نمایندگان مجلس که پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا به دو گزینه پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت علوم رأی اعتماد نداده بودند، در جلسه علنی صبح دیروز به محمد فرهادی اعتماد کردند تا با رأی معنادار آنها، طلسم مدیریت ساختمان هرمزان با سرپرست پس از 13 هفته شکسته شود.
کد خبر: ۷۴۳۱۶۴
رای معنا‌دار ‌مجلس به فرهادی

محمد فرهادی پس از آن‌که رئیس‌جمهور از وی دفاع کرد و نمایندگان موافق و مخالف نیز به اظهارنظر پرداختند، از مجموع 235 نماینده حاضر،‌ توانست با 197رای موافق، 28 رای مخالف و ده رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی وزارت علوم کسب کند.

هر چند پیش از این، برخی منتقدان مدعی بودند که رای عدم اعتماد مجلس به وزرای پیشین پیشنهادی برای وزارت علوم، سیاسی و ناشی از مخالفت نمایندگان با دولت است، اما رای بالای بهارستانی‌ها به فرهادی نشان داد که وقتی دولت پیام مجلس برای معرفی یک وزیر کم‌حاشیه را دریافته و گزینه‌ای هماهنگ با شاخص‌هایی را که پیش از این مجلس بر آن اصــرار می‌ورزیده معرفی کند، نمایندگان نیز با دولت همراهی خواهند داشت.

شاید به همین دلیل است که حسن روحانی دیروز رای‌اعتماد به وزیر پیشنهادی را نشان دهنده نوعی پیوند میان دولت و مجلس خواند و نمایندگان اصولگرا در مجلس نیز تصریح کردند که رای‌شان به گزینه پیشنهادی دولت، بی‌چشمداشت است.

الیاس نادران نماینده تهران در همین باره دیروز هنگام دفاع از محمد فرهادی گفت: اصولگرایان بابت رای‌اعتماد خود به فرهادی هیچ توقعی از وی نخواهند داشت... اگر آقای رئیس‌جمهور یک مورد را سراغ دارند که مجلس بابت رای‌اعتماد یا عدم رای‌اعتماد مطالبه‌ای از ایشان داشته ‌است، بیاید و علنی پشت تریبون بگوید.

او سختگیری‌های پیشین مجلس به منظور معرفی گزینه مطلوب برای وزارت علوم را ناشی از دغدغه نمایندگان جهت حمایت از دولت دانست و گفت: ما می‌خواهیم دولت از اعتدال خارج نشود، به همین دلیل به دولت کمک می‌کنیم تا گرفتار حلقه‌های افراطی اصلاح‌طلبان نشود.

او یادآور شد: مجلس بارها اعلام کرده است که خط قرمزش در مواجه با مدیریت‌های کلان کشور فتنه است و دچار حاشیه‌سازی نخواهد شد. به‌ این ترتیب به‌ نظر می‌رسد رای دیروز نمایندگان به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، رایی معنادار به منظور نزدیک شدن دو قوه مهم اجرایی و مقننه بوده و می‌تواند فصل تازه‌ای برای همگرایی پاستور و بهارستان ایجاد کند.

روحانی: نباید به مجلس توهین شود

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور که به منظور دفاع از وزیر پیشنهادی علوم به مجلس رفته بود، در صحن علنی پارلمان گفت که رای اعتماد، پیوندی مبارک بین مجلس و دولت است. او توصیه کرد که رای نیاوردن وزرا نباید مستمسک اهانت به مجلس شود. روحانی در این جلسه با بیان این که گفتمان اعتدال امروز مورد قبول همه ماست، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر گفتمان اعتدال تاکید کردند، چون گفتمان اعتدال گفتمان دین ما و فرهنگ بزرگ ایران است و ما امت وسط هستیم و بر مبنای امت وسط حرکت می‌کنیم.

مطهری مخالف، نادران موافق!

پس از سخنان رئیس‌جمهور، مخالفان و موافقان محمد فرهادی، وزیر پیشنهادی علوم اظهارنظرهای خود را آغاز کردند. نکته جالب‌توجه در میان این اظهارنظرها، مخالفت علی مطهری، با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و موافقت نادران با فرهادی بود. این در حالی بود که مطهری در مورد وزیر پیشنهادی پیشین نقش موافق و نادران منتقد وزرای پیشنهادی قبلی بود.

به گزارش ایسنا، علی مطهری نماینده مردم تهران در تشریح دلایل مخالفت خود با فرهادی، با اشاره به رای عدم اعتماد مجلس به دو گزینه پیشین دولت برای وزارت علوم، گفت که رای اعتماد مجلس به فرهادی، مجلس را متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌کند و این شائبه پیش می‌آید که خدای نکرده معامله‌ای در کار است. این اظهارات جنجالی مطهری اما واکنش رئیس مجلس را به‌دنبال داشت و علی لاریجانی گفت: این‌که می‌گویید اگر مجلس به فرهادی رأی دهد یک معامله‌ای صورت گرفته این حرف حتما نادرست است. وارد کردن چنین اتهامی به مجلس کار مردانه‌ای نیست.

در ادامه جلسه دیروز علی‌محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در مخالفت با محمد فرهادی سخن می‌گفت، در نطق خود اظهار کرد که «دکتر فرهادی در دهه 1360 تصدی وزارت علوم را به عهده داشت. سوالی که دارم این است که آیا انتزاع وزارت علوم از وزارت بهداشت اشتباه بود؟ اگر اشتباه نبود چرا نباید فردی را از جنس همین وزارتخانه در مصدر آن قرار دهیم؟»

با وجود این، محمدمهدی رهبری‌املشی در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت: موافقت من با دکتر فرهادی به دلیل آشنایی و معرفت سی ساله‌ای است که با ایشان دارم. او تصریح کرد: فرهادی مصداق بارز اعتدال است. حسین قربانی، نماینده آستانه‌ اشرفیه در مجلس هم دیگر موافق وزیر پیشنهادی بود که گفت: امروز تمایل همکاران ما برای دفاع از وزارت دکتر فرهادی نشانه توانمندی ایشان است و بسیاری از نمایندگان می‌خواستند که به دفاع از برنامه‌های دکتر فرهادی بپردازند.

حمیدرضا مشهدی عباسی، نماینده دماوند اما در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: اگر فردی به مجلس معرفی شود برای احراز صلاحیت وزارتخانه‌ای و مجلس به عدم صلاحیت آن فرد رای داد نباید تعجب کرد که چرا این فرد از مجلس رای نیاورده است. او خطاب به رئیس‌جمهور متذکر شد: شما که بحق در پی تعامل هستید و تلاش دارید تا گروه‌های سیاسی با یکدیگر وحدت داشته باشند نباید مباحثی مطرح کنید که فاصله‌ها زیاد شود.

سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران که در موافقت با وزیر پیشنهادی در جلسه علنی دیروز سخن می‌گفت، اظهار کرد: دوستان نکات مثبتی در دفاع از توانمندی آقای فرهادی گفتند، و با توجه به شناخت ایشان از گذشته و جلساتی که برگزار شد و نکاتی که مطرح شد و این که ایشان تمام شبهات و مطالبی را که مطرح شد روشن کردند ما انتظار داریم مجلس با رای خوبی ایشان را به وزارت علوم راهی کند.

نکته جالب توجه این‌که الیاس نادران که مخالف وزرای پیشنهادی پیشین بود، دیروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی سخن گفت و تصریح کرد: ما از باب گفتمان اعتدال می‌گوییم که حلقه‌های انحرافی و تندروی اصلاح‌طلبان شرایطی فراهم نکنند که جریان دولت از اعتدال خارج شود، لذا به دولت کمک می‌کنیم و قصد دیگری نداریم.

مسأله محوری، پیشرفت علمی است

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، محمد فرهادی طی سخنانی در جلسه رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: به اعتبار تجربه و دانش خود بصراحت می‌گویم مسأله محوری امروز و آینده کشور مسأله پیشرفت علمی است و تأکیدات رهبری بر این موضوع نیز موید همین امر است.

او با اشاره به این که دانشگاه‌ها نیازمند فضای آرام، بانشاط و پرتحرک و پویا هستند در مورد مساله دانشجویان ستاره‌دار گفت: در این خصوص بررسی‌های لازم انجام شده و مواردی مانده که با تشکیل کمیته‌ها در چارچوب قوانین و مقررات بررسی‌ها انجام می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

فرهادی در مورد انتخاب و انتصاب مدیران این وزارتخانه نیز گفت:‌ بنده شرایط کلی انتخاب مدیران را بیان کردم که باید افرادی متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند. ان‌شاءالله این وزارتخانه در این مسیر مدیرانش را انتخاب خواهد کرد. فرهادی تاکید کرد، بنده هیچ نامه‌ای را امضا نکرده‌ام و این که گفته می‌شود اسم بنده در نامه‌ای بوده یا خیر، اطلاعی ندارم. وی در مورد مسائل مربوط به حوادث سال 88 نیز این گونه اظهار کرد که در این خصوص فصل‌الخطاب فرمایش رهبری است و فتنه خط قرمز من است.

پس از اظهارات وزیر پیشنهادی علوم، نمایندگان نسبت به صلاحیت فرهادی رای خود را اعلام کردند و به این ترتیب محمد فرهادی به‌عنوان وزیر علوم راهی ساختمان هرمزان شد.

لازم به یادآوری است که محمد فرهادی، وزیر شصت و پنج ساله علوم متولد شاهرود است و به‌عنوان یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، از ابتدای دولت روحانی تاکنون ریاست جمعیت هلال احمر را به عهده داشت. وی در دهه ۱۳۶۰ سمت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در دولت اول اصلاحات در دهه ۱۳۷۰، سمت وزارت بهداشت را به عهده داشت.

گروه سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها