رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار از افزایش برداشت محصولات در این ایام خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این ایام در تمامی کشور فصل برداشت کلی میوه‌جات است طبیعی است که قیمت میوه پایین می‌آید.
کد خبر: ۶۹۰۱۵۶
کاهش قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار

جام جم سرا: حسین مهاجران افزود: هندوانه بیشترین مصرف را در ماه رمضان دارد، هم‌اکنون برداشت محصول هندوانه در همدان آغاز شده است و افزایش برداشت این محصول باعث کاهش قیمت آن در بازار می‌شود.

مهاجران با تأکید بر افزایش عرضه محصولات کشاورزی در این ایام از افزایش کیفیت و کاهش قیمت خبر داد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی برداشت محصولات با کیفیت افزایش یافته از این قیمت مناسب پایدار خواهد بود.

سیب‌زمینی ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شد

به نقل از افکارنیوز، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار خاطرنشان کرد: بخشی از محصول سیب‌زمینی در اصفهان وارد کشور شده است و قیمت‌ها به نسبت ۲ هفتهٔ قبل، در هر کیلو ۴۰۰ تومان کاهش داشته است به عبارت بهتر سیب‌زمینی درجه‌یک قبل‌تر ۱۶۰۰ به فروش می‌رسید اینک با ۴۰۰ تومان کاهش ۱۲۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت سیب‌زمینی درجه‌دو ۸۰۰ تومان است. این قیمت‌ها با عرضه بیشتر پایین‌تر نیز می‌آید.

این مقام مسئول یادآور شد: قیمت هر کیلو موز در بازار ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان، سیب‌زمینی از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان، آلبالو ۳۵۰۰ تومان است همچنین با توجه به کاهش اندکی خیار در بازار کمی افزایش قیمت داشته که با توجه به برداشت محصول جدید به قیمت اولیه بازمی‌گردد، گیلاس دانه‌درشت از ۸ تا ۱۲ هزار تومان و گیلاس مشهدی از ۴ تا ۶ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر کیلو زردآلو فلکه‌ای از ۸ تا ۱۰ هزار تومان و نوع دیگر این میوه که متفرقه شاهرودی است از ۶ تا ۸ هزار تومان بفروش می‌رسد. قیمت توت‌فرنگی سنندجی اعلا از ۸ تا ۱۰ هزار تومان و درجه ۲ از ۲۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و انبه از ۵۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است.

مورد خاص موز

مهاجران تصریح کرد: قیمت موز متأثر از واردات است، در حال حاضر تولید موز در نواری جنوبی در چابهار صورت می‌گیرد که فقط جوابگو نیاز مردم آن منطقه است، با توجه به اینکه این میزان نمی‌تواند نیاز کل کشور را تأمین کند اقدام به واردات صورت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی لازم برای تولید این محصول تنها ۲ بار در سال می‌توانیم در کشور برداشت داشته باشیم اما کشورهای آفریقایی سالانه ۱۰ بار موز برداشت می‌کنند این یعنی ما باید ۱۰ برابر آن‌ها تولید کنیم، همچنین هزینه‌های بالای کاشت این محصول از دیگر دلایل عدم تولید در ایران است.

مهاجران افزود: بهترین مکان تولید موز در کشور که قابلیت رقابت با کشورهای آفریقایی را دارد از شهر بابل تا تنکابن است همان‌طور که می‌دانید موز باید در هوای ۲۲ تا ۳۴ درجه رشد کند که در مناطق مربوطه ما گاه شاهد سرمای ۸ درجه نیز هستیم به همین دلیل باید گلخانه‌ای باشد که هزینه این کار نیز بسیار بالا است.

توازن قیمت و تولید در سبزیجات فراهم شد

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ضمن ابراز رضایتمندی تولیدکننده و مصرف‌کننده از سبزیجات بیان کرد: بعد از شیوع وبا ۴ سال زمان برد تا بتوانیم توازنی مناسب بین تولید و مصرف برقرار کنیم در این شرایط چه در زمستان سبزی از دزفول می‌آمد و یا از هوای باز تعادل بازار را حفظ می‌کرد و جوابگوی نیاز مردم بود.

وی یادآور شد: قیمت میانگین سبزی‌خوردن ۱۱۰۰ تومان، سبزی کوکو، قورمه و پلو بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ تومان است که این قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌های سطح شهر با اندکی تفاوت عرضه می‌شود به‌نحوی‌که سبزی‌خوردن تا کیلویی ۲۰۰۰ تومان و سایر سبزی‌ها کیلویی ۱۵۰۰ است. مهم‌ترین دلیل نیز بلا بودن تلفات سبزی است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها