بحث حمایت بیمه‌ها از بیماری‌های مزمن و مبتلایان به آنها زمانی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند که بدانیم با توجه به رویه‌ای که در نظام سلامت حاکم است، متاسفانه تعداد بیماران مزمن در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۱۳۹۱۱
مشکل بیماران مزمن را ریشه‌ای حل کنید

استدلال‌های این پیش‌بینی نیز نیاز به بررسی جدی و پژوهشی خاص ندارد زیرا از یک طرف، با توجه به آلودگی هوا، سبک زندگی و سلامت مواد غذایی، احتمال افزایش بیماری‌های مزمنی مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های کلیوی وجود دارد و از طرف دیگر، وزارت بهداشت با نحوه اجرای طرح تحول سلامت نشان داد که نظام درمان را بر پیشگیری اولویت داده است.

به همین دلایل، انتظار داریم که در سال‌های آینده، تعداد بیماران مزمن بیشتر از میزان فعلی شود. در واقع، رویه فعلی نظام سلامت به گونه‌ای شده است که حاضریم برای رفع معضلات بیماری‌های مزمن، هزینه‌های زیادی پرداخت کنیم، اما برای پیشگیری از این بیماری‌ها، حاضر به سرمایه‌گذاری نیستیم.

در این شرایط، باید وزارت بهداشت با کمک بیمه‌ها به سمتی حرکت کنند که میزان ابتلا به بیماری‌های مزمن کمتر شود تا دغدغه‌ای برای تامین هزینه درمان بیماری‌های مزمن نداشته باشیم، نه این‌که بگذاریم افراد به بیماری‌های مزمن مبتلا شوند، بعد به دنبال تامین هزینه‌های درمان آنها بیفتیم.

هم‌اکنون شمار زیادی از شهروندان ما به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و به دلیل این‌که هم بیمه‌ها و هم وزارت بهداشت، اهم بودجه‌ها را صرف تامین هزینه‌های درمان کرده‌اند، در نتیجه حالا برای تامین هزینه‌های درمان بیماران مزمنی که روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شوند، به کمبود اعتبارات برخورده‌اند.

با توجه به تداوم این سیاست از سوی متولیان نظام سلامت، می‌توان براحتی پیش‌بینی کرد که این کمبود اعتبارات در سال‌های آینده نیز تکرار شود و دوباره همین مشکل برای بیماران مزمن به وجود بیاید بنابراین در شرایط فعلی، صرفه جویی در منابع نظام سلامت و تاکید بر پیشگیری و بهداشت می‌تواند هم اوضاع فعلی بیماران مزمن را بهبود بخشد و اعتبارات بیشتری را به سمت این بیماران سوق دهد و هم آمار این بیماران را در سال‌های آینده نیز کاهش دهد. البته همه اینها منوط به این است که متولیان نظام سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن، همزمان اجرای نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات و تدوین راهنماهای بالینی را نیز جدی بگیرند.

دکتر محسن مصلحی - دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها