در حالی که هنوز اخبار انتخابات زودهنگام یونان و استعفای دولت در صدر رسانه‌های خارجی قرار دارد برخی از آمار‌ها از بهبود اقتصاد این کشور خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۳۳۷۱
صادرات نامرئی یونان چاره بحران اقتصادی

ریموند براون یکی از اقتصاددانان حوزه پولی یورو با اشاره به بهبود برخی از آمارهای اقتصادی در یونان گفت: گرچه هنوز موضوع بدهی‌های یونان به کشورهای وام‌دهنده اروپایی یکی از معضلات اقتصادی این کشور به شمار می‌رود و نمی‌توان آینده سیاسی مناسبی برای این کشور متصور شد اما ظاهرا اقتصاد یونان درحال بهبود است.

وی به اخبار خوش اقتصادی از این کشور اروپایی اشاره کرد و افزود: اکنون بیش از پنج سال است که یونان با مشکلات اقتصادی درحال دست و پنجه‌نرم کردن است و موضوع اقتصاد یونان با استعفای آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر می‌تواند بازهم نگرانی‌هایی برای این کشور ایجاد کند ولی در بررسی‌های انجام شده می‌تواند افق‌های تازه‌ای در اقتصاد یونان دید.

این اقتصاددان درباره این افق‌های تازه گفت: پیش‌بینی موسسات مالی از رشد اقتصادی یونان پس از استعفای دولت که جان تازه‌ای در اقتصاد یونان دمیده 8/0 درصد بود، در حالی که در تازه‌ترین آماری که از تولید ناخالص داخلی یونان در رسانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی منتشر شده است این کشور توانسته رشدی معادل 9/0 درصد را تجربه کند که همین موضوع درواقع تاییدی برای وجود افق‌های تازه اقتصادی در این کشور است.

براون افزود: هرچند این رقم ممکن است در نگاه اول زیاد قابل توجه نباشد اما یکی از دلایل اصلی آن اجرای سیاست کنترل سرمایه‌ها و محدودیت برداشت از حساب‌های بانکی بوده است و نباید فراموش کرد اکنون فصل گردشگری در یونان به‌عنوان کشوری جذاب برای گردشگران خارجی بخصوص در فصل تابستان است که همین موضوع توانسته صادرات نامرئی یونان را عاملی در رشد اقتصادی یونان معرفی کند.

وی با اشاره به ورود سالانه 20 میلیون گردشگر به این کشور تصریح کرد: با توجه به امکانات گردشگری و البته توجه دولت به این موضوع تقریبا متوسط اقامت هر یک از گردشگران در یونان را می‌توان بالای پنج روز در نظر گرفت و سرانه هزینه کرد آنها را 3000 دلار؛ که این موضوع می‌تواند درآمدی قابل قبول برای اقتصاد درحال گذار یونان باشد.

این کارشناس اقتصادی به اهمیت اقتصاد مبتنی بر گردشگری یونان تاکید کرد و گفت: براساس اطلاعات اقتصادی به ازای هر 9 گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و از آنجا که یونان اکنون درحال بازسازی اقتصاد خود است این درآمد در بخش‌های مختلف اقتصادی یونان جریان خواهد داشت بنابراین به افزایش قدرت خرید خانواده‌ها و در نهایت رشد اقتصاد خانوار کمک خواهد کرد.

این درحالی است که براساس آخرین آمار اقتصادی از این کشور اروپایی در سه ماهه دوم، مصرف خانوارها نیز 1/1 درصد افزایش و میزان واردات به این کشور 4.9 درصد کاهش یافته است.

منبع: Todayzaman

اول سپتامبر 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها