نور خورشید برسطح آب می‌رقصد. درختان مانگرو سر از آب درآورده‌اند و جنگلِ بر آب نشسته، پیوند عجیبی از دریا و جنگل را به نمایش گذاشته است؛ جایی که ریشه‌های غول‌آسای درختان با پایین آمدن مد دریا ـ که دو بار در روز اتفاق می‌افتد ـ رخ نشان می‌دهد و موش‌های کوچک ـ که اینجا به خدنگ معروف‌اند ـ نه زیر خاک بلکه با مهارتی خاص بربلندترین قسمت درختان لانه ساخته‌اند.
کد خبر: ۷۵۵۲۷۵
رنگارنگ مثل بوم نقاشی

مارهای آبی در میان آب شنا می‌کنند و اگرچه نیش نمی‌زنند، اما به گفته محلی‌ها اگر گیرتان بیاورند، خیلی بد گازتان می‌گیرند. فلامینگوها، حواصیل، پلیکان و... که بیشتر در راه مهاجرت خود برای تجدیدقوا یا برای گذران زمستان اینجا را انتخاب کرده‌اند بر فراز جنگل پرواز می‌کنند. ماهی منحصربه‌فرد گلخورک که روی بستری از گل می‌خزد با چشمان قورباغه‌ای بیشتر اوقات خود را خارج از آب می‌گذراند و معمولا هنگام جزر آب خودش را نشان می‌دهد. این منظره زیبا فیلم مستند نیست بلکه منظره‌ای طبیعی از جنگل‌های حرا در قشم است که با رفتن به تنگه‌خوران، بین جزیره قشم و بندر خمیر، شما هم می‌توانید آن را ببینید.

برای رفتن به جزیره قشم به جز راه هوایی، می‌توانید از قطار هم استفاده کنید. یعنی رفتن به بندرعباس و از آنجا از طریق اسکله شهید حقانی سوار اتوبوس‌های دریایی یا شناورهای تندرو شوید و بعد از نیم ساعت وارد جزیره قشم شوید. اگر ماشین شخصی دارد البته بهتر است از طریق بندر پل با لندی‌گراف به جزیره بروید.

بعد از دیدن جنگل‌های منحصربه‌فرد حرا به دیدن دلفین‌ها بروید، اتفاقی نادر که دیدنش علاوه بر سرگرمی حیرت‌انگیز است. برای رفتن به جزیره هنگام یا جزیره دلفین‌ها، باید به روستای شیب دراز بروید؛ سواحل این روستا به داشتن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی معروف است. لاک‌پشت‌هایی که فصل تخمگذاری‌شان از اواسط اسفند تا پایان خرداد است و این بازه بهترین زمان برای دیدن‌شان است. قایق‌هایی برای بردن شما به جزیره هنگام آماده هستند و می‌توانید خودتان یک قایق اجاره کنید و حدود 120 هزار تومان بدهید یا این که با دیگران همسفر شوید و هزینه کل به تعداد افراد تقسیم شود. فقط یادتان باشد اگر دریا مواج بود به حرف محلی‌ها توجه کنید و به دریا نروید. چون دلفین‌ها خود را نشان نخواهند داد. اگر شانس با شما یار نبود بار دیگر امتحان کنید چون ارزشش را دارد. اگر صبح زود خودتان را به آنجا برسانید، دیدن دلفین‌ها در حالی که روی آب می‌پرند و همچون یک حیوان اهلی کنار شما بازی می‌کنند تجربه‌ای است که لذت آن تکرار شدنی نیست.

بعد از دیدن دلفین‌ها بد نیست سری هم به داخل جزیره هنگام بزنید، جزیره‌ای با ساحل نقره‌ای با ماهی‌های زیبا و رنگارنگ که با ریختن مقداری خرده نان دور قایق شما حلقه رنگی درست می‌کنند. دیدن مردم محلی مهربان و صنایع دستی که با صدف‌های همان اطراف ساخته شده نیز خالی از لطف نیست. ضمنا خانم‌ها می‌توانند با نقش حنا آشنا شوند، هنری که در آن زنان بومی با استفاده از حنا نقش‌هایی را در نهایت زیبایی و ظرافت روی بدن می‌کشند.

حالا بد نیست به سمت جزیره ناز یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعی قشم بروید؛ جزیره‌ای که با خشکی یک کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید پیاده به آنجا بروید. دیدنش به دلیل نداشتن سکنه و بکر بودن حس عجیبی دارد و با بالا آمدن آب دریا هنگامی که ارتباط دو جزیره قطع می‌شود حس رابینسون کروزو در جزیره متروک به شما دست خواهد داد، اما نگران نباشید چون با پایین آمدن آب دریا باریکه خشکی بین جزیره ناز و قشم پیدا می‌شود. اینجا انبوهی از جذابیت در انتظار شماست؛ ساحل مسطح و صخره‌ای و صدف‌های صورتی که تمام ساحل را سنگ فرش کرده و آب زلال و شفافی که به شما اجازه می‌دهد کف ساحل را با تمام ماهی‌ها و مرجان‌ها مانند یک آکواریوم طبیعی ببینید و آب تنی دلچسب داشته باشید. (به شرطی که البته مراقب عروس‌های دریایی و خرچنگ‌ها باشید) سواحل مرجانی قشم برای غواصی وسوسه‌کننده است و همه این زیبایی‌ها در کنار غروب خورشید خاطره‌ای تکرار نشدنی را برایتان خواهد داشت.

در مسیر جاهای دیدنی جزیره حتما آب‌انبارهای قدیمی، روستاها و شترها و پرندگان خاص قشم را خواهید دید. اگر به سمت جنوب جزیره حرکت کنید به سمت روستای برکه خلف، یک پدیده خارق‌العاده از فرسایش طبیعی را این بار نه در آب که در خشکی خواهید دید که دره ستارگان نامیده می‌شود. قبل از ورود باید بلیت تهیه کنید که قیمت آن برای هر نفر 2000 تومان است وبا همان بلیت می‌توانید موزه قشم را هم داخل شهر ببینید.

وقتی داخل دره ستارگان می‌شوید راهروهای تودرتوی باریک و پهن آن شما را داخل سیاره‌ای خارج از زمین می‌کشاند. سکوت در آنجا چنان عمیق است که صدای نفس‌هایتان را خواهید شنید به همین دلیل پیچیدن صدای باد بین صخره‌های غول‌آسا که به شکل‌های مختلف دیده می‌شود رعب‌آور است. انگار سنگ‌تراش ماهر طبیعت می‌خواسته بنایی بسازد که ابهت آن ترس را به جان بیننده‌اش بیندازد. شاید این دلیلی است که محلی‌ها اینجا را ماوای جن وارواح می‌دانند. دره ستاره‌ها نتیجه فرسایش صخره‌ها توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و باد است که به صورت مخروط‌‌های نوک‌تیز، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری درآمده است.

اما دیدنی‌های قشم به اینجا ختم نمی‌شود؛ غار نمکی که بزرگ‌ترین نمونه در نوع خود در دنیاست و غار خربس نیز از جاذبه‌های طبیعی دیگر است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند.

اما بعد از این همه گشت و گذار که حتما خسته‌تان کرده، وقتی به شهر قشم وارد می‌شوید مغازه‌ها و مراکز خریدی که خیلی از مسافران را به بهانه خرید ارزان به اینجا می‌کشاند، تب خرید را به جان‌تان می‌اندازد. در بازارهایی مانند مرجان و فردوسی و خلیج فارس و راه ابریشم و... اینقدر تنوع کالا و قیمت وجود دارد که شما دست خالی برنگردید. اگر مغازه‌های شیک و لوکس جزیره به شما فرصتی دادند، بد نیست از بازار سنتی قشم که از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه است و در مرکز شهر نزدیک اسکله شهید ذاکری قرار دارد، دیدن کنید. این بازار هنوز هم تا حدودی شکل سنتی خود را حفظ کرده است. جای دیگری که همه در جزیره برای خرید به شما معرفی می‌کنند مراکز خرید شهر درگهان است که آنجا هم مملو از مغازه و بازارهای رنگارنگ است با قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد از بقیه جاهای قشم پایین‌تر است.

اکرم بیگی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها