23 میلیون قرص ترامادول از یک محموله وارداتی از سوی پلیس اداره اطلاعات و اداره گمرک هرمزگان کشف شد.
کد خبر: ۷۰۱۷۷۶

به گزارش ایرنا، حراست گمرک شهید رجائی با همکاری اداره اطلاعات استان هرمزگان به متوقف کردن یک دستگاه کانتینر ورودی به کشور اقدام کرد و پس از بازرسی موفق به کشف 315 کارتن قرص ترامادول شامل 23 میلیون عدد قرص و کپسول ترامادول شد.

315 کارتن قرص و کپسول ترامادول با عنوان لامپ روشنایی به گمرک اظهار شده بود که حراست گمرک شهید رجائی بندرعباس با همکاری اداره اطلاعات استان هرمزگان از ورود این میزان مواد مخدر صنعتی به داخل کشور جلوگیری کردند.

ترامادول، اعتیاد کشنده

به گفته پزشکان استفاده بیش از حد ترامادول می‌تواند کشنده باشد و علائم آن به صورت خواب آلودگی، تنفس کم‌عمق، کندی ضربان قلب، ضعف مفرط، پوست سرد و مرطوب، احساس سبکی سر، غش یا کما ظهور می‌کند.

گرایش به استفاده از ترامادول در چند سالی که این دارو وارد کشور شده روز به روز افزایش یافته و به دلیل اعتیادی که در پی مصرف این دارو به وجود می‌آید، از مدت‌ها پیش زنگ هشدار از سوی وزارت بهداشت و درمان به صدا در آمده تا کنترل لازم برای استفاده مورد توجه قرار گیرد.

به موازات گرایش به مصرف این دارو، سود جویان و سوداگران نیز به قاچاق و فروش آن اقدام کرده و به روش‌های مختلف و از مبادی غیر مجاز این نوع دارو را که مورد تائید وزارت بهداشت نیز نیست، وارد کشور کرده و از کانال‌های غیر رسمی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

اکنون از ترامادول به نام مخدری خاموش یاد می‌شود و با اعتیادی که این دارو ایجاد می‌کند درمانی کاملا مشابه با درمان سوءمصرف‌ مواد مخدر مانند تریاک، کراک و هروئین دارد.

گفته می‌شود علایم ترک آن نیز به صورت عصبانیت، تعریق، بی‌خوابی، تهوع، اسهال، لرزش اندام‌ها و توهم بروز می‌کند.

این دارو به صورت آمپول، قرص یا کپسول‌های 50 و 100میلی گرمی در بازار دارویی کشور وجود دارد و در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

پزشکان بر این باورند با توجه به مکانیسم کنترل درد در ترامادول که مشابه مرفین است. مصرف مداوم آن به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر منجر می‌شود وترک آن بسیار مشکل‌تر از دیگر مواد افیونی اعتیادآور است و بیمارانی که برای ترک ترامادول بستری می‌شوند، علایم خماری یا ترک غیرقابل تحمل‌تری نسبت به سایر بیماران وابسته به مواد مخدر از خود نشان می‌دهند.

تصور این‌که این دارو شادی‌آور است، کاملا عامیانه و غلط است و تمام موارد استفاده از این دارو سوءمصرف تلقی می‌شود، زیرا ترامادول باید به عنوان مسکن قوی و فقط زیرنظر پزشک مصرف شود ومصرف این دارو بیشتر از دو هفته مجاز نیست و وابستگی دارویی و اعتیاد را به دنبال دارد.

بسیاری از افراد که به بهانه شادی‌آور بودن ترامادول به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند، افراد بی‌اطلاع و در بیشتر موارد معتادانی هستند که به دلیل مصرف یکنواخت مواد مخدر و به اشتباه به علت کاهش عوارض قطع مواد به ترامادول روی می‌آورند و حتی جان خود را به علت مصرف بیش از حد یا تداخل دارویی از دست می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها