مهمترین رویداد نوآوری کشور به میزبانی ناحیه نوآوری پردیس برگزار می شود

اینوتکس 2021 از فردا آغاز به کار خواهد کرد

فعالان صنایع خلاق در رویداد ملی صنایع خلاق نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ دیدار می‌کنند

مانوین بال خلاقیت نمایشگاه اینوتکس

نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان این زیست‌بوم از سال۱۳۹۰ به‌صورت سالانه برگزار می‌شود.رویداد اینوتکس در این سال‌ها فضایی پویا و صمیمانه را برای ارائه جدیدترین فناوری‌های داخلی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و گسترش بازار محصولات فناورانه را برای فعالان زیست‌بوم نوآوری کشورفراهم می‌آورد وباشکل‌دهی برنامه‌های جانبی متنوع درتلاش است تاهر سال مخاطبان بیشتری رادرگیرکند وبه شکل‌مؤثرتری به نیازهای این زیست‌بوم پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۴۵۵۲۷۲
نویسنده جواد فیاض - گروه دانش
 
یکی  از این برنامه‌های جانبی که قرار است از امسال با این نمایشگاه همراه شود، رویداد ملی صنایع خلاق با نام «مانوین» است؛ رویدادی که همزمان با نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در روزهای ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ و در محل پارک فناوری پردیس تهران با حمایت و نظارت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و قرار است فضای تعاملی مناسبی را برای فعالان صنایع خلاق در حاشیه نمایشگاه اینوتکس فراهم آورد. 

شاید تا چند سال پیش این باور وجود داشت که صنایع فوق‌پیشرفته و فناوری‌های نوین یا به‌اصطلاح های‌تک بازیگران اصلی و رهبران زیست‌بوم نوآوری کشور هستند اما در سال‌های اخیر و با برجسته‌شدن اهمیت فناوری‌های نرم و نوآوری‌های فرهنگی، ذات جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز بودن این حوزه بیش از پیش موردتوجه فعالان و مسئولان زیست‌بوم نوآوری کشور قرار گرفت. از آنجا که فناوری‌های نرم به‌طور مستقیم با نحوه پرورش نیروی انسانی در ارتباط هستند؛ بنابراین بزرگ‌ترین جامعه آماری و مخاطب را در میان تمام حوزه‌های زیست‌بوم نوآوری دارند و به همین سبب از توانایی بسیار بالایی برای فرهنگ‌سازی و هدایت جریان‌های فکری جامعه برخوردار هستند. از این رو و در راستای دو راهبرد کلان نقشه جامع علمی کشور مبنی بر کمک به گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و ارائه دستاوردهای حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی کشور، رویداد سه‌روزه مانوین با حضور شرکت‌های فعال حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در حاشیه نمایشگاه اینوتکس برگزار خواهد شد.
   
صنایع فرهنگ‌ساز
وظیفه اصلی و هدف نهایی صنایع نرم و خلاق، کمک به توسعه و حمایت از ایجاد فرآیندهایی‌ است که از خلاقیت و سرمایه فکری به‌عنوان مواد اولیه تولید محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.به عقیده مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از آنجا که کارکرد فناوری، اصالتا حل مسأله مردم است، فناوری‌های نرم به سراغ مسائل اجتماعی رفته‌اند و با توجه به چالش‌هایی که در حوزه‌هایی نظیر زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط ‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی وجود دارد، می‌توانند به حل این مسائل کمک کنند. وی در ادامه می‌افزاید: برگزاری رویداد مانوین در همین راستا برنامه‌ریزی شده‌؛ چراکه ما نیاز داریم فناوری‌ها با رویکرد بومی و هویت‌ساز توسعه یابند و این رویداد در زمینه توسعه جریان‌های فناوری‌های نرم فعال شده است.
   
راهبردهای فرهنگ‌ساز
فناوری‌های نرم و صنایع خلاق بنا به ماهیتی که دارند، نسبت به سایر حوزه‌های زیست‌بوم نوآوری کشور از بیشترین ارتباط با عامه مردم برخوردار هستند. از این رو یاسر قرائی، دبیر اجرایی رویداد مانوین که خود بنیان‌گذار یکی از موفق‌ترین خانه‌های خلاق و نوآوری کشور است، درگفت‌وگو با جام‌جم گفت: درسند ملی توسعه فناوری‌های نرم وفرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفت راهبرد برای گفتمان‌سازی و مشارکت مردم به‌منظور توسعه کاربردهای فناوری‌های نرم و فرهنگی جهت بهبود فضای این کسب‌وکارها پیش‌بینی شده‌ است. برای دستیابی به این راهبردها نیز برنامه‌هایی ازجمله ایجاد بستر مشارکت مردمی، تسهیلگری و حمایت از به‌کارگیری نمادهای ملی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ملی، حمایت از کارزارهای تبلیغاتی و تسهیلات بهره‌مندی از امکانات بخش دولتی و خصوصی برای فعالان حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق درنظرگرفته ‌شده ‌است.قرائی در ادامه می‌افزاید: امید است برگزاری رویداد مانوین سبب ارتقا و افزایش توجه به صنایع خلاق از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینان و سایر فعالان زیست‌بوم نوآوری کشور شود.

مانوین در یک نگاه
دبیر رویداد ملی مانوین به جام‌جم می‌گوید: طی برگزاری رویداد مانوین از شش محصول و دستاورد جدید صنایع خلاق کشور برای اولین‌بار رونمایی خواهد شد. بخش نمایشگاهی رویداد مانوین نیز میزبان ۲۸ غرفه از شرکت‌ها و خانه‌های خلاق برای ارائه و معرفی محصولات و خدمات حوزه‌های مختلف فرهنگی مانند آموزش، سبک زندگی و نوشت‌افزار است. «روایت پیشرفت» یکی دیگر از بخش‌های مهم این رویداد است که در آن بازدیدکنندگان با روند پیشرفت کشور در حوزه صنایع خلاق، آشنا می‌شوند. در بخش رویدادی نیز با برگزاری سه برنامه به بررسی موضوعاتی مانند ارائه گزارش‌ عملکرد، رونمایی از کتاب و برندهای جدید و پروژه‌های پیشران و نوآوری‌های اجتماعی پرداخته می‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها