نماینده مجلسی که اعتراف کرد همکارانش او را برای امضای ساخت جاده در جنگل ابر فریب داده‌اند؛ گذشتن سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره آشوراده و تبدیل شدن این زیستگاه منحصر به فرد به منطقه گردشگری و هجوم دوباره ماشین‌آلات راه‌سازی به دنا از اتفاقات تلخ حوزه محیط زیست است که بتازگی خبرساز شده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۹۰۶
جولان اشرار در مناطق حفاظت شده

در تازه‌ترین خبر نیز که روز گذشته رسانه‌ای شد، رئیس پارک ملی دنا از مرگ یک قلاده خرس در این منطقه خبر داد و براساس آن می‌توان گفت آمار مرگ خرس‌ها در 9 ماه گذشته به 17 قلاده رسیده است.

افزون براین رئیس پارک ملی از حضور اشراری در پارک ملی دنا سخن به میان آورده که نه‌فقط با سلاح شکاری بلکه با سلاح‌های جنگی مانند ژ3، کلاشینکف و M1 به جان حیات وحش و محیط‌بانان محیط زیست افتاده‌اند.

این درحالی است که باید یادآور شد بجز اسلحه‌های جنگی که آماری از تعداد آنها در دست نیست به گفته معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست یک میلیون قبضه سلاح شکاری در دست مردم و افرادی است که بیشتر آنها چیزی درباره قوانین شکار و لزوم حفظ گونه‌های حفاظت شده کشور نمی‌دانند.

آن طور که مسئول پارک ملی دنا به دیدبان محیط زیست و حیات‌وحش ایران گفته اشرار مسلح پس از کشتن یک قلاده خرس قهوه‌ای و یک راس کل دستگیر شده‌اند، اما نکته اینجاست که این اشرار به حدی فضا را برای قانون‌شکنی امن دیده بودند که آذوقه لازم را برای دو هفته خود درون یک غار پنهان کرده بودند.

یعنی کمبود تجهیزات و محیط‌بان در این منطقه آن‌قدر جدی است که اشرار با خیال راحت آذوقه چندین روز خود را به ارتفاعات برده‌اند و هیچ مقام مسئولی هم از فعالیت آنها باخبر نشده است.این درحالی است که پارک ملی باید محل امنی برای حیات‌وحش باشد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت دیگر مناطق کشور از حداقل استانداردها نیز برخوردار نیستند و چنانچه تاکنون شمار اندکی از حیات‌وحش در کشور باقی مانده باید آن را پای شانس و از جان گذشتگی برخی محیط‌بانان گذاشت و از مسئولان خواست برای حفظ محیط زیست کشور دست‌کم اشرار را از این مناطق جمع‌آوری کنند.

مهدی آیینی - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها