نمادهای خاطره‌انگیز شهری یکی پس از دیگری به دلایل متعدد از بین می‌رود

کم‌رنگ شدن نوستالژی خیابان‌های شهری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت و کمبود نقدینگی،‌ تاکید کرد: دولت می‌تواند از طریق راه‌هایی جز پرداخت نقدی به احیای بافت فرسوده کمک کند.
کد خبر: ۷۰۲۰۷۴
عوارض بافت‌های فرسوده صفر می‌شود

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و بودجه سال 93، به موجب تبصره 48 کمیسیون شهرسازی و معماری، پیشنهاد شد شهرداری‌های مناطق 22 گانه از ردیف بودجه‌هایی که برای تملک به آنها داده می‌شود، با نظارت سازمان نوسازی،‌این تملک را فقط در بافت فرسوده انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه در مدیریت جدید سازمان نوسازی شهر تهران، یک تغییر رویکرد منطقی در راستای تصمیم‌گیری در احیا و نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته است، تصریح کرد: مدیریت جدید بنا دارد از تجربه مدیران قبلی استفاده کند و با تعامل خوبی که با دولت و وزارت راه و شهرسازی برقرار شده، رویکرد خوبی اتخاذ شده است.

سالاری با اشاره به معرفی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهرداری تهران و موافقت قالیباف با این موضوع، افزود: احساس می‌کنیم با توجه به اتفاقات اخیر، در زمینه بافت فرسوده شاهد اقدامات خوبی باشیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت تمام نهادها در زمینه بافت فرسوده، افزود: شهرداری در این رابطه به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و با وجود آنکه طبق قانون، 50 درصد عوارض ناشی از صدور پروانه برای بافت فرسوده اخذ نمی‌شود، شهرداری 100 درصد عوارض را نمی‌گیرد.

پیگیری شورا برای به صفر رساندن عوارض دریافتی در بافت‌های فرسوده

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین با اشاره به دریافت مبالغی تحت عنوان عوارض متفرقه افزود: در حال پیگیری هستیم تا پروانه‌های جداگانه‌ای تحت عنوان پروانه‌های سبز صادر شود تا مجموع عوارض دریافتی از املاک و بافت‌های فرسوده، صفر باشد.

وی همچنین به عقد تفاهم‌نامه و برگزاری جلسات مشترک بین اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورا و سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: از رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تقاضا کرده‌ایم تا در هیئت مدیره خود این بحث را مطرح کنند که ترتیبی اتخاذ شود که مهندسین ناظر بر ساخت‌وسازهای بافت فرسوده مبلغی نگیرند و در ازای آن بسته‌های تشویقی در سایر بافت‌ها تحت عنوان برگه‌های نظارت به آنها داده شود تا سهمیه بیشتری در سایر بافت‌ها داشته باشند.

سالاری به علاوه با اشاره به کمیته‌های مشترک بین اعضای شورا، نمایندگان تهران در مجلس و نمایندگان استانداری و شهرداری افزود: پنج کمیته تخصصی از جمله کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، بحث بافت فرسوده را به طور جدی دنبال می‌کنند و خلا‌های قانونی از طریق مجلس دنبال می‌شود و با حضور نمایندگان استانداری و وزارت کشور نیز، تعاملات با دولت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود 3300 هکتار بافت فرسوده در تهران، ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم و بخش خصوصی، تحولاتی در خصوص بافت فرسوده رخ دهد.

سالاری تاکید کرد: بدون مشارکت مردم، مالکین سرمایه‌گذاران، دولت و شهرداری اتفاقی در بافت‌های فرسوده رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه به موجب برنامه پنج ساله دوم شهر تهران شهرداری مکلف است سالانه 10 درصد از بافت فرسوده را نوسازی کند، گفت: هنوز متاسفانه دولت در این زمینه کمک‌های لازم را انجام نداده است البته با مشکلات اقتصادی دولت ناشی از تحریم‌ها را درک می‌کنیم.

وی همچنین به تفاهم‌نامه بین معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی شهر تهران اشاره کرد و افزود: به موجب این تفاهم‌نامه،‌ همه معاونت‌های شهرسازی و معماری مناطق 22 گانه به عنوان روسای ستادهای احیا و نوسازی بافت فرسوده در مناطق حکم گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها