برای نخستین بار در نوروز امسال

گردشگران در «آشوراده» اتراق می‌کنند

اجرای طرح‌های گردشگری در جزیره آشوراده که حدود سه ماه پیش با موافقت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کلید خورد و انتقادات زیادی را به دنبال داشت، خیلی زود به بار نشست، به طوری که مسئولان استان گلستان از آماده‌سازی اقامتگاه‌هایی در نوروز 94 برای پذیرایی از گردشگران و مسافران خبر می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۸۲۳۵
گردشگران در «آشوراده» اتراق می‌کنند

آشوراده در مرکز شبه‌جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایران در دریای خزر است که راه دسترسی و ورود به آن قایق‌های بومی و محلی است. در سال‌های گذشته گردشگران می‌توانستند با قایق به جزیره سفر کرده و بازدید یک روزهای از آن داشته باشند، اما اکنون با آماده‌سازی شرایط اقامت، مسافران و گردشگران می‌توانند اقامت طولانی‌تری در این جزیره داشته باشند و طی این اقامت از زیبایی‌های طبیعی جزیره لذت ببرند.

در همین زمینه مرجان نازقلچی، فرماندار بندرترکمن از اجرای طرح اسکان مسافران نوروزی برای نخستین بار در آشوراده خبر می‌دهد و در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: مساحت چهار هکتاری اردوگاه دانش‌آموزی بندرترکمن در جزیره آشوراده به عنوان محیطی مناسب برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است. وی در تشریح این خبر به جام‌جم می‌گوید: این اردوگاه که 180 تخت ظرفیت دارد، در گذشته نیز پذیرای دانش‌آموزانی از سراسر استان گلستان و کشور بوده است و اینک با همکاری و مجوز آموزش و پرورش برای ایام نوروز آماده‌سازی شده تا پذیرای مسافرانی که تمایل به اقامت چند روزه در این جزیره دارند، باشد.

نازقلچی با اشاره به این‌که پنج سوئیت نیز در این جزیره ساخته و آماده شده است که در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت، می‌افزاید: هزینه اقامت در این اقامتگاه‌ها هنوز مشخص نشده و قرار است در جلسه‌ای که آخر هفته برگزار می‌شود، در این باره تصمیم‌گیری شود.این مقام مسئول در استان گلستان با پیش‌بینی این‌که مسافران زیادی در ایام نوروز از آشوراده بازدید کنند، درباره کمبود ظرفیت اقامتگاه‌ها در این جزیره می‌گوید: برنامه ما برای امسال این بود که طرح اسکان و رونق گردشگری را با همین امکانات موجود در جزیره آغاز کنیم تا بتوانیم در سال‌های آینده آن را توسعه دهیم.

نازقلچی درباره انتقاد دوستداران محیط‌زیست به اجرای طرح‌های گردشگری کردن در جزیره بکر آشوراده و افزایش ترددها در آن می‌گوید: اجرای این‌گونه طرح‌ها آسیبی به محیط‌زیست این جزیره نخواهد زد، زیرا در گذشته هم این جزیره مسکونی بوده است، اما پس از بالا آمدن آب در آن، ساکنان جزیره برای امنیت بیشتر به دیگر شهرهای استان کوچانده شدند. از سوی دیگر نمی‌توان به دلیل نگرانی از برخی اقدامات احتمالی تخریبی گردشگران، قید استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن را زد، در حالی که مناطق جنگلی زیادی در کشور وجود دارد که هیچ محدودیتی برای ورود گردشگران در آنها وجود ندارد.

فرماندار شهرستان ساحلی ترکمن از برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی نیز در ایام تعطیلات نوروز 94 در این جزیره خبر می‌دهد و می‌گوید: این جشنواره از پنجم تا چهاردهم فروردین 94 برگزار می‌شود.

آشوراده و مهم‌تر از آن شبه‌جزیره میانکاله از مناطق حفاظت شده حیات وحش کشور و یکی از زیست‌بوم‌های با ارزش ایران و پناهگاه و زیستگاه دو گروه از پرندگان بومی و مهاجر و پستانداران بوده که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است.طرح گردشگری آشوراده که به اعتقاد مسئولان استانی در توسعه اقتصادی و اجتماعی گلستان تاثیرگذار است، پیش از این در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین دو سازمان حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا و اجرای آن در سفر آذرماه 93 ریاست جمهوری به استان گلستان اعلام شد.

براساس این تفاهم‌نامه، قرار است 10 درصد این جزیره به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل شود؛ امری که با مخالفت شدید دوستداران و فعالان محیط‌زیست مواجه شد، زیرا به اعتقاد آنان این امر جزیره را از حالت بکری و دست‌نخوردگی خارج می‌کند و با باز شدن پای انبوه مسافران به این جزیره و توسعه فعالیت‌های انسانی در آن، محیط‌زیست و پناهگاه حیات وحش آن در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت.

تفریح با «میرزا کوچک‌خان» در آب‌های خزر

یکی دیگر از اقدامات نوروزی خطه شمال، به آب انداختن دوباره کشتی به گل نشسته میرزا کوچک‌خان پس از هفت سال در آب‌های خزر است که به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری دریایی مطرح است و اکنون با تغییر کاربری و تبدیل به هتل و سالن جشن‌های سیار، سفر تفریحی خود را در آب‌های خزر محدوده استان گیلان آغاز کرده است.

پیش از این حمید آذرپور، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان گیلان درباره توقف فعالیت کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان که در گذشته در آب‌های استان تردد و گردشگران را جابه‌جا می‌کرد، به جام‌جم گفته بود: توقف این کشتی تفریحی به دستور سازمان بنادر و کشتیرانی استان و به دلیل فرسودگی و تمام شدن عمر کاری این کشتی صورت گرفته است، با این حال فعالیت این کشتی در صورت بازسازی کامل و اخذ دوباره تمام مجوزهای لازمه امکان‌پذیر خواهد بود، ضمن این‌که این کشتی هم‌اکنون برای تعمیرات اساسی در مازندران به سر می‌برد و پس از اخذ مجوزهای لازم دوباره به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

داریوش توکلی، مالک کشتی مسافربری «میرزا کوچک‌خان» در زمان توقف فعالیت‌های آن گفته بود به‌ دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در بنادر شمالی کشور، این کشتی فعالیت نمی‌کند و اگر دستگاه‌های مربوط شرایط را فراهم نکنند، چاره‌ای جز رفتن کشتی «میرزا کوچک‌خان» از ایران وجود نخواهد داشت، اما اکنون این کشتی مسافربری دوباره به آب‌های شمالی ایران بازگشته و جدیدترین برنامه‌ای که برای این کشتی مسافربری قدیمی دیده شده، برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در آن است که ظاهرا با استقبال خوبی هم همراه بوده و بیشتر اتاق‌های آن به فروش رفته است.کشتی میرزا کوچک‌خان حدود 45 سال پیش، یعنی سال 1970 در ژاپن ساخته شد . این کشتی وقتی بیست ساله بود توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خریداری شد و از راه اقیانوس، دریای سیاه و رودخانه ولگا به دریای خزر رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها