جام‌جم دلیل ناکامی حمید سوریان در رقابت‌های جهانی را بررسی می‌کند

«سور» ناتمام

شب نخست رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان برای تیم ایران نه روشن سپری شد، نه تاریک؛ هوا برای مدافع عنوان قهرمانی گرگ و میش بود زیرا با یک کشتی‌گیر حذف شده، کسب دو سهمیه المپیک و یک نقره به کار خود در این شب پایان داد.
کد خبر: ۸۳۳۸۳۷
2 سهمیه المپیک در گرگ و میش لاس‌وگاس

به گزارش جام‌جم، کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار 97 کشور دنیا و به طور مشخص در کشتی فرنگی 68 کشور دنیا بهترین‌های خود را به لاس‌وگاس آمریکا گسیل داشته‌اند؛ یکی با هدف ابراز وجود و دیگری با هدف طلا و یکی هم با هدف کسب سهمیه ورودی المپیک 2016 ریودوژانیرو. در این میان تیم ایران که سال گذشته برای نخستین‌بار بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها ایستاد، مطمئنا تیمی نیست که نفراتش صرفا برای مطرح کردن نام ایران به عنوان یک کشور کشتی‌خیز به آن سوی آب‌ها رفته باشند، ایران مدافع عنوان قهرمانی است و همه اعضا و دوستداران این تیم نمایش قهرمانانه از آن طلب می‌کنند. نمایشی که در شب اول این رقابت‌ها همان‌طور که نمی‌توان گفت ضعیف بود چنگی هم به دل نزد.

با این حال اصلی‌ترین نکته این نمایش کسب دو سهمیه المپیک بود که باعث شد تیم ملی در ماه‌های پیش رو، در این دو وزن آسوده خاطر برنامه‌هایش را دنبال کند. قاسم رضایی و سعید عبدولی روی ریو 2016 متمرکز شدند؛ آنها با کسب سهمیه ورودی اوزان 75 و 98 کشتی فرنگی در لاس‌وگاس خیال خود را بابت المپیکی شدن راحت کردند، مشروط بر این‌که از فرآیند انتخابی تیم ملی سربلند بیرون بیایند. اما در 66 کیلو بازهم نگاه‌ها متوجه مرد اول این وزن، امید نوروزی شد که هم سهمیه ورودی بگیرد و هم در ریو مدال کسب کند، زیرا جانشین جوان او در نخستین تجربه جهانی‌اش در لاس‌وگاس در همان دور نخست برابر لوای از اسلواکی 4 بر صفر شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

رضایی یک قدم به جلو

در 98 کیلو که 36 شرکت‌کننده حضور داشتند، قاسم رضایی دارنده طلای المپیک 2012 لندن که سال گذشته در جهانی ازبکستان به برنز بسنده کرده بود، در این رویداد ضمن کسب سهمیه ورودی ریو 2016 موفق شد مدال نقره این وزن را کسب کند و نسبت به سال گذشته یک قدم به جلو بردارد. رضایی که اصلی‌ترین رقیب داخلی‌اش یعنی مهدی علیاری به سنگین‌وزن صعود کرده است با کسب این مدال و سهمیه ورودی 50 درصد راه رسیدن به المپیک را پیمود و چنانچه اسیر اتفاقات غیرمترقبه ورزش نشود و در انتخابی تیم ملی هم بر دیگر رقیبانش چیره شود، المپیکی است و از همین حالا روی این رویداد متمرکز شده است.

او در لاس‌وگاس پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل مگمدوف از روسیه، قهرمان بازی‌های اروپایی در یک کشتی حساس، زیبا و نزدیک با نتیجه 4 بر 2 به برتری دست یافت، برتری 5 بر صفر برابر دانیل کابررا از کوبا قهرمان پان‌آمریکن و جوانان جهان، پیروزی 4 برصفر مقابل جنگ ایلدیم از ترکیه و پیروزی 3 بر صفر برابر الیس گوری قهرمان سابق جهان از بلغارستان او را راهی فینال کرد. در دیدار نهایی رضایی هرچه زد به در بسته خورد و در نهایت روی شگرد خود یعنی بارانداز 3 بر صفر مقابل آرتور الکسانیان دارنده مدال طلای جهان 2014 و برنز المپیک لندن شکست خورد و به نقره بسنده کرد.

رضایی پس از کسب این مدال گفت: کشتی‌های سنگینی را تا دیدار فینال پشت سر گذاشتم و خدا را شکر به دیدار پایانی راه یافتم اما در این دیدار در حالی که می‌توانستم رقیب خود را شکست دهم به دلیل این‌که دیدارهای سختی را در مسابقات قبل داشتم، نتوانستم توانایی‌های خود را بخوبی ارائه دهم و از کسب مدال طلا بازماندم.

عبدولی، فقط سهمیه

در 75 کیلو که با 46 کشتی‌گیر یکی از شلوغ‌ترین وزن‌ها بود، سعید عبدولی که پس از طلای 2011 عطش مدال جهانی داشت در این میدان بازهم ناکام ماند. او که المپیک لندن را با قضاوت بحث برانگیز داوران و اشک‌های تلخ خود به پایان برده بود، سال‌های 2013 و 2014 نیز به دلیل شرکت نکردن در انتخابی به جهانی نرسید و در بازی‌های آسیایی اینچئون نیز باز هم در یک رقابت جنجالی از فینالیست شدن ناکام ماند، در این شرایط او در لاس‌وگاس سراسر انگیزه بود. با این حال در نیمه نهایی و رده‌بندی مغلوب شد تا با قرار گرفتن در رده پنجم پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده و صرفا به کسب سهمیه المپیک بسنده کند.

عبدولی در لاس‌وگاس پس از استراحت در دور اول در ادامه خاشین بکوف از ازبکستان را 8 بر صفر، پاسکال ایسلی نفر پنجم بازی‌های اروپایی از آلمان را با همین نتیجه و در یک‌چهارم نهایی زورابی داتوناشویلی از گرجستان دارنده مدال نقره اروپا و نفر پنجم جهان در سال 2014 را 2 بر صفر شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد تا اینجای کار او سهمیه ورودی المپیک را کسب کرده بود و در یک قدمی مدال جهانی قرار داشت. با این حال در نیمه نهایی برابر مارک مادسن کشتی‌گیر کهنه‌کار دانمارکی و دارنده مدال نقره جهان و نفر پنجم المپیک در یک کشتی نزدیک با نتیجه 2 بر 2 و به دلیل یک اخطار و در رده‌بندی نیز مقابل آندرو بسیک از آمریکا 2 برصفر باخت و پنجم شد.

عبدولی: در المپیک جبران می‌کنم

عبدولی پس از ناکامی در کسب مدال چنین اظهار نظر کرد: من کشتی‌گیر وزن 75 کیلوگرم نبودم و از وزن 66 به 71 و سپس به این وزن آمدم. این اولین حضور من در این وزن در رقابت‌های جهانی بود و کاری که باید مثل همیشه انجام دهم، نتوانستم انجام دهم. با حریفانم در این وزن تازه آشنا شده‌ام و امیدوارم در رقابت‌های المپیک بتوانم توانایی‌های خود را نشان دهم.

امید توفیقی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها