در نامه رییس جمهور به رییس مجلس شورای اسلامی؛

وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد

جام جم آنلاین گزارش می دهد

شرایط سخت وزیر علوم شدن

تا روز چهارشنبه و زمان رأی اعتماد مجلسی‌ها به محمود نیلی احمد آبادی به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم، زمان زیادی باقی نمانده اما اخبار ضد و نقیض از نظرات متفاوت نمایندگان،رأی اعتماد به این گزینه را تحت شعاع قرارداده بطوری که هنوز مشخص نیست که بخت و اقبال وزارت علوم بالاخره کی و چگونه باز خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۲۱۴۵
شرایط سخت وزیر علوم شدن

هرچند وزیر پیشنهادی علوم بعد از معرفی خود تلاش کرده در فراکسیون رهروان، فراکسیون دانشگاهیان و کمیسیون آموزش و تحقیقات جهت ارائه برنامه‌هایش حضور یابد اما ظاهراً موضوع فتنه و موضع گیری این گزینه در قبال مسایل موجود نتوانسته از نظر نمایندگان دور بماند.

فهمیدن نظر مجلسی ها هنگام اعلام وصول نامه دولت در روز یکشنبه 4آبان در صحن که با واکنش تعداد زیادی از نمایندگان و فریادهای دو، دو در مخالفت با معرفی این گزینه سر داده شد ،مظنه‌ای برای محک زدن جو خانه ملت در قبال محمود نیلی بود.

پس از اینکه جعفر نیلی منفرد به عنوان اولین گزینه وزارت علوم و به خاطر سابقه‌اش در فتنه 88 نتوانست رأی اعتماد مجلس را جلب کند ،جعفر توفیقی نیز درسمت سرپرستی وزارتخانه با واکنش منفی نمایندگان از قافله وزارت عقب ماند؛رضا فرجی دانا گزینه بعدی بود که بعد از کسب رأی اعتماد ،با انتقاد نمایندگان در اواخر مردادماه به دلیل انتصابات و سیاسی کاری در وزارت علوم استیضاح و برکنار شد و حالا چهارمین گزینه دولت یازدهم در شرایطی در محک مجلس قرار گرفته که تنها سه روز از معرفی تا زمان اخذ رأی اعتماد(یکشنبه تا چهارشنبه) فرصت دارد تا با ارائه برنامه‌ها و مرز بندی‌هایش با فتنه 88 مقام وزارت را از آن خود کتد.

برخی از نمایندگان با اشاره به علت برگزاری زودهنگام جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم که باید زمانی 10 روزه بود اعلام کردند قراردادن چنین تاریخی ،شاید معنایش آن است که رئیس مجلس و نمایندگان به نوعی اعلام نمودند در مورد وزیر پیشنهادی هیچ بحثی وجود ندارد و مخالف ادامه رویه وزرای قبلی در وزارت علوم هستند.

محمد نیلی در تلاش برای معرفی خود به نمایندگان روز یکشنبه و پیش از اعلام وصول نامه دولت در صحن علنی مجلس در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت برای اعلام برنامه‌هایش حضور یافت اما این جلسه که بدون علی لاریجانی به عنوان عضو اصلی فراکسیون رهروان برگزار شد باعث شد برخی از نمایندگان با برداشت های شخصی ؛ اعلام نمایند که رئیس مجلس نسبت به سوابق نقش آفرینی غیر مستقیم وی در فتنه 88 که به نوعی اعلام حمایت از سران فتنه بوده حرف هایی برای گفتن دارد.

البته براساس اخبار رسیده علی لاریجانی به عنوان عضو کلیدی مجلس ، در جلسه ای قرار بود با گزینه دولت دیداری داشته باشد و محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس نیز تاکید کرده با آنکه وزیر پیشنهادی علوم در جلسات متعدد کمیسیون های مجلس حضور یافته اما این که رأی می آورد یا نه، نیازمند زمان است و هنوز محاسبه دقیقی از وضعیت مجلس ندارد.

بحث ناشناخته بودن وزیر در میان نمایندگان نیز باعث شده که غلامعلی حداد عادل در مورد گزینه وزارت تأکید کند که نمایندگان با معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم غافلگیر شده‌اند و انتخاب نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی از مواردی است که فعلاً نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

روح الله حسینیان عضو حزب پایداری هم از مخالفتش با تفکرات وزیر پیشنهادی علوم برای مدیریت دانشگاه ها سخن رانده وبه خانه ملت گفته وزارت علوم نیازمند مدیری خارج ازچارچوب های سیاسی و فرقه گرایانه است.

وی تاکید کرده که مواضع وزیر پیشنهادی علوم درخصوص فتنه 88 مورد قبولش نیست، و وزارت علوم نیازمند مدیری که دانشگاه ها را به سمت و سوی آرامش پیش ببرد.

از سوی دیگر برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت به عنوان اکثریت مجلس ترجیح می دهند بدبینانه به موضوع معرفی وزیر نگاه نکنند.بطوری که محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت تاکید کرده که رایزنی همکارانش با وزیر علوم آغاز شده و باید اجازه داد رایزنی‌ها ادامه پیدا کند تا بتوان در مورد این گزینه اظهار نظر کرد.

البته تشکل های دانشجویی نیز به معرفی وزیر پیشنهادی واکنش نشان دادند بر این اساس تسنیم گزارش داد محمد نوروزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران نیز درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفته سرپرست دانشگاه تهران به عنوان وزیر پیشنهادی دولت ،مرزبندی مشخصی درباره فتنه 88 ندارد.

ابهام در مورد میزان رأی به گزینه رئیس جمهور در شرایطی رو به افزایش است که به نظر می رسد محمود نیلی روز چهارشنبه نیازمند یک دفاع قوی از سوی خود و رئیس جمهور بوده تا بتواند با پاسخ‌های قانع کننده و کوبنده در قبال مخالفان سر سخت خود در مجلس و موضع گیری در مورد فتنه 88 و خط قرمز بهارستان نشینان، به کابینه پاستور ملحق شود.

و تازه‌ترین خبر این که فراکسیون اصولگرایان مجلس صبح امروز برای بررسی صلاحیت محمود نیلی احمد آبادی جلسه برگزار کرد.

نتیجه این جلسه رأی منفی شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان به نیلی احمدآبادی بود.

رای منفی شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان به نیلی احمدآبادی

نماینده مردم تهران در مجلس از بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی در شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گریان و رای منفی این فراکسیون به وی خبر داد.

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه صبح امروز شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان، گفت: جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان صبح امروز با موضوع بررسی صلاحیت محمود نیلی‌ احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع نظر اعضا نسبت به وزیر پیشنهادی علوم مثبت نبود و حاضرین دلایل مثبت نبودن نظر خود را ضعف و ناکارآمدی مدیریت وی و سوابق حضور در فتنه عنوان می‌کردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان نیز بعد از ظهر امروز با حضور نیلی احمد‌آبادی برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها