درباره آندومتریوز، بیماری کمتر شناخته‌شده زنانه چه می‌دانید؟

درد با درمان!

بسیار اتفاق می‌افتد که در بررسی‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری از بیماران به مشکلی برمی‌خوریم که اصلا به شکایت بیمار ارتباطی ندارد. در اینجا باید ببینیم آیا بررسی بیشتر و دقیق‌تر موضوع اصلا اهمیتی دارد یا خیر. به عنوان مثال وقتی کسی به دلیل درد شکم سونوگرافی می‌شود، خیلی وقت‌ها کیست‌هایی در کلیه‌ها یا کبد‌ش دیده می‌شود. متاسفانه برخی اوقات، همکاران در مورد وجود این کیست‌ها حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و بیمار را دچار تشویش می‌کنند و به این ترتیب چه بسا بیمار مخارج زیادی را بیهوده متحمل می‌شود و از آن مهم‌تر این که روزهای زیادی دچار اضطراب و نگرانی می‌شود.
کد خبر: ۷۸۴۶۳۰

بیشتر کیست‌های کلیه بی‌خطر هستند و مهم‌تر این که در اکثریت افراد بعد از رسیدن به میانسالی کیست‌هایی ریز به عنوان کیست ساده در کلیه‌ها تشکیل می‌شود.

کیست‌ها، کیسه‌های کوچک حاوی مایع هستند که در بسیاری از نسوج بدن امکان مشاهده آنها وجود دارد و در کلیه‌ها نیز همان گونه که گفته شد، ممکن است دیده شوند. کیست‌های ساده کلیه البته اگر خیلی بزرگ شوند، ایجاد درد می‌کنند و اگر ماده داخلشان عفونی شود می‌توانند بیمار را دچار تب کنند، ولی همان‌گونه که گفته شد این کیست‌ها فقط وقتی بزرگ می‌شوند چنین عارضه‌ای دارند.

دو بیماری مهم وجود دارد که در آنها کلیه‌ها دچار کیست‌های متعدد می‌شوند.

بیماری اول که به صورت توارث غالب به ارث می‌رسد، بیماری کلیه چند کیستی بالغین است. در این بیماری فرد تا سن بعد از بلوغ و گاهی میانسالی هیچ علامتی ندارد و پس از آن دچار دردهای شکمی، عفونت‌های ادرار، وجود خون در ادرار و فشار خون می‌شود. در این بیماری معمولا کلیه‌ها پر از کیست‌های بزرگ هستند و به این ترتیب گاهی علامت بیماری وجود توده در پهلوی بیمار است. بسیاری از این بیماران، همزمان دچار فشار خون نیز هستند. نکته جالب این است که در بسیاری موارد این بیماری به صورت اتفاقی کشف می‌شود یعنی بیمار به دلیل بیماری دیگری، سونوگرافی می‌شود و ناگهان متوجه وجود کیست‌های متعدد و بزرگ در هردو کلیه‌اش می‌شویم. بیماران دچار این بیماری عموما پدر یا مادری دارند که این بیماری را داشته است. درمان این بیماران شامل کنترل فشار خون و کنترل عفونت کلیه‌هاست تا نارسایی کلیه به تعویق افتد.

نباید در صورت رویت یک کیست کوچک در یک کلیه در فردی که هیچ علامتی ندارد، برایش تشویش و اضطراب ایجاد کنیم. این در حالی است که وجود کیست‌های بزرگ در هر دو کلیه با اهمیت هستند و بیمار باید به دنبال درمان آن باشد.

نوع بیماری کلیه پر از کیست مغلوب وجود دارد که نتیجه کلیه کیست‌دار پدر و مادر نیست و فرزند یک ژن معیوب از هر دو والد به ارث برده و به بیماری خطرناک کلیه‌های کیستی نوع مغلوب مبتلا می‌شود این بیماری در کودکی تظاهر پیدا می‌کند. متاسفانه سیر این بیماری به سوی خرابی هر دو کلیه پیش می‌رود و به دنبال ابتلا باید بسرعت پیوند کلیه انجام شود.

دکتر رضا کریمی / فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
برچسب ها: کلیه کیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها