آیا روش مناسبی برای بازیابی رمز فایل‌های فشرده با پسوند rar و zip وجود دارد یا انجام این کار عملا غیرممکن است؟
کد خبر: ۷۸۴۹۱۱
پرسش و پاسخ: بازیابی رمز فایل‌های فشرده

دانیال میرعمادی از تهران: آیا روش مناسبی برای بازیابی رمز فایل‌های فشرده با پسوند rar و zip وجود دارد یا انجام این کار عملا غیرممکن است؟ من نرم‌افزار‌های زیادی را برای این کار امتحان کردم ولی همه آنها ناکارآمد هستند و سرعت بسیار کمی دارند. البته سخت‌افزار رایانه‌ام قوی است و مشکلی در مورد قدرت پردازش ندارد.

پاسخ کلیک: توجه داشته باشید رمز فایل‌های فشرده با به‌کارگیری حفره‌های امنیتی قابل شکستن نیست. در نتیجه تنها راه به‌دست آوردن این رمزها، حدس زدن آنهاست. این روش به Brute- force معروف است و در آن تمام گزینه‌های احتمالی بررسی می‌شود. نرم‌افزارهایی که برای بازیابی رمزعبور فایل‌های فشرده طراحی شده‌ است در بیشتر موارد فهرستی از پرتکرارترین رمزهای عبور را بررسی می‌کند و در صورتی‌که رمز فایل در فهرست موجود باشد، موفق می‌شوند آن را در اختیار شما قرار دهند. در غیر این‌صورت عملیات بازیابی از طریق فهرست رمزها با شکست مواجه شده و عملیات Brute- force آغاز می‌شود. در این روش شما مشخص می‌کنید ترکیبی از حروف، اعداد یا نشانه‌ها با طول رشته‌ موردنظر مورد استفاده قرار گیرد و نرم‌افزار تمام حالت‌های ممکن از رمزهای ایجاد شده در شرایط مشخص از سوی شما را تولید و روی فایل مورد نظر امتحان می‌کند. در صورتی‌که بتواند فایل را باز کند رمز مورد نظر در اختیار شما قرار ‌می‌گیرد و در غیر این‌صورت دوباره عملیات با شکست مواجه می‌شود.

استفاده از این روش در بیشتر موارد در صورتی موفقیت‌آمیز است که رمز موردنظر از طول رشته‌ای تا نهایتا هشت کاراکتر برخوردار باشد. هرچه تنوع کاراکترها (حروف بزرگ یا کوچک، اعداد و نشانه‌ها) کمتر باشد، عملیات حدس رمزها سریع‌تر بوده و تعداد رمزهای احتمالی نیز کاهش می‌یابد. با افزایش طول رشته‌ رمز و تنوع نوع کاراکترها تعداد رمزهای احتمالی تقریبا عدد بسیار بزرگی می‌شود و آزمایش تمام آنها روی فایل شما ممکن است به یک ماه یا حتی بیشتر زمان نیاز باشد. (انجام این کار غیرممکن نیست اما نیازمند صرف زمان بسیار است).

به همین دلیل است که هنگام انتخاب رمزعبور نیز همواره توصیه می‌شود طول آن کمتر از هشت کاراکتر نباشد و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه‌ها را در رمز خود ایجاد کنید.

چنانچه مشکلتان رفع شد می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب، سایر کاربران را نیز مطلع کنید

آیا شما برای این پرسش، پاسخ مناسب‌تری دارید؟ خوشحال می‌شویم پاسخ پیشنهادی خود را در بخش نظرات در اختیار سایر کاربران قرار دهید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها