رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت:جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ما گفت آمریکایی ها خواهان حمله به ایران نیستند و جز مسئله هسته ای، اختلافی با ایران ندارند. اگر این مسئله حل شود بسیاری از مسائل در منطقه نیز حل می شود.
کد خبر: ۷۲۰۸۴۷
تنها اختلاف ایران و آمریکا

به گزارش عصرایران، فواد معصوم با تاکید براهمیت نقش ایران در جنگ علیه داعش اظهار داشت: حضور تاثیرگذار ایران در تلاش های منطقه ای برای حمله به گروه داعش، اقدام ضروری است و نمی توان ایران را از این فعالیت ها دور نگه داشت. عراق هم نمی تواند از ایران بی نیاز باشد.

معصوم که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصاحبه می کرد ادامه داد: به رغم اختلاف نظر میان ایران و عربستان سعودی اما مورد هدف قرار دادن داعش با همه ابزارها و وسایل داخلی عراق و منطقه ای بدون ایران، باعث ایجاد خلاء بزرگی در این زمینه می شود.

او درباره روابط تاریخی میان ایران و عراق هم گفت: نقطه بسیار مهمی وجود دارد و آن اینکه شیعیان در عراق به مانند گذشته، هنگامی که احساس می کنند در حاشیه قرار گرفته اند هیچ کشوری را پیدا نمی کنند که از آنها حمایت کند؛ اما ایران از آنها حمایت می کند.

استراو: غرب باید با ایران توافق کند

وزیر خارجه اسبق انگلیس بر ضرورت توافق هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت، نرسیدن به چنین توافقی بزرگترین اشتباه دیپلماتیک قرن خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جک استراو" وزیر خارجه اسبق انگلیس در مطلبی تحت عنوان "غرب باید ریسک توافق با ایران را بپذیرد" در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گفت، که باید به ایران برای نگه داشتن برخی از توانمندیهای هسته ای خود اجازه داده شود.

وی درباره عواقب شکست در رسیدن به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران هشدار داد و خاطرنشان کرد: قرار است درخصوص این قضیه در هشت هفته آینده به یک تصمیم نهایی دست یافته شود. این شکست بزرگترین اشتباه دیپلماتیک قرن کنونی به شمار خواهد رفت.

وزیر خارجه اسبق انگلیس گفت: از نظر من، این امر ضروری است که به ایران برای داشتن درصد بالایی از دستگاه های سانتریفیوژی که از آن برخوردار است، زیر نظر بین المللی، اجازه داده شود.

مسئله غنی‌سازی و کاهش تحریم‌ها

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: پیشرفت در مذاکرات این هفته، در دستیابی به توافق نهایی نقشی کلیدی دارد.

به گزارش فارس، «مایکل مان» در این رابطه در توئیتر نوشت: «مذاکرات نیویورک در همه سطوح با ایران در جریان است. پیشرفت در مذاکرات این هفته، در دستیابی به توافقی جامع پیش از 24 نوامبر، اهمیتی کلیدی دارد.»

سخنگوی «کاترین اشتون» افزود: «هدف از مذاکرات نیویورک دستیابی به پیشرفت بر سر مسائل اصلی توافق جامع بالقوه، به خصوص مسئله غنی‌سازی و کاهش تحریم‌ها است.»

انگلیس بدنبال نزدیکی به ایران

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" در گزارشی به قلم "مایکل برلیگ" نوشت: "دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس دست به دامن دشمن دیرینه(ایران) شده و برنامه دارد در هفته جاری با حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،دیلی میل به انتصاب روحانی به سمت ریاست جمهوری پرداخته و می‌نویسد: از زمانی‌که روحانی در اوت 2013 جایگزین رئیس‌جمهور پیشین یعنی محمود احمدی‌نژاد شد، وی درصدد احیاء روابط ایران با جهان بوده است. ادبیات احمدی‌نژاد طی 8 سال ریاست‌جمهوری، مطلوب غرب نبود. با همه این تفاسیر، اکنون کامرون دست مصالحه به سوی ایران دراز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بی‌شک ایران خواستار نابودی داعش است. این کشور با هم‌پیمانانی نظیر عراق و سوریه هماهنگ است. ایران به‌درستی معتقد است که این گروه به‌طرز خطرناکی خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کرده‌ است. ایران رسماً در ائتلاف ضدداعش حضور ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها