بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک، با توجه به بیانات پیشین ایشان نسبت به دشمنی آمریکا نسبت به نظام جمهوری اسلامی، ناشی از دو اتفاق قابل تأمل در فضای به‌وجود آمده پس از مذاکرات هسته‌ای بود.
کد خبر: ۸۳۳۱۶۷
مسائل پس از برجام و بیم اخلال در نظام محاسباتی

دلیل اول این‌که پس از برجام، عده‌ای در داخل کشور دچار اشتباه محاسباتی شده ، این توافق را مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط با واشنگتن و همکاری‌های دیگر عنوان کردند. آنها گویی نسبت به مواضع مقامات آمریکایی بی‌توجه بودند که اعلام می‌کردند می‌خواهند از این توافق به‌عنوان پوششی برای نفوذ و تغییر در ایران استفاده کنند.

دلیل دوم هم اظهارات آمریکایی‌ها در راستای استراتژی نفوذ بود که باعث شد تا رهبری نسبت به نقض توافق و اهداف پیدا و پنهان آمریکا پس از برجام، هشدار دهند.

گرچه عده‌ای می‌پندارند که همکاری با واشنگتن می‌تواند به پیشرفت کشورمان منجر شده و برای همین سخن از گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به میان می‌آورند، اما همان‌طور که رهبر انقلاب پیش از این نیز تاکید کرده‌اند، واشنگتن به‌دنبال پیاده‌سازی همان مدل تغییر و استحاله شوروی در داخل کشور است و برای همین هم پس از برجام برای تقویت پایگاه اجتماعی طیف غرب‌گرا در داخل کشورمان تلاش می‌کند.

در دوره اصلاحات هم شاهد بودیم که همین تلاش‌ها زمینه را برای چرخش فکری و سیاسی برخی افراد فراهم کرد که نتیجه آن، شکل‌گیری فتنه 88 و اتفاقات ناشی از آن بود.

رهبر معظم انقلاب در این بیانات اخیرشان همچنین بر نقش مجلس و نمایندگان برای بررسی قانونی برجام تاکید کردند تا نهادی که به تعبیر امام خمینی(ره) در رأس امور است، از روند بررسی جمع‌بندی مذاکرات، کنار گذاشته نشود.

اگر این تاکید ایشان را در کنار هشدارهایی که پیرامون مسائل پس از برجام دادند قرار دهیم، خواهیم دید که رهبر معظم انقلاب با بازخوانی بیانات گذشته‌شان پیرامون دشمنی آمریکا، بار دیگر مردم، نخبگان و نمایندگان را نسبت به توطئه‌های واشنگتن حساس کردند تا در صحنه پیچیده سیاسی امروز، به تعبیر ایشان، اخلال در نظام محاسباتی در کشور به‌وجود نیاید و این همان نکته‌ای است که رسانه‌ها نیز با آگاه‌سازی مخاطبان خود، می‌بایست هوشمندی خود را نسبت به آن حفظ کنند.

دکتر یدالله جوانی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها