انریکه از نقش بازیکنان بارسلونا در قهرمانی اخیر لالیگا می‌گوید

قهرمانی از دل بحران

باز هم تبریک به بارسلونا! آنها بهترین تیم اسپانیا هستند زیرا در هفت فصل اخیر پنجمین قهرمانی خود در لالیگا را جشن گرفتند. موفقیت اخیر آنها کاملا با آنچه در ابتدای فصل بودند تناقض دارد. لیونل مسی در ابتدای فصل چندان آماده نبود و حتی از سوی لوئیس انریکه گاهی اوقات به نیمکت تبعید می‌شد.
کد خبر: ۸۰۰۴۴۱
قهرمانی از دل بحران

دو شکست متوالی مقابل رئال‌سوسیه‌داد و رئال‌مادرید کم‌کم این اطمینان را به وجود آورد که آنها در این فصل شانسی برای قهرمانی ندارند. شایعات اخراج لوئیس انریکه نیز روز به روز پررنگ‌تر می‌شد. عملکرد ضعیف بارسلونا در لالیگا از یک سو و اخبار ضد و نقیض اختلاف او با لیونل مسی فوق ستاره تیم از سوی دیگر احتمال خروج زودتر از موعد مقرر وی را از بارسلونا بیشتر می‌کرد. شکست‌های دیگری همانند شکست خانگی برابر سلتاویگو و تساوی تعجب‌آور بدون گل مقابل ختافه حتی اوضاع را برای انریکه بدتر کرد.

دنیایی از بحران

البته اوضاع بارسلونا ناگوارتر از آن بود که به چند باخت یا تساوی در لالیگا و حتی شایعه اختلاف انریکه و مسی ختم شود. کنار رفتن ساندرو راسل از ریاست باشگاه، رسوایی پولشویی در قرارداد نیمار و محرومیت باشگاه از خرید بازیکن جدید از سوی فیفا دیگر دردسرهای عظیم باشگاه کاتالان‌ها بود.

به دنبال محرومیت بارسلونا از خرید بازیکن که به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی آکادمی باشگاه بارسلونا یعنی لاماسیا رقم خورد آندونی زوبی زارتا از سمت مدیر ورزشی باشگاه کنار کشید و به دنبال او کارلوس پویول کاپیتان سابق و محبوب بارسلونا نیز به نشان حمایت از زوبی زارتا به همکاری خود با بارسلونا پایان داد تا اوضاع حتی وخیم‌تر هم شود. پویول دستیار زوبی زارتا بود. اما در میان همه این اتفاقات بد این بازیکنان بارسلونا بودند که ثبات و پایداری خود را در برابر توفان حوادث بیشتر از هر زمان دیگری نشان دادند.

لوئیس انریکه اما به طور ناگهانی بخت و اقبال را یافت. برخلاف بسیاری که عقیده داشتند عصر بارسلونا به اتمام رسیده است او دوباره همان بارسایی را ساخت که یادآور همان بارسلونای توفانی سال‌های اخیر بود. نباید فراموش کرد که انریکه برای فرار از بحران سه برگ برنده بسیار بزرگ در دست داشت؛ لیونل مسی، لوئیس سوارز و نیمار. البته خود لوئیس انریکه برای زنده کردن دوباره بارسلونا بیش از هر فرد دیگری سختی کشید.

زندگی شیرین با مسی

زندگی با مسی راحت‌تر است. این جمله‌ای است که انریکه پس از قهرمانی بارسلونا در لالیگا به خبرنگاران گفت. وی افزود: او همه کار می‌کند و ما این را هر روز می‌بینیم. مسی از یک سیاره دیگر است. انریکه با این جملات نشان داد رابطه او و مسی خیلی وقت است بهبود یافته. البته در کنار حل بحران ارتباط با مسی - انریکه یک مشکل دیگر هم داشت، لوئیس سوارز.

این اروگوئه‌ای در شرایطی به بارسلونا پیوست که محرومیتی را بابت آن گاز گرفتن تاریخی در جام جهانی تجربه می‌کرد. او هشت جلسه محروم بود و انریکه بابت کار کردن با او شک و تردید‌های زیادی داشت. انریکه درباره سوارز می‌گوید: همیشه وقتی باشگاه با بازیکنی با چنین شرایطی قرارداد امضا می‌کند ابهام‌های زیادی وجود دارد، حتی اگر آن بازیکن در کلاس جهانی باشد. اما خوشبختانه او پس از بازگشت به سرعت خود را با تیم وفق داد.

مشکلات انریکه با بازیکنان تیمش باز هم به اینجا ختم نشد. ایوان راکیتیچ بازیکنی بود که با نظر مستقیم خود انریکه به بارسلونا آمد، اما در مقطعی اعتماد این مربی را از دست داد تا دوباره ژاوی کهنه کار به ترکیب بارسلونا برگردد و راکیتیچ نیمکت‌نشین شود. اما راکیتیچ دوباره اعتماد مربی خود را به دست آورد و آنقدر خوب کار کرد تا انریکه این‌گونه از وی تعریف و تمجید کند: اکنون می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از راکیتیچ داشته باشم. شاید بدون او به مشکلات بسیار زیادی برمی‌خوردیم.

انریکه دوباره به مثلث طلایی خود برمی‌گردد؛ مسی، نیمار و سوارز. سرمربی بارسلونا گفت: این سه ارتباط ویژه‌ای در میدان مسابقه با یکدیگر دارند. آنها یکی از مهم‌ترین ابعاد قهرمانی ما محسوب می‌شوند.

انریکه در این میان نقش جرارد پیکه را هم مهم می‌داند. پیکه همان بازیکنی است که در ابتدای فصل مورد بی مهری انریکه قرار گرفت و نیمکت‌نشینی‌های متعددی را تجربه کرد تا صحبت از جدایی او در پایان فصل به گوش برسد اما این مدافع اکنون یکی از قهرمانان سرمربی بارسلونا است: پیکه از آن دست بازیکنانی است که با فداکاری بازی می‌کند. او بسیار فروتن است و در میدان به هم تیمی‌هایش اعتماد به نفس لازم را می‌دهد.

آخرین رمز

این آخرین رمز از قهرمانی بارسلونا از دل کوهی از بحران و مشکل است. این رمز، برداشتن فشار بیش از اندازه از دوش مسی است. لوئیس انریکه خوب بلد بود چگونه این کار را انجام بدهد البته فوق ستاره‌هایی مثل نیمار و سوارز این را راحت‌تر به او نشان دادند.

انریکه در این‌باره می‌گوید: سختکوشی سوارز و سیر تکاملی نیمار برای تبدیل شدن به یک بازیکن کامل‌تر فشار بیش از اندازه را از روی دوش مسی برداشت. او با وجود هم تیمی‌هایی به نام نیمار و سوارز دیگر مجبور نبود هم بازیکن خلاقی باشد هم تنها گلزن تیم لقب بگیرد. او مثل همیشه یک تمام‌کننده ویرانگر محسوب می‌شود، اما با این تفاوت که با همکاری نیمار و سوارز فضای بیشتری برای مانور دادن دارد. مسی بزرگ‌ترین بازیساز دنیاست.

سایت گل‌ /‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها