انتشار تصاویری عریان از یک گروه 10 نفره از گردشگران اروپایی و کانادایی در قله کوه «کینابالو» در ایالت «صباح» مالزی دردسر ساز شد.
کد خبر: ۸۰۸۳۳۳
فساد و بلایای طبیعی؛ اینجا مالزی صدای تهران

به گزارش جام جم آنلاین، چند روز پس از انتشار عکس ها ، صبح روز جمعه زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر سواحل غربی مالزی در ایالت صباح را لرزاند و پس از آن کاربران شبکه های اجتماعی بار دیگر این زلزله را به برهنگی کوهنوردان و گردشگران در قله کوه مرتبط دانستند.

قله کینابالو در پارک دولتی کینابالو در شرق مالزی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مکان برای مالزیایی ها محل مقدسی به شمار می رود و آنها این منطقه را محل آسایش ابدی اجداد خود می دانند.
در بین تصاویر منتشر شده تصویری وجود داشت که قسمت بالاتنه آن بطور کامل عریان بود. این موضوع مقام های قضایی مالزی را وادار به اقدام کرد. این عکس متعلق به یک دختر جوان انگلیسی به نام «الینور هاوکینز» بود. پس از این ماجرا نیروهای امنیتی مالزی ضمن بازداشت این دختر، برای چند روز او را به حکم دادگاه حبس کردند.

این هیاهو دیروز و با بازگشت این دختر بریتانیایی به کشورش پایان یافت، اما پرسش های زیادی را بدون پاسخ گذاشت.

این ماجرا باید برای ما ایرانی ها از دو جنبه آموزنده باشد. نخست اینکه هر توریستی که وارد کشوری می شود، موطف یه احترام به قوانین کشور میزبان است و در صورتی که تخلفی از کسی سر بزند سیستم قضایی کشور میزبان حق دارد تا با فرد خاطی برخورد کند و رسانه ها نباید این گونه القا کنند که این اقدامات به نوعی، گردشگر گریزی در کشور را دامن می زند.

دومین درسی که این رویداد به ما می آموزد کمی قابل تامل تر است.

پر واضخ است که ماجرای اخیر باید ما ایرانی ها را به یاد داستان مشابهی بیندازد که چند سال پیش در کشورمان اتفاق افتاد اما در آن، هیاهوی وسیعی در شبکه های اجتماعی علیه این اعتقاد که؛ «برهنگی و عریانی می تواند منشا بلایای طبیغی باشد»، به راه افتاد.

در آن زمان حجت الاسلام «کاظم صدیقی» خطیب نماز جمعه تهران از نحوه پوشش زنان گلایه کرد و بر اساس احادبث و روایات متقن و مسلم اسلامی آن را به بلایای طبیعی که در جامعه رخ می دهد ربط داد.

چرا در ماجرای حجت الاسلام صدیقی، با مسئله برخورد سیاسی و همراه با تمسخر هشدارهای یک دین راستین شد، اما درباره باور مالزیایی ها که (درباورهای بومی از قبیل کوه مقدس) هیچ سابقه محکم دینی (مانند نص صریح قرآن مجید) و ارتباطی با مابعدالطبیعه مشاهده نمی شود و عمدتا چند سالی بیش نیست که از زندگی بسیار ابتدایی خود دور شده اند اینگونه برخورد به اصطلاخ متمدنانه می شود تا جایی که دختر خانم بریتانیایی پس از بازگشت به وطنش در نخستین اظهار نظرش، اقدام خود را احمقانه توصیف کرده و از اینکه مردم صباح را ناراحت کرده عذر خواهی هم می کند.

اظهارات خطیب حمعه تهران هم به شکلی سوال برانگیز مانند اقدام خانم ایلنور و حتی بسیار بیشتر از این، در سطح شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی بازتاب داشت و حتی موجب حرکت فمنیستهای جهان علیه این اظهارات شد تا جایی که حتی صفحه ای هم در ویکی پدیا علیه این اظهارات باز کردند.

همزمان با این حرکت ها، بسیاری از فعالان فضای مجازی عمدتا جهت دار با انقلاب اسلامی و ایران، چه در داخل و چه در بیرون از کشور ،اظهارات نظرهایی علیه سخنان امام جمعه تهران داشتند و این در حالی بود که ایشان بر اساس احادیث و روایات معتبر اسلامی چنین اظهار نظری را داشتند. روایاتی که به عینه در جای جای قران کریم آمده است؛ آیه ۳۰ سوره شوری، آیه ۴۱ سوره روم، آیه ۹۶ سوره اعراف، آیه ۵۴ سوره انفال، آیه ۱۱ سوره رعد، آیه ۲۱ سوره مومن.

اما پرسشی که در اینجا ذهن نگارنده را به خود مشغول داشته این است که چرا به آن ماجرا با آن هیاهوی بسیار زیاد و البته منفی پرداخته شد در حالیکه در مورد اخیر که مربوط به یک دختر بریتانیای بود با موضوع اینقدر متفاوت برخورد شد.

پرسش دیگر اینکه چرا در ماجرای حجت الاسلام صدیقی، با مسئله برخورد سیاسی و همراه با تمسخر هشدارهای یک دین راستین شد، اما درباره باور مالزیایی ها که (درباورهای بومی از قبیل کوه مقدس) هیچ سابقه محکم دینی (مانند نص صریح قرآن مجید) و ارتباطی با مابعدالطبیعه مشاهده نمی شود و عمدتا چند سالی بیش نیست که از زندگی بسیار ابتدایی خود دور شده اند اینگونه برخورد به اصطلاخ متمدنانه می شود تا جایی که دختر خانم بریتانیایی پس از بازگشت به وطنش در نخستین اظهار نظرش، اقدام خود را احمقانه توصیف کرده و از اینکه مردم صباح را ناراحت کرده عذر خواهی هم می کند.

به نظر می رسد «واقعیت» هم یک امر نسبی است و بیشتر به این باز می گردد که یک حرف و واقعیت از سوی چه کسی، چه ملتی، و چه دینی مطرح می شود تا بعد درباره آن قضاوت شود.

تا این برای ما ایرانی ها درس عبرتی باشد مبنی بر اینکه نخست هر توریستی که وارد کشورمان می شود باید به قوانین ما احترام بگذارد دوم اینکه، هر استدلالی که در ایران برای برخورد با معضلات اجتماعی و طبیعی می شود، صرفا نشانه عقب افتادگی نیست، بلکه مورد اعتقاد سایر ملل نیز است. ضمن اینکه استدلال هایی که در ایران درباره برخی تحولات اجتماعی و طبیعی صورت می گیرد سرمنشا اعتقادی دارد که آن هم برگرفته از قرآن، احادیث و روایات معتبر است.

جام جم آنلاین- حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
۰
۰
خدایا ما كجا زندگی میكنیم بدبخت شدیم
آبان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
۰
۰
آقای امیری عزیز با نوشته های شما موافقم فقط یه سوال دارم در بین یكی از همین احادیث متقن جایی خواندم كه روایت است از امام هشتم شیعیان و امامان دیگر كه زمانی كه حاكمان به مردم دروغ می گویند و ظلم می كنند نزولات جوی ( باران ) كم می شود و خشكسالی به بار می آید. آیا این هم جای تأمل برای شما و آقایان دارد ؟؟ میخوام ببینم اینم فیلتر میكنی جام جم یا فقط ادای ژورنالیست ها رو در میاری. من با حرف شما كاملا موافقم ولی اگه واقعیت داره تمام احادیث واقعیت داره نه اونایی كه به مردم مربوط میشه. یعنی حاكمان ما همه پاك و پیغمبر زاده هستند....... پس چرا ایران هر روز از روز قبل خشك تر میشه ؟؟ چرا انقدر برف و باران كم شده ؟؟ اگه میگید این به تغییرات آب و هوای كل دنیا بستگی داره بس میشه نتیجه گرفت كه بلایای طبیعی هم ربطی به نوع پوشش و فساد مردم نداره بلكه به كاری كه ما با زمین و آسمون میكنیم ربط داره نه به كاری كه روی زمین انجام میدیم. اینا در نتیجه آلوده كردن هواست در نتیجه آلوده كردن زمینه اینا در نتیجه از بین بردن جنگل هاست و جالبه كسانی كه در همین كشور ما جنگل ها رو غارت میكنن از همین آقا زاده ها هستند كه به هزار و یك جا وصلن. وگرنه شما برو درخت در خونه خودتو كه 4 سال پیش خودت كاشتی قطع كن فردا شهرداری میاد جریمه ات میكنه چون شما از آقای فلانی و حاج آقای فلانی نامه نداری ..... بله قربان
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
۰
۰
جام جم تف ... كه با این خرافات ذهن مردم رو مشغول میكنی ، مملكت رو فساد و جنایت برداشته ، اونم كه از بی كفایتی سیستم مدیریت كشوره ، كه اینو خودت خوب میدونی ، حالا ... به جای تحلیل این مزخرفات كمی بیا علل فساد تو سیستم مدیریت رو تحلیل كن .

نیازمندی ها