رئیس‌جمهور امروز (سه‌شنبه) از روند احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد، بازدید و بر تسریع در روند ساخت این خط‌آهن 1380 کیلومتری‌ تأ‌کید کرد.
کد خبر: ۷۵۴۳۴۰
تأکید رئیس‌جمهور‌ بر تسریع در ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، حسن روحانی‌ طی گزارش دست‌اندرکاران اجرای‌ پروژه خط‌آهن شرق کشور، با جزئیات عملیات احداث و نحوه پیشرفت طرح آشنا شد.
بنابراین گزارش این خط ریلی با 610 کیلومتر طول سبب اتصال استان سیستان و بلوچستان به شبکه ریلی کشور و دسترسی به آب‌های آزاد می‌شود که برای احداث آن اعتباری به میزان 2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
در حال حاضر عملیات احداث بخش اول این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول 300 کیلومتر آغاز شده و در حال اجرا است.
مناطق شرقی کشور همچون استان سیستان و بلوچستان و استان‌های سه‌گانه خراسان به علت دارا بودن 1705 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 922 کیلومتر مرز خاکی با ترکمنستان و امکان دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جنوب از جمله مناطق استراتژیک و حساس کشور ازجنبه های مختلف توسعه بازرگانی و ترانزیت، سیاسی و امنیتی محسوب می‌شوند.
بندر چابهار به علت ارتباط با آب‌های آزاد نزدیکترین بندر به کشورهای آسیای میانه است و می‌تواند به عنوان یک بندر استراتژیک پل ارتباطی این کشورها به آب‌های آزاد بوده و نقش ایران در فعالیت های بازرگانی و تجاری در منطقه آسیای میانه، روسیه و اروپا را افزایش دهد.
احداث محور ریلی چابهار – مشهد به طول تقریبی 1342 کیلومتر در قالب دو محور چابهار – زاهدان و زاهدان – بیرجند – مشهد است که کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، محرومیت‌زدایی، افزایش امنیت منطقه، اشتغال‌زایی، افزایش درآمد حاصل از ترانزیت و جابجایی بار در کشور از جمله مزایای احداث این خط ریلی است.
تقویت کریدور شمال-‌جنوب و نزدیکتر شدن به آب‌های آزاد ، توسعه شبکه ریلی ، کاهش ریسک‌پذیری حمل و نقل تجاری ، تحت پوشش قرار دادن مراکز جمعیتی و باری در مناطق شرقی از دیگر مزایایی احداث این خط ریلی است.
سرعت طراحی شده برای راه آهن چابهار-زاهدان را 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری است.
جزئیات طرح توسعه جامع بندر شهید بهشتی چابهار
رئیس جمهور بعداز ظهر امروز در ادامه سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان از طرح توسعه جامع بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.
بنابراین گزارش ظرفیت فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه توسعه محور شرق کشور پس از اجرای 2 پست اسکله کانتینری و 3 پست اسکله چند منظوره ظرفیت این بندر را به 6 میلیون تن در سال خواهد رساند.
انجام عملیات لایروبی به میزان 5 میلیون و 200 هزار مترمکعب، استحصال اراضی حوضچه بندر به میزان 40 هکتار، ساخت اسکله به طول 800 متر، انجام عملیات بهسازی خاک به میزان یک هزار و 119 هکتار، تطویل موج شکن موجود بندر به طول یک هزار و 470 متر، احداث ترمینال کانتینری با دو پست پهلوگیر به طول 600 متر و احداث ترمینال چندمنظوره با سه پست پهلوگیر به طول 600 متر و همچنین دایک حفاظت از ساحل به طول 4 هزار و 150 متر از جمله بخش های مهم عملیات اجرایی طرح توسعه جامع بندر شهید بهشتی است.
با اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی با اعتباری بالغ بر 350 میلیون دلار به ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری حدود 6 میلیون تن در سال می‌توان آینده‌ای بسیار روشن را برای این بندر ترسیم کرد.
طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در این بندر در حال اجرا و یا عقد قرارداد است که در آخرین توافق صورت گرفته احداث خطوط لوله انتقال و ساخت مخازن نگهداری محصولات پتروشیمی با ظرفیت اسمی 23 میلیون تن در سال و در بندر شهید بهشتی در دستور کار قرار گرفته است.
با اجرای پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی و سرعت بخشیدن به اتمام فاز نخست این طرح بزرگ تا پایان امسال شاهد پروژه‌های دیگری از قبیل احداث و ساخت انبارهای سر پوشیده پیشرفته برای ذخیره سازی غلات و همچنین سوخت رسانی به کشتی‌ها خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها