شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۸۰۰۴۳
احضار مسئولان مجتمع کوروش به تعزیرات

کری از خویشتنداری ایرانیان می گوید

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر خود نوشت:جان کری، وزیر خارجه امریکا گفت: «من درباره تلاش‌های فزاینده ایران در منطقه نگران هستم و به صورت بسیار شفاف گفتیم که نفوذ آنها در یمن، بیروت، دمشق و حزب‌الله و مطمئناً نفوذ آنها در عراق موجب نگرانی دولت است اما من فکر می‌کنم شما باید به اتفاقات زیادی که در منطقه در حال وقوع است، نگاه کنید.» به گزارش پایگاه خبری تیک، وی افزود: «تاریخ ایران، شیعیان ایران و جهان عرب و شیعیان عرب پیچیده است. به خاطر داشته باشید ایران و عراق هشت تا 10 سال جنگ داشتند. مردم (ایران) شیمیایی شدند اما ایران با گاز شیمیایی پاسخ نداد.»

چیدن سفره هفت‌سین در کاخ سفید

ایران نوشت:میهمانی نوروزی کاخ سفید به میزبانی میشل اوباما و با حضور گروهی از صاحبان کسب و کار، مدیران مدارس، مسئولان و هنرمندان برگزار شد. به گزارش تابناک به نقل از بی‌بی‌سی، در این جشن که روز چهارشنبه برگزار شد، همسر اوباما به زبان فارسی نوروز را تبریک گفت و در مورد سفره هفت‌سین کاخ سفید توضیح داد. او گفت: «کاخ سفید خانه تنوع و فرهنگ و سنت‌هایی است که کشور ما را ساخته است. نوروز یکی از این سنت‌هاست.»

امام جمعه شیراز: اگر باد کاشتید، طوفان درو می‌کنید

روزنامه ایران آورده:امام جمعه شیراز گفت: «نشانه‌هایی از بازگشایی پنجره‌های فتنه در فارس دیده می‌شود». به گزارش ایسنا، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مشکلاتی چون بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، خشکسالی، حاشیه‌‌نشینی و گسترش آن به مرکز شهر، گفت: آیا واقعاً مشکل این است که هر روز سخنرانی دعوت شود و به تذکر شورای تأمین، توجه نکنند؟ مگر این پست چقدر باید بماند؟» وی تأکید کرد: «دانشجویان مسموم شده‌اند، هیچ نماینده‌ای بیانیه صادر نمی‌کند؛ اما یک حادثه سیاسی اتفاق می‌افتد، همه مضطرب شده و به کار می‌افتند. اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد کاشتید طوفان درو می‌کنید؟ چرا مسائل را برش می‌دهید و مسائل را بریده از گذشته و آینده بررسی می‌کنید؟».

بازداشت وام گیرنده 6 هزار و 500 میلیارد تومانی

ایران نوشت:یک منبع مطلع در گفت‌وگو با ایرنا، از بازداشت فرد وام گیرنده 6 هزار و 500 میلیارد تومانی خبر داد که بدون ارائه ضمانتنامه‌های کافی این تسهیلات را گرفته بود. این منبع مطلع همچنین گفت: دستگاه قضایی که این فرد را بازداشت کرده، اطلاعات تکمیلی را بعداً اعلام خواهد کرد.

سکوت سرپرست وزارت اقتصاد دولت نهم شکست

روزنامه ایران آورده:سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم ضمن اشاره به موضوع خاوری یادآور شد: «این بنده خدا بازنشسته بود. برای برگرداندن حکم بازنشستگی آن باید هیأت دولت تشکیل می‌شد. در دولت توانستند اشتغال به کار خاوری را بگیرند و بر سر کار آمد.» به گزارش انتخاب، حسین صمصامی در نشست تخصصی «خطر ورشکستگی نظام بانکی و راهبردهای رسانه‌ای» افزود: «وزیر اقتصاد حکم خاوری را زد، بانک مرکزی رزومه‌ بانکی‌اش را تأیید کرد و رئیس جمهوری هم تأییدش کرد، اما وقتی اختلاس کرد فقط به جرم او رسیدگی شد، پس دیگران چه؟ مگر در زیارت عاشورا نمی‌خوانیم همه کسانی که در یک ظلم دخیل بودند، لعنت می‌شوند.»

شیخ حسن کروبی درگذشت

روزنامه ایران آورده:شیخ حسن کروبی، از مبارزان انقلابی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت‌هایی از جمله سرپرستی دفتر خانه‌سازی برای مستضعفین را داشت، در 73 سالگی به علت بیماری ریوی درگذشت. به گزارش ایرنا، مرحوم شیخ حسن کروبی از ابتدای شروع مبارزات بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 1342، همگام با پدرشان (آیت‌الله احمد کروبی)، درکنار امام خمینی(ره) بود و پس از تبعید امام(ره) به شهر نجف اشرف، به مدت 15 سال در دفتر حضرت امام(ره) امور بیت ایشان را برعهده داشت.

ابلاغ مشوق های دولت برای کاهش مدیرکل ها

روزنامه خراسان در ویژه های خود نوشت:بر اساس بخشنامه ای که طی روزهای اخیر از سوی یک مسئول مهم اجرایی به همه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده، ضمن اعلام شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در سال 1394، مواردی چون کاهش سطوح مدیریتی مانند مدیرکل و رییس اداره، کاهش سقف پست های سازمانی دستگاهها و ظرفیت سازی واگذاری وظایف و واحدهای عملیاتی به شهرداری ها و دهیاری ها در سال آینده، واجد امتیاز مثبت شناخته شده است.

هدیه جالب روحانی به همتای ترکمنستانی

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که رئیس‌جمهور یک دستگاه اتوبوس تولیدی شرکت عقاب‌افشان را به رئیس‌جمهور ترکمنستان اهدا کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی که به ترکمنستان سفر کرده است، در حاشیه نشست مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و ترکمنستان یک دستگاه اتوبوس VIP تولید شرکت عقاب‌افشان را به‌عنوان نماد صنعت، جمهوری اسلامی ایران به قربانقلی بردی محمداف- رئیس‌‌جمهوری ترکمنستان اهدا کرد.

تجمع آشوریان در محکومیت داعش

آرمان آورده:شنیده شد که تعدادی از آشوریان صبح پنجشنبه در محکومیت جنایات داعش علیه آشوریان عراق و سوریه و تخریب یادمان‌های آشوری در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در کشورمان تجمع کردند. تعدادی از آشوریان تهران و برخی از شهرستان‌ها ضمن محکومیت اقدامات داعش در تخریب آثار تمدن آشوری و کشتار وحشیانه مردم آشوری و مسلمان عراق و سوریه با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل خواستار اتحاد سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای مقابله با ادامه نسل‌کشی توسط داعش در سوریه و عراق شدند.

ندا بماند برای سال دیگر!

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص آخرین وضعیت عضویت حزب ندای ایرانیان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: بررسی پرونده‌های احزاب متقاضی عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به سال آینده موکول شد. تسنیم نوشت؛ محمد خون‌چمن با بیان اینکه یکشنبه آینده جلسه کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار خواهد شد، افزود: پس از تکمیل مدارک پرونده‌های احزاب متقاضی عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، عضویت این احزاب در شورا بررسی و رأی گیری خواهد شد. گفتنی است چندی پیش سخنگوی حزب تازه‌تأسیس ندا اعلام کرد: «این حزب برای هماهنگی با جریان اصلاحات از پیش برنامه دارد. ما فکر می‌کنیم یک راه مناسب برای ایجاد این هماهنگی‌ها، عضویت و فعالیت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است».

پرتاب سنگ و آجر به بازیکنان پرسپولیس

آرمان آورده:شنیده شد که تماشاگران تیم نفت مسجد سلیمان در نیمه اول هنگام گل اول سرخپوشان و همچنین به هنگام زدن ضربه کرنر، یک بار دیگر با پرتاب سنگ و تکه‌های آجر، صحنه‌های زشت و خطرناکی را در ورزشگاه به‌وجود آوردند. خبرآنلاین نوشت؛ این اتفاق موجب شد‌ که هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس با داور و ناظر بازی صحبت کرده و از آنها بخواهد شرایطی فراهم کنند که این اتفاقات ناخوشایند و خطرناک تکرار نشود. حمید درخشان نیز به این صحنه‌ها معترض شد و محمود خوردبین با ناظر بازی و داور چهارم صحبت کرده و مراتب نگرانی و اعتراض خود را اعلام داشتند. در گوشه‌ای از ورزشگاه با بلندگو به بازیکنان تیم پرسپولیس توهین شده و شعارهای ناپسندی علیه آنها سر داده ‌شد.

تاخیر 27 ساعته پرواز تهران به پکن

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که هواپیمای ۷۴۷ با شماره پرواز ۸۰۰ که قرار بود ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه چهارشنبه شب فرودگاه امام خمینی را به مقصد پکن ترک کند همچنان در دست تعمیر است. مدیرکل روابط عمومی هما با اشاره به اینکه این هواپیما قرار بود حدود  204 مسافر را به مقصد پکن منتقل کند ، به علت خرابی یکی از موتورها در فرودگاه امام خمینی زمین‌گیر شد. وی گفت: از آنجا که امکان تعمیر هواپیما در فرودگاه امام خمینی  محدود است، بنابراین این هواپیما به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. مدیرکل روابط عمومی هما افزود: از چهارشنبه شب متخصصان فنی هما درحال تعویض یکی از موتورهای این هواپیما هستند و به گزارش مسئولین بخش فنی این هواپیما با 27 ساعت تاخیر پنجشنبه ساعت 23 از فرودگاه امام  خمینی پرواز کرد.

انتقال 10 زندانی ایرانی از ارمنستان به کشور

آرمان آورده:شنیده شد که 10 نفر از زندانیان ایرانی در ارمنستان ساعت 14 پنجشنبه از طریق مرز زمینی نروزدوز در استان آذربایجان‌شرقی تحویل مقامات قضایی ایران شدند. ایرنا نوشت؛ این اقدام با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان انجام شد. تعداد زندانیان ایرانی در ارمنستان 39 نفر بود که با این انتقال به 29 نفر کاهش یافت. از این تعداد زندانی دو نفر زن به جرم موادمخدر در زندان‌های ارمنستان به‌سر می‌برند. پیگیری انتقال 7 زندانی دیگر نیز در دستور کار سفارت ایران در ارمنستان قرار دارد.

بازداشت شهردار منطقه ۲۱ تهران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که شهردار منطقه ۲۱ تهران و عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس بعد از حضور در دادسرا بازداشت شد. مصطفی سلیمی، عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس و شهردار منطقه 21 تهران روز چهارشنبه بعد از حضور در شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است. علت دقیق بازداشت سلیمی اعلام نشده است اما خبرگزاری تسنیم نوشته است ظاهرا بازداشت سلیمی مرتبط با پرونده حمیدرضا سیاسی مدیرعامل پیشین و بازداشتی پرسپولیس است. با این حال، محمد گودرزی، وزیر ورزش و امور جوانان، به خبرنگاران گفته است ظاهرا علت بازداشت سلیمی، مسائل مربوط به شهرداری بوده است.

احضار مسئولان مجتمع کوروش به تعزیرات

آرمان آورده:شنیده شد که مسئولان و مدیران مجتمع کوروش واقع در بزرگراه ستاری به سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران احضار شدند. رئیس گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در پی دریافت شکایات مردمی در این فروشگاه حاضر شدیم و 25 واحد صنفی متخلف را به علت درج نکردن قیمت و ندادن فاکتور به خریداران و همچنین نداشتن فاکتور خرید جریمه کردیم. امید شهرآبادی افزود: تاکنون هیچ مرکز خرید یا فروشگاهی این‌گونه مانع کار ما نشده بود که به همین علت رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران دستور داد مسئولان و مدیران پاساژ کوروش برای ادای توضیحات لازم شنبه در محل سازمان تعزیرات استان تهران حضور پیدا کنند. یک منبع آگاه در سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ‌پس از اینکه گزارش این بازرسی در چهارشنبه گذشته از خبر شبکه تهران پخش شد یکی از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که این فروشگاه به دلیل برخورد نامناسب با ماموران تعزیرات و خبرنگاران باید پلمب شود.

آمریکا: توافقی خوب است که الزام‌آور نباشد!

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که دولت متبوع وی توافق غیر الزام‌آور را بر توافق الزام‌آور با ایران ترجیح می‌دهد.

جن ساکی گفت: ما به دنبال دستیابی به یک توافق غیر الزام‌آور با ایران هستیم که به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه تهران را راحت‌تر می‌کند.

وی در نشست خبری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 اظهار کرد: ما دستیابی به یک توافق بین‌المللی غیر الزام‌آور را ترجیح می‌دهیم چون انعطاف بیشتری برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران را در صورتی که بفهمیم این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بر این باوریم که موفقیت این توافق به الزام‌آور بودن یا نبودن قانونی آن نیست بلکه منوط به اقدامات راستی‌آزمایی مورد نظرمان است که خواهان اجرایی شدنش در یک توافق جامع هستیم. همچنین موفقیت این توافق به این بستگی دارد که ایران بداند ما ظرفیت به کارگیری دوباره تحریم‌ها و افزایش آنها در صورت عدم پایبندی‌شان به توافق را داریم.

جن ساکی تأکید کرد: برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 میان ایران و گروه 5+1 حاصل شد یک نمونه موفقیت‌آمیز از یک توافق بین‌المللی غیرالزام‌آور است چون این توافق سبب شد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه هسته‌ای ایران محدود شود و ما به شفاف‌سازی و اقدامات راستی‌آزمایی بیشتر دسترسی داشته باشیم.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که هر قراردادی تعهدات و الزاماتی با خود دارد اما طرف آمریکا مانند ماجرای توافق ژنو درصدد است ضمن تحمیل تعهدات الزام‌آور، خود از چنین تعهداتی طفره برود و در حقیقت خود را به عنوان قاضی و مدعی‌العموم و ایران را به عنوان متهم معرفی کند.

مقامات آمریکایی صراحتاً تصریح کرده‌اند که بر لغو همه جانبه و فوری تحریم‌ها به عنوان تعهد متقابل تن نمی‌دهند و بعد از پایان زمان 10 ساله توافق نهایی نیز آنها هستند که اعلام می‌کنند ایران به تعهدات خود عمل کرده یا نه!

واقعیت مجلس خبرگان از شبکه فتنه توهم‌زدایی کرد

روزنامه کیهان نوشت:رسانه‌های حامی فتنه به همراه رسانه‌های ضدانقلاب از سرانجام انتخاب رئیس مجلس خبرگان شوکه شدند.

این محافل که به نوعی هم‌پوشانی گسترده رسیده‌اند، ظرف 5-6 ماه گذشته عملیات روانی گسترده‌ای را درباره انتخابات رئیس مجلس خبرگان ترتیب داده بودند؛ از ترور شخصیت اعضای محتمل برای نامزدی (نظیر آقایان یزدی، جنتی، موحدی‌کرمانی و هاشمی شاهرودی) تا برجسته کردن آقای هاشمی. این طیف سعی کردند هاشمی را وزنه اثرگذاری که اکثریت قاطع خبرگان حامی وی هستند معرفی کنند و بازی همیشگی «هاشمی می‌آید هاشمی نمی‌آید- هاشمی اگر احساس خطر کند...» را طراحی کنند.

همچنین ادعا کردند اگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامزد شود هاشمی دیگر نخواهد آمد. ادعا می‌شد هر یک از «دوهاشمی» انتخاب شود، افراطیون مدعی اعتدال برنده‌اند(!) به موازات همین القا، حرکت خزنده‌ای از سوی افراطیون برای ترور شخصیت آیت‌الله شاهرودی آغاز شد تا احتمالا سناریو مطابق میل فتنه‌گران پیش رود؛ اولا آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را مصادره به مطلوب کنند، ثانیا انتخابات را بین او و هاشمی منحصر نمایند ثالثا در آخرین فرصت با آمدن هاشمی و ترور شخصیت انجام گرفته، بازی مهندسی شده را به نفع خود به پایان برسانند. اما نامزدی آیت‌الله یزدی و مهم‌تر از آن حساسیت خبرگان به خط قرمز فتنه، معادلات افراطیون و حامیان فتنه را به هم ریخت.

با واقعی شدن فضای مجلس خبرگان و اعلام نتیجه انتخابات، نشریات زنجیره‌ای دیروز ناگهان فاز را عوض کرده و به تیترهای کوچک یا انحرافی روی آوردند. برخی از این نشریات-نظیر آفتاب یزد و شرق- سعی کرده‌اند به قلم برخی عناصر تجدیدنظر‌طلب و بیگانه؛ موضوع تکلیف‌گرایی، نامزدی هاشمی را به تکلیف و تاریخ‌سازی و... نسبت دهند و چنین القا کنند که معلوم بوده هاشمی رأی نمی‌آورد اما آمده است؛ حال آن که سایت آقای هاشمی صراحتا نوشته بود طرفداران او در مجلس خبرگان اکثریت مطلق را دارند.

آقای هاشمی در سال 86 با 41 رأی و در 87 با 51 رأی به ریاست خبرگان رسید اما عملکرد سؤال‌برانگیز وی در قبال فتنه‌گران و ایستادن در موضع اتهام باعث سلب این اعتماد و ریزش آرای وی به 24 رأی شد. بخشی از این آراء نیز به اعتبار مصاحبه‌ها و فضاسازی برخی رسانه‌های حامی هاشمی در پررنگ کردن ارادت وی به رهبرمعظم انقلاب به دست آمد.

آفتاب‌یزد در حالی به قلم «فیاض-ز» مدعی شد «هاشمی از عملگرایی به تاریخ‌سازی رسیده و برای رفع نگرانی‌های انقلاب تلاش می‌کند» که فرد یاد شده اواخر آذر امسال در مصاحبه با سایت ضدانقلابی تقاطع تصریح کرده بود «از انقلاب 57 خاطره خوشی ندارم». «صادق-ز» نیز در روزنامه شرق سعی کرد از زاویه تمجید و ستایش و تملق رفتار هاشمی را توجیه کند حال آن که همین فرد پیش از این در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار تصریح کرده هاشمی باید پا به پای اپوزیسیون برود وگرنه او را از قطار پیاده می‌کنیم و اگر هاشمی نباشد شنل اپوزیسیون را به دوش کس دیگری در درون حاکمیت می‌اندازیم!

شرق با تصریح بر «دگردیسی کامل هاشمی» می‌گوید هاشمی نگران نظام و انقلاب است.

صادق - ز در نوشته دیگری در روزنامه آرمان نوشت هاشمی می‌دانست رأی نمی‌آورد اما به خاطر احساس تکلیف نامزد شد. هاشمی خود در مصاحبه روز اول مجلس خبرگان با شرق به نقل از دیگران گفته بود که اکثریت را در میان نمایندگان مجلس خبرگان دارد.

اپوزیسیون خارج‌نشین و رسانه‌های آن نیز واکنش جالبی در پیش گرفته‌اند. سایت گروهک ملی-مذهبی چند ساعت پیش از آغاز نشست مجلس خبرگان، انتخاب رئیس این مجلس را مهم تلقی کرده و نوشته بود«شانس‌ هاشمی از هر کسی بیشتر است. با شناختی که از شیوه عمل و حد خبرویت بازیگران اصلی در دست است، شق نامزد شدن و رأی نیاوردن او شق غالب نیست. نظر به سمت‌گیری‌های هاشمی در تحولات 88، انتخاب او به نقش مجلس خبرگان خواهد افزود».

اما پس از اعلام نتیجه انتخابات، رضا علیجانی به کمک موج تازه فضاسازی شبکه دولتی انگلیس (BBC) رفت تا بگوید «ریاست خبرگان چندان در واقعیت اهمیت ندارد. این یک انتخاب هدایت شده و نه خیلی طبیعی بود که در ادامه سیاست حصر خاتمی صورت گرفت. 6 سال پیش همین دو نامزد در مجلس خبرگان مقابل هم بودند و از 79 شرکت‌کننده، 51 نفر به هاشمی و 26 نفر به محمد یزدی رای دادند و امروز داستان برعکس بود. ضمن اینکه ما می‌دانیم نارضایتی در این فاصله نسبت به هاشمی افزایش پیدا کرده و در ماه‌های اخیر این مساله تشدید شده است». وی در عین حال گفت «این رأی شگفت‌انگیز بود».

دویچه‌وله نیز هر چند اذعان کرد «پیروزی محمد یزدی با تعداد رأیی نزدیک به 2 برابر رأی هاشمی رفسنجانی، تعجب‌برانگیز بود» اما از قول اسماعیل گرامی‌مقدم عضو متواری حزب اعتماد ملی سعی کرد این انتخاب را کم‌اهمیت نشان دهد.

گرامی‌مقدم در عین حال با بیان اینکه نفوذ اصولگرایان در مجلس خبرگان افزایش یافته می‌گوید: اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا نمی‌شد و در عوض از نامزدی هاشمی‌شاهرودی حمایت می‌کرد، احتمال ریاست هاشمی‌شاهرودی بیشتر می‌شد و ریاست‌مجلس خبرگان به دست جناح تندرو نمی‌افتاد.

رادیو زمانه دیگر سایت ضدانقلاب نیز نوشت: «هاشمی در مقابل کسی ناکام ماند که او را ناصالح می‌خواند. پیروزی محمد یزدی با آرای تقریبا 2 برابر آرای هاشمی اتفاق غیرمنتظره‌ای بود و نشان از تضعیف موقعیت هاشمی دارد ... رفسنجانی تمایلی به پذیرش ریاست شاهرودی نداشت. نیروهای نزدیک به او در حد خود کوشیدند تا شاهرودی را تضعیف کنند... رصد کردن رفتار رفسنجانی و حامیانش آشکار می‌سازد که آنها برنامه جدی برای ریاست او بر خبرگان داشتند. مقالاتی در سایت او تحت عناوینی چون «هاشمی به عهدش خیانت نمی‌کند»، «چه کسانی مخالف ریاست هاشمی هستند»، «هاشمی رای مردم و خبرگان» منتشر شده بودند. این مقالات در کنار تحرکات سیاسی و فضاسازی‌های رسانه‌ای از جمله مقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آزمون خبرگان» نشانگر ارزیابی مثبت آنها از پیروزی رفسنجانی بود».

رادیو زمانه افزود: رفسنجانی پیشتر گفته بود در صورتی که تندروها بیایند او کاندیدا می‌شود. البته او به صورت قطعی تمایل خود را اعلام نکرد. اما حامیانش با طرح اینکه رفسنجانی به تکلیف عمل می‌کند، کاندیداتوری او را جدی ساخته بودند، احتمالا آنها تصور می‌کردند با افول شاهرودی، چهره‌های تند اصولگرا چون جنتی و یزدی نمی‌توانند مورد انتخاب اکثریت خبرگان قرار بگیرند و در نتیجه راه برای ریاست‌رفسنجانی باز است. رفسنجانی با فرض کاندیداتوری شاهرودی وارد رقابت شد و شرط سلبی کاندیداتوری‌اش درخصوص مواجهه با چهره‌های تند را در عمل نقض کرد. فضای سیاسی بعد از شکل‌گیری «دولت اعتدال و امید» به ائتلاف با بخش میانه اصولگرایان نیز در خطای محاسباتی فاحش آنها موثر بود. اما اصولگرایان سنتی با محوریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران نیز نشان دادند که با ریاست دوباره رفسنجانی نیز موافق نیستند.

سایت شبکه دولتی انگلیس نیز در تحلیل دیگری به قلم بولتن‌نویس حزب مشارکت (حسین-ب) تصریح کرد انتخاب مجلس خبرگان نشان می‌دهد که این مجلس دنبال فرد پای کار است و نه مرضی‌الطرفین.

رهامی: ائتلاف محفلی کردیم اما دولت سهم ما را نداد!

کیهان نوشت:رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان می‌گوید گلایه‌های هرازچندگاه عارف و اصلاح‌طلبان از دولت به خاطر روشن شدن سهم‌شان در ائتلاف با روحانی است

محسن رهامی در مصاحبه با ایسنا نقش عارف در پیروزی روحانی را مهم خواند و گفت: اما چون ائتلاف حزبی متعارف انجام نگرفت تکلیف این ائتلاف نانوشته مشخص نشد. گله‌های هرازچندگاه عارف و اصلاح‌‌طلبان به دلیل استفاده از همین روش غیرمعمول ائتلاف است زیرا در این روش سهم عارف مشخص نشده است. در روش محفلی کسی مسئولیت تصمیم‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.

این اظهارات در حالی است که عارف بنابر اعلام اصلاح‌طلبانی چون محمدعلی نجفی، 4 روز مانده به انتخابات 8 درصد بیشتر رای نداشت. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان بیشترین سهم را در دولت و به‌‌ویژه مدیران میانی قبضه کرده‌اند اما طبق تصمیم اولیه بنا دارند همواره سهم خود را کم وانمود کرده و ژست طلبکاری از دولت را حفظ کنند.

رهامی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره رایزنی برای ائتلاف جدید گفت: ما در هفته‌های گذشته با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار مفصلی داشته و با محمدرضا عارف نیز دیداری داشته‌ایم. ما همچنین دیداری با حجت‌‌الاسلام ناطق نوری داشته و از دیدگاه‌های ایشان مطلع شده‌ایم. آقای ناطق نوری هنوز قطعا نگفته که به صحنه انتخابات می‌آید اما حضورش در انتخابات را هم نفی نکرده است. ما تلاش داریم تا با نیروهای حامی دولت و اصول‌گرایان معتدل به لیست واحدی برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها