و مجسمه در آن شرکت کرده‌اند. این نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه تا 30 شهریور هر روز (بجز سه‌شنبه‌ها) از ساعت 16 تا 20 در گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 برپاست.

عکس از اعماق خلیج فارس

مجموعه عکس‌های مسعود یاررضوی از اعماق خلیج‌فارس و دریای عمان برای نخستین بار در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی پایین تر از پل سید خندان به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با نمایش 30 عکس منتخب از این مجموعه گشایش یافته و تا 26 شهریور ادامه دارد. عکس‌های این نمایشگاه منتخب مجموعه عکس‌هایی است که طی پنج سال از اعماق 2 تا 15 متری آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان گرفته‌ شده است.

یاررضوی، عکاس جوان این مجموعه که بدون کپسول اکسیژن به اعماق دریا رفته و عکسبرداری کرده می‌گوید: غواصی اسکین (بدون کپسول) سبب می‌شود بهتر بتوانیم با موجودات زیر دریا ارتباط برقرار کنیم؛ وقتی کپسول و جلیقه همراهمان است، حباب ایجاد شده و همین حبا‌ب‌ها موجب دور شدن موجودات از غواص می‌شود؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهم بدون کپسول وارد آب شوم.

سهراب بر فراز تهران

نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «شهر هنر» با نمایش آثاری از ۷۳ هنرمند شاخص نسل‌های مختلف در برج میلاد تهران برپاست. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی از جمله هانیبال الخاص، سهراب سپهری، ناصر اویسی، ابراهیم الفت، ابوحمید اسدی، ابوسعید اسدی، رضا بانگیز، پیمان پیروی، امیر‌صادق تهرانی، رضا تقی‌پور، هادی جمالی، هادی روشن ضمیر، حکمت رحمانی، محمود زنده‌رودی، اوژن شیر اوژن، عین‌الدین صادق‌زاده، منیژه صحی، حامد صدر ارحامی، یعقوب عمامه پیچ، سیامک عزمی، ولی فتاح‌زاده، لیلا قلوبی، اسداله کیانی، علیرضا کرمی، خلیل کویکی، فریده لاشایی، نصرت‌الله مسلمیان، احمد محمد‌پور، سعید نقاشیان، رضا هدایت، داور یوسفی، عادل یونسی و ... به نمایش درآمده است.

72 اثری که در این نمایشگاه در معرض تماشاست، اغلب آثار نادیده یا کمتر دیده شده ‌است. این رویداد هنری که تا ۲۷ شهریور ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

آثار تازه بیژن بصیری در نگارستان «آن»

«نور» عنوان نمایشگاهی است که بیژن بصیری پس از نمایش آثارش در موزه هنرهای معاصر، این بار در نگارستان «آن» برگزار کرده است. در این نمایشگاه یک اثر حجم و دو چیدمان از بصیری به نمایش گذاشته شده است. چیدمان‌‌های بصیری در فضایی اسطوره‎ای خلق شده‎ و از مجموعه‎های «هرمس» و «آیینه‎ خورشیدی» هستند. آیینه خورشیدی بین سال‎های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۵ ساخته شده ‎است. این حجم‌ها در دو شکل دایره و مربع یا مربع مستطیل ساخته شد‌ه‌ و جنس آنها از فولاد است. هرمس نیز در فاصله سال‎‎های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ از آهن، سنگ‎های آتشفشانی، گرافیت و گرد مرمر ساخته شده است. این چیدمان از پایه‌های آهنی به ارتفاع دو متر تشکیل شده است که روی هر یک از آنها حجمی به شکل توده‎ای از گدازه قرار دارد که تداعی‌کننده سرهای حیوانات و به ویژه هیولاهای ابتدایی مانند دایناسورهاست.نگارستان آن در خیابان سئول پلاک 40 واقع است .

6 روایت از زمستان

مهرداد افسری، زمستان را به عنوان فصل مشترک مجموعه‏ عکس‌های خود و پنج هنرمند عکاس دیگر علیرضا فانی، کیارنگ علایی، مهدی مقیم‏‌نژاد، مهدی عبدالکریمی و رامیار منوچهرزاده انتخاب کرده است. مجموعه‎های این نمایشگاه اما در نگاه اول ممکن است همگی درباره زمستان نباشد و به شکل مشخص تنها کیارنگ علایی و مهدی مقیم‎نژاد از فضای بصری و ملموس فصل زمستان در عکس‎‏های خود استفاده کرده‎اند. همین نکته نشان می‌‏دهد زمستان نه به عنوان یک موضوع صرف، بلکه به لحاظ مفهومی مورد نظر مهرداد افسری بوده است. او و سه هنرمند دیگر این نمایشگاه با حذف برف و مه و سرما در کارهای خود تلاش کرده‎اند آنچه برایشان معنای زمستان داشته یا زمستان استعاره‎ای از آنها بوده است را به تصویر بکشند. این نمایشگاه در گالری محسن برپاست.گالری محسن در خیابان ظفر خیابان فرزان کوچه نور بخش بلوار مینای شرقی پلاک 24 قرار دارد.

کهریزک، پنجره‎ای رو به حیات

آسایشگاه خیریه کهریزک نام آشنایی برای عکاسان ایرانی از گذشته تا حال بوده است و کمتر عکاسی را می‌توان پیدا کرد که تا به حال نامی از این مجموعه بزرگ خیریه نشنیده باشد. آسایشگاه خیریه کهریزک از بدو تأسیس آن در اوایل دهه ۵۰ مورد توجه عکاسان و همین‌طور فیلمسازان بسیاری قرار گرفته است. آنچه تابه حال از مجموعه کهریزک در قالب عکس نمایش پیدا کرده، صرفا به صورت مستند و مطبوعاتی بوده و کمتر در زمینه هنری برخورد تأثیرگذاری دیده شده است. در چنین شرایطی مهدی وثوق‌نیا نمایشگاه عکس «کهریزک پنجره رو به حیات» را به همراه 27 عکاس دیگر در گالری راه ابریشم پارک لاله برپا کرده است. عکس‌های این نمایشگاه هم رنگی و هم سیاه و سفید با گرایش‌های مستند و هنری یا فاین آرت تهیه شده‌اند.

گالری آتبین

مجموعه‌ای از عکس‌های محمدرضا ماندنی با موضوع تصاویر شهری نیویورک در یک نمایشگاه روی دیوار رفته است. نمایشگاه عکس «اُ... مای گاد (OMG)» دومین نمایشگاه انفرادی محمدرضا ماندنی و دومین بخش از «سه‌گانه شهر» این هنرمند به‌شمار می‌آید. نمایشگاه عکس «اُ... مای‌ گاد» تا پایان شهریور در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، شماره 42 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها