گفت‌وگوی صریح با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

پازاج: تخریب سوریان، تخریب کشتی است

جام‌جم دلیل ناکامی حمید سوریان در رقابت‌های جهانی را بررسی می‌کند

«سور» ناتمام

"طلای بامدادی"، این تیتری بود که 24 ساعت قبل از روی تشک رفتن سوریان در لاس وگاس برایش کنار گذاشته بودیم، ستاره ای بی همتا که سنگینی مسئولیت تمرکزش را گرفت و برای اولین بار در مسابقات جهانی دستش از مدال کوتاه ماند، هرچند بامداد چهارشنبه برای او طلایی نشد، اما برق طلاهای او هنوز هم دور دست ریو را برای ما روشن نگه داشته است.
کد خبر: ۸۳۴۲۱۲
«سور» ناتمام

به گزارش جام جم، ستارگان و نخبگان ورزش همیشه نقطه اتکاء و اطمینان تیم‌هایشان هستند ؛ هرجا گرهی بازنشدنی باشدبی اختیار ذهن‌ دوستداران ورزش متوجه آنان می‌شود. حمید سوریان یکی از این ستاره‌هاست ؛ سردار هفت ستاره و با اخلاق کشتی فرنگی ایران که بارها و بارها در میادین مختلف جورکش تیم ملی بوده و با درخشش خود تحسین همگان را برانگیخته است. کسی که در شش دوره‌ای که گام به رقابت‌های جهانی گذاشت و همچنین در المپیک لندن یعنی از 20 سالگی در سال 2005 تا همین سال گذشته در هر جهانی که قدم گذاشت طلایی شد. اما بامدادچهارشنبه برای او و کشتی ایران روی دیگر ورزش بود. سوریان با آن همه مدال و افتخار و خوش اخلاقی چنان بار سنگین مسئولیت شکست دیگر هم‌تیمی‌ها و برخی ناملایمات پیش از اعزام به جهانی را حس می‌کرد که در کش و قوس کشتی با حریف جمهوری آذربایجان لجظه ای تمرکز خود را از دست داد و سرش به پیشانی حریف خورد، لحظه‌ای که مساوی شد با اولین شکست او در جهانی. او که پیشتر در المپیک 2008 پکن در غیاب حسین رضازاده و به اتفاق‌هادی ساعی بنابود جورکش لشکر شکست خورده ورزش ایران باشد، نیز به چنین سرنوشتی گرفتار آمد و دستش از مدال کوتاه ماند.

وقتی در روزهای منتهی به اعزام جهانی با او هم صحبت شدیم و درباره سنگینی بار مسئولیت پرسیدیم با اطمینان خاطر گفت: نفر اولی نیست که روی تشک می‌رود و نتایجش روی دیگر بچه‌ها تاثیر نمی‌گذارد. به واقع نه او و نه دیگران تصور نمی‌کردند عکس این قضیه اتفاق بیفتد و تیم ملی کشتی فرنگی تا این حد ضعیف ظاهر شده و همه بار مشئولیت تیم روی دوش سوریان بیفتد، کسی که این گونه مات و مبهوت صحنه رقابت‌ها را تر کند.

بر تیم ملی و سوریان چه گذشت؟

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان و انتخابی المپیک ریودو ژانیرو برزیل در حالی در لاس وگاس آمریکا ادامه یافت که تیم ایران در سه وزن نخست فقط یک مدال نقره کسب کرده بود و همه امید داشنتند در چهار وزن دوم مدال‌های خوشرنگی در شان تیم مدافع عنوان قهرمانی کسب شود، با این حال سهم چهار نماینده ایران در روز دوم این رقابت‌ها چیزی جز مدال برنز یوسف قادریان در وزن 80 کیلو نبود. مدالی که می‌توانست حداقل نقره باشد اما این کشتی گیر جوان اسیر بی‌تجربگی خود شد و نتوانست به دیدار نهایی این وزن راه یابد. این مدال البته دردی از دردهای کسب سهمیه المپیک را برای تیم ما درمان نکرد چون وزن 80 کیلو اصلا المپیکی نیست و قادریان باید در ماه‌های آینده برای المپیکی شدن در 85 کیلو با حریفان داخلی اش سرشاخ شود.

دیگر کشتی‌گیر ناکام این شب مهدی علیاری جوان بود؛ کسی که برای اولین بار و با خواست کادرفنی تیم ملی به سنگین وزن آمده بود و در اولین تجربه بین‌المللی کاری از پیش نبرد. در 71 کیلو دیگر وزنی که المپیکی نبود افشین بیابانگرد نفر سوم جهانی سال گذشته نیز پایین تر از حد انتظار ظاهر شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. در چنین شرایطی و مقارن با کشتی قادریان جوان- کشتی‌گیری که کمتر کسی روی مدال او حساب کرده بود- سوریان به مصاف روشن بایرام‌اف آذربایجانی رفت و در حالی که 3 بر 2 حریف را مقتدرانه شکست داده بود در کش و قوس کشتی دوبار سرش به سر حریف برخورد کرد، نکته‌ای که داوران آن را عمدی تشخیص دادند و دیسکالیفه(اخراج) رایی بود که برای سوریان صادر کردند. با این حال و در اشتباهی جالب توجه، کشتی‌گیری که دیسکالیفه می‌شود از جدول مسابقات کنار گذاشته می‌شود، اما مسئولان برگزاری مسابقات از این نکته غافل بودند و سوریان برای کسب مدال برنز به مصاف حریفی از کره شمالی آمد مدالی که سوریان هیچ وقت آن را تجربه نکرده و او مصداق یا طلا یا هیچ بوده است.. در این رقابت پرافت و خیز هم مغلوب حریف کره شمالی شد تا دستش از مدال برنز و کسب سهمیه المپیک هم کوتاه بماند تا در ماه‌های آینده به فکر کسب سهمیه المپیک باشد . او همچنان از امیدهای مسلم ایران برای کسب مدال در المپیک است در گفت‌وگویی که پیش از اعزام به لاس‌وگاس با او داشتیم تصریح کرد فارغ از نتیجه لاس وگاس، هدفش المپیک است. بنابراین همچنان باید به مدال‌های او امید داشت.

اخراج درست بود؟

قانون درباره حرکت سوریان چه می‌گوید؟ احمد دامغانی‌نژاد داور بین‌المللی کشتی در پاسخ به این پرسش جام‌جم گفت: من به‌طور زنده این مسابقه را ندیدم، اما قانون در این باره صراحت دارد چنانچه کشتی‌گیری به عمد ضربه‌ای به حریف بزند داور یک اخطار به او و 2 امتیاز فنی به حریف می‌دهد و چنانچه این موضوع را تکرار کند دیسکالیفه (اخراج) خواهد شد در این زمینه قانون دست داوران را بازگذاشته است تا اگر شدت و تعمدی بودن ضربه را در مرتبه اول بالا تشخیص بدهند، کشتی‌گیر را در همان ضربه اخراج کنند.

او در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند تصمیم داوران برای اخراج سوریان سختگیرانه بود، گفت: هر چند ما از نتیجه رقم خورده برای قهرمان خوب کشتی کشورمان به‌عنوان یک ایرانی متاسف هستیم، اما به هر حال قانون صراحت دارد و دست داوران را بازگذاشته است.

این در حالی است که احد پازاج سرمربی تیم ملی در این باره گفت: در مورد ضربه سر دوم او قصد کمرگیری داشت که سرش غیرعمد با حریف برخورد کرد و به نظرم تصمیم داوران برای دیسکالیفه کردن او سختگیرانه بود.

شورای فنی موشکافی می‌کند

شورای فنی کشتی فرنگی به‌عنوان بالاترین مرجع کشتی فرنگی در این باره چه خواهد کرد؟ بهرام مشتاقی عضو این شورا به جام جم گفت: فارغ از نتیجه حمید سوریان که من شخصا معتقدم حق او را خوردند، در مجموع از نتایج تیم ملی در جهانی خیلی ناراضی هستیم و مطمئنا به محض بازگشت تیم ملی از این رقابت‌ها دلایل این شکست را موشکافانه بررسی خواهیم کرد و با توجه به نارضایتی مردم در این خصوص، تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد. مشتاقی تصریح کرد: نتایج وزن به وزن بررسی خواهد شد و با توجه به این‌که باید هر چه سریع تر در جهت کسب سهمیه‌های باقیمانده ورودی المپیک برنامه ریزی می‌کنیم.

مشتاقی گفت: باید قبول کنیم که تمام تیم‌ها با آمادگی قابل قبولی ظاهر شدند و کشتی‌گیر‌ان ما با وجود این‌که از هر لحاظ برای شرکت در این ر‌قا‌بت‌ها آماده بودند، اما به هر صورت با بدشانسی هم روبه رو شدند.امیدوارم بتوانیم در دو ر‌قا‌بتی که در ترکیه و قزاقستان خواهیم داشت مابقی سهمیه المپیک را کسب کنیم.

از عذرخواهی تا لزوم پاسخگویی

نتایج تیم ملی کشتی در دومین شب از رقابت‌های جهانی آنقدر تلخ بود که بلافاصله پس از آن حسن بابک مدیر تیم‌های ملی کشتی‌فرنگی بابت آن از مردم عذر خواهی کرد. همچنین عیلرضا رضایی در مقام سخنگوی فدراسیون کشتی در این باره تصریح کرد:فدراسیون در پایان روز دوم رقابت‌ها از مجموع عملکرد تیم ملی کشتی‌فرنگی راضی نیست. با توجه به فرصت کوتاه باقی مانده تا المپیک بلافاصله پس از بازگشت تیم جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعا اعضای شورای فنی با توجه به گزارش‌های دریافتی و ارزیابی از نحوه عملکرد تیم مذکور اعلام نظر می‌کنند. مردم به‌عنوان حامیان اصلی کشتی از عملکرد این تیم رضایت ندارند و این وظیفه فدراسیون است تا دغدغه آنها را برای حضور مناسب و در شأن تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک برطرف کند.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها