مقدونیه که تا چند روز پیش کمتر اسمی از آن در رسانه‌ها آورده می‌شد، با ورود گسترده مهاجران و آواره‌ها در پشت مرزهای آن به خبر نخست بیشتر منابع خبری تبدیل شده است. در تازه‌ترین این اتفاقات اعلام شد هزاران مهاجر و پناهجو با عبور از سد پلیس در مرز مقدونیه با یونان، وارد مقدونیه شدند. تعداد زیادی از این پناهجویان را آوارگان سوری تشکیل می‌دهند که از سوریه جنگ‌زده گریخته‌اند.
کد خبر: ۸۲۸۶۲۰

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، عبور گسترده مهاجران از مرز پس از آن صورت گرفت که پلیس بنا داشت همزمان با حرکت قطاری به سمت صربستان، مرز را روی عده محدودی باز کند، اما زمانی که به عده محدودی از کودکان خردسال اجازه عبور داده شد، دیگران هم از سد پلیس گذشتند. گزارش شده پلیس مقدونیه سعی کرد با شلیک نارنجک‌های گیج‌کننده (نارنجک‌هایی غیرکشنده که با ایجاد نور و صدای شدید، بینایی و شنوایی را برای مدتی مختل می‌کنند) جلوی مهاجران و پناهجویان را بگیرد. آسوشیتدپرس می‌گوید تعدادی از آنها زخمی شده‌اند.

در روزهای اخیر و پس از این که مقدونیه با اعلام وضعیت اضطراری مرز جنوبی خود را بست، موجی از مهاجران و پناهجویان پشت مرز یونان با مقدونیه جمع شدند. آنها می‌خواهند با عبور از مقدونیه و صربستان خود را به کشورهای مرفه‌تر شمال و غرب اروپا برسانند. روز جمعه نیز پلیس مقدونیه با باتوم و گاز اشک‌آور جلوی مهاجران را گرفت. در همین حال، نیکولا پوپوسکی، وزیر خارجه مقدونیه گفت با رسیدن شمار پناهجویان به روزی 3000 تا 3500 نفر «که برای کشور دو میلیون نفری مقدونیه خیلی زیاد است» این کشور چاره دیگری نداشته است. البته مشکل مهاجران در اروپا این روزها، تنها محدود به مقدونیه نیست. علاوه بر حضور زیادی از این افراد در پشت مرزهای برخی کشورها، تعداد زیادی نیز در آب‌های بین‌المللی سرگردان هستند. بر همین اساس، گارد ساحلی ایتالیا از عملیات برای نجات 4500 مهاجر که در دریای مدیترانه و حاشیه سواحل لیبی گرفتار شده بودند، خبر داد. این عملیات پس از دریافت درخواست کمک اضطراری از طرف 20 شناور آغاز شد. دست‌کم هفت کشتی ـ شش کشتی ایتالیایی و یک کشتی نروژی ـ در این عملیات گسترده برای نجات این مهاجران (که سرنشین 14 قایق بادی و چهار شناور بودند) مشارکت داشتند. از ابتدای امسال بیش از 104 هزار مهاجر از اتباع آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی پس از نجات پیدا کردن در دریای مدیترانه به بنادر جنوبی ایتالیا دسترسی پیدا کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها