به یاد داریم لحن خاص و زیبای پدربزرگ یا مادر بزرگمان، وقتی روایت شیرینی از جمع شدن اهالی در کافه محله برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی ، برایمان بازگو می‌کردند یا تعجب دیدن جعبه‌ای چوبی و بزرگ در یکی از عکس‌های یادگاری دوران کودکی که ناگهان در گوشه‌ای از عکس نظرمان را به خود جلب می‌کرد.
کد خبر: ۶۷۳۵۸۸
جعبه جادوهای مدرن را این‌گونه بخرید

اینها همه تعابیر مختلفی از جعبه جادو یا همان تلویزیون فعلی در ذهن ماست؛ حال آن‌که آن تلویزیون‌های نوستالژیک و سیاه و سفیدومبله شاب لورنس قدیمی خاطراتمان؛ امروز به وسایلی کاملا هوشمند و دیجیتال با طیف‌های وسیعی از رنگ تبدیل شده است.

تلویزیون امروز به یکی از عادی‌ترین و البته ضروری ترین لوازم زندگی قرن بیست و یکم تبدیل شده است و با توجه به حضور انواع و اقسام برندهای متفاوت و البته توانمندی‌های مختلف برای خریدنش، گاهی به دردسر خواهیم افتاد و دیگر خبری از آن یکرنگی و سادگی نیست، بنابراین اگر قصد خرید جعبه جادویی نوین دارید بازار این هفته جام‌جم سری به خیابان جمهوری، یکی از مراکز خرید و فروش تلویزیون در تهران زده تا از چند و چون انتخابی مطمئن و البته اقتصادی برایتان بگوید.

بودجه‌ای درنظر داشته باشید

جای تردید نیست امروزه با توجه به تمامی شرایط اقتصادی اگر قصد خرید وسیله‌ای را داشته باشیم ابتدا به موجودی حساب بانکی خودمان نظری خواهیم داشت و متناسب با اعداد موجودی حسابمان سعی در انتخاب بهترین گزینه می‌کنیم. بنابراین خارج از قاعده نیست اگر بگوییم همه خریدهای ما به نوعی وابسته به توان مالی خانواده است و نمی‌توان بدون توجه به آن گام در راه انتخاب وسیله‌ای گذاشت.

پس حالا که قصد خرید تلویزیون را داریم و با توجه به اعداد و ارقامی که در این بازار رنگارنگ وجود دارد بد نیست ابتدا به توان مالی خودمان توجه و در همان محدوده اقدام به انتخاب کنیم نه این‌که ابتدا فرضیات و علاقه‌هایمان را درنظربگیریم و بعد با شنیدن ارقام نجومی از فروشنده؛ دلزده و ناراحت فروشگاه را ترک کنیم.

DVB را جدی بگیرید

اگر برای خرید تلویزیون جدید راهی بازار شده‌اید و قصد خرید تلویزیونی با امکانات روز دارید نیم‌نگاهی هم به دستگاه DVB یا گیرنده دیجیتال داشته باشید هرچند بیشتر محصولات جدید از سوی کارخانجات سازنده به این وسیله مجهز است و خریدار نیازی به تهیه آن ندارد اما هنوز هم برخی از تلویزیون‌ها که از این وسیله بی‌بهره‌ است تولید می‌شود بنابراین باید برای لذت بردن بیشتر از تصاویر تلویزیون مورد نظرتان از این وسیله استفاده کنید. اما اقتصادی‌ترین کار این است که بیشتر به‌دنبال مدل‌هایی باشید که گیرنده دیجیتال داخل تلویزیون نصب شده باشد و نیازی به خرید مجزای این دستگاه برای آنها نیست.

زاویه دید را هنگام خرید درنظر داشته باشید

سازندگان تلویزیون همواره سعی می‌کنند با استفاده از برخی امکانات نظر مخاطبان بیشتری را به محصولاتشان جلب نمایند اما یکی از امکاناتی که واقعا برای جلب نظر مشتریان به‌کار می‌رود و باید دقت ویژه به آن داشته باشید زاویه دید صفحه نمایش تلویزیون است. زاویه دید حداکثر زوایه‌ کاربر نسبت به نمایشگر است که در آن تصویر با کیفیت مطلوب قابل مشاهده باشد و معمولا عدد ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه برای زاویه دید نمایشگرها ذکر می‌شود اما توجه داشته باشید زمانی که در زاویه ۱۷۰ درجه نسبت به تلویزیون نشسته‌اید، آنقدر سطح تصویری قابل مشاهده کوچک می‌شود که کیفیت آن اهمیتی پیدا نمی‌کند، اما زاویه دید در برخی از نمایشگرها رده پایین بازار بسیار محدود است و شما حتی وقتی با کمی زاویه نسبت به تلویزیون قرار می‌گیرید رنگ‌ها را به‌صورت به‌هم ریخته و تار مشاهده می‌کنید ولی در اکثر نمایشگرهای امروزی زاویه دید قابل قبول است و تقریبا هیچ‌کدام زاویه دید ۱۷۰ درجه ندارد.

پس این عدد تا حد زیادی بی معنی است حتی بهترین پنل‌های LCD مانند پنل‌های (IPS که یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های آن زاویه دید وسیع است) باز هم در انحراف بیش از ۳۰ درجه دچار افت شدید ۵۰ درصدی در روشنایی و کنتراست می‌شود. حتی صفحه‌های نمایش OLED که جدید‌ترین فناوری در صفحات نمایش است در زاویه دید کم دچار افت ۳۰ درصدی روشنایی و تغییر رنگ ۳۰ درصدی می‌شوند. بنابراین زاویه دید استاندارد معنی خاصی ندارد و نمی‌تواند معیار تصمیم‌گیری باشد.

به خروجی و ورودی‌های تلویزیون اهمیت بدهید

ممکن است تعداد و نوع خروجی و ورودی‌های تلویزیون مورد نظرتان در ابتدا خیلی برایتان اهمیت نداشته باشد. فقط وقتی متوجه می‌شوید چه کلاهی سر خودتان گذاشته‌اید که تعداد پورت‌های تلویزیون جدیدتان جوابگوی نیازهایتان نیست چون ظاهر و اعداد و ارقامی غیر واقعی ذهن شما را به خود مشغول کرده بود و واقعیت مورد نیاز را فراموش کرده بودید. بنابراین این موضوع را بیش از پیش جدی بگیرید.

هر تلویزیون صفحه باریک جدید به تعدادی ورودی و خروجی مجهز است که به شما اجازه می‌دهد وسایل جانبی مثل پخش‌کننده (DVD یا بلو ـ ری)، گیرنده‌ دیجیتال، سیستم‌های صوتی، کنسول‌های بازی یا حافظه‌های فلش را به آن متصل کنید.

اگر با کیفیت ترین تلویزیون بازار را بخرید که تولید کننده در تعداد پورت‌های آن خساست به خرج داده، در حقیقت پولتان را دور ریخته‌اید. پس قبل از این‌که دست به جیب شوید و فروشنده فاکتور را صادر کند، از همان اول محل پورت‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید تلویزیون مورد نظرتان به حداقل 3 ورودی HDMI، دو ورودی USB و یک ورودی AVI مجهز باشد.

رزولوشن در تصاویر ثابت و متحرک را چک کنید

هنگام خرید،رزولوشن تلویزیون را حتما چک کنید. با این روش خواهید فهمید که پنل تلویزیون شما با کیفیت است یا یک پنل معمولی است. روش چک کردن Static Resolution به این صورت است که ببینید آیا قادرید زمانی که یک عکس یا یک تصویر فریز شده از شخصی را می‌بینید تار‌های موی وی را طوری ببینید که قابل شمارش باشند (تارهای موی شخص محو نشده باشد). روش چک کردن Motion Resolution (رزولوشن تصویر متحرک) هم براحتی توسط یک صحنه ورزشی امکان‌پذیر است. دقت کنید که مثلا پای فوتبالیست‌ها هنگام دویدن و یا شوت زدن نباید حالت محو پیدا کند.

با توجه به نکات ذکر شده، شاید چندین گزینه را از بین انتخاب هایتان حذف کنید یا چند گزینه را به انتخاب‌هایتان اضافه کنید.

نسبت کنتراست یا Contrast Ratio

یکی از مواردی که هنگام خرید تلویزیون باید بخوبی از آن مطلع شوید و بهترین را انتخاب کنید، نسبت کنتراست تلویزیون مورد نظر شماست. این مقدار نسبت بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل را نشان می‌دهد.

عدد مذکور وقتی بسیار مهم می‌شود که شما در یک محل کم نور به دیدن تصویر صفحه نمایش بپردازید. اگر محل استفاده شما در روشنایی باشد این عدد کمتر اهمیت پیدا می‌کند. این عدد برای صفحه نمایش (LCD ‌ یا LED) بیش از ۱۵۰۰ باید باشد. برای پلاسما تا ۴۰۰۰ هم قابل دسترسی است. بنابراین اگر شما می‌خواهید به کنتراست‌های بالاتری دسترسی داشته باشید باید سراغ OLED بروید.

پلاسما را هرگز فراموش نکنید

شاید تبلیغات گسترده در بازار مصرف تلویزیون‌های دیجیتال باعث شده تا تکنولوژی پلاسما در ذهن اکثر خریداران به فراموشی سپرده شود اما نباید فراموش کنید تصاویر تلویزیون‌های پلاسما هرگز کیفیتی بدتر از ال سی دی‌ها یا ال ای دی‌ها ندارند. فقط به این موضوع خوب دقت داشته باشید که برای دیدن تصاویر با کیفیت تری در تلویزیون‌های پلاسما باید فضای مناسبی در اختیار داشته باشید بنابراین اگر فضای کافی در اختیار دارید سعی کنید گزینه پلاسما را هرگز فراموش نکنید.

3 بعدی‌های جذاب

با توجه به ورود تلویزیون‌های سه بعدی به بازار ایران بدون تردید یکی از مسائلی که ذهن بیشتر خریداران تلویزیون را به خود جلب کرده توانایی پخش تصاویر سه بعدی است، در صورتی که اکنون با توجه به کمبود امکانات و ناتوانی در ارسال تصاویری سه بعدی در ایران و البته کمبود فیلم‌های سه‌بعدی این اهمیت زیاد مورد نیاز شما نیست و اگر قصد آینده‌نگری نیز دارید، بد نیست توجه داشته باشید باتوجه به زمان کارکرد قطعات الکترونیک که معمولا برحسب ساعات کارکرد تهیه می‌شوند لازم است هم‌اکنون از دیدن تصاویر با کیفیت لذت ببرید تا این‌که در انتظار دیدن تصویری سه‌بعدی دوباره راهی بازار برای خرید تلویزیونی جدیدتر شوید.

برای کنترل‌های لمسی، پول اضافه نپردازید

با دیجیتالی شدن زندگی ما اکثر وسایل الکترونیک مثل موبایل با استفاده از برخی نرم‌افزارها بایکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. البته در این میان بد نیست بدانیم بیشتر تلفن‌های همراه امروزی قابلیت تبدیل شدن به کنترل لوازم خانگی مثل تلویزیون و سینمای خانواده را دارند؛ بنابراین زیاد به امکانات روی کنترل دستگاه زیاد دل نبندید چون برای هریک از شاستی‌های روی آن کنترل مجبور به پرداخت اضافه بها هستید در حالی که تلفن همراه هوشمند شما هم اکنون تمام این امکانات را دارد.

ولخرجی ممنوع!

حالا با توجه به اطلاعات موجود تلویزیون خود را انتخاب کرده‌اید و پس از پرداخت صورت حساب فروشنده به شما می‌گوید به منزل بروید و منتظر دریافت تلویزیون خودتان باشید اما وقتی تلویزیون را دریافت می‌کنید ممکن است از شما بابت حمل متناسب با طبقات منزل مبلغی درخواست کنند بنابراین سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که هزینه حمل و نصب تلویزیون رایگان باشد، اما داستان هنوز تمام نشده گاهی اوقات وقتی متصدی یا نصاب به منزل شما مراجعه می‌کند پیشنهادهای مختلفی به شما می‌دهد که عبارت است از خرید میزتلویزیون، بسته‌های نگهداری از تلویزیون (دستمال و مواد پاک‌کننده مخصوص) یا خرید دستگاه نویزگیر برق و در نهایت آنتن‌های جانبی. یاد بگیرید به این پیشنهادها «نه» بگویید چون فقط یکی از آنها را نیاز دارید آن هم نویزگیر یا محافظ برقی است که آن را هم می‌توانید با قیمتی مناسب از فروشگاه‌های الکتریکی تهیه کنید.

هوشمندیا غیرهوشمند، مساله این است

وقتی به بازار می‌روید بیشترین صفحه نمایش‌هایی که می‌بینید تلویزیون‌های هوشمند است که گاه فروشنده با به‌کار بردن این جمله که «این تلویزیون‌ها بزودی جایگاه خاصی در زندگی شما خواهند داشت» البته احتمالا صد سال آینده! اتصال به اینترنت، تبادل اطلاعات، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن محتواهای هیجان‌انگیز همیشه وسوسه‌کننده است اما با سرعت و محدودیت‌هایی که اینترنت فعلی ما با آنها روبه‌رو است هیچ‌کدام از این امکانات برای شما قابل استفاده نخواهد بود. پس سعی کنید امکانات اتصال اینترتی را در رایانه‌های شخصی خود مدنظر داشته باشید و تلویزیون‌های هوشمند نخرید یا دست کم نگذارید قابلیت‌های هوشمند تنها متر و معیار انتخابتان باشد.

اینچ مناسب انتخاب کنید

از آنجا که امروزه انتخاب اندازه تلویزیون مورد نظرمان تقریبا کار مشکلی شده و به‌عنوان یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مشتریان از آن یاد می‌شود، بهتر است قبل از فکر کردن درباره اینج (اندازه) تلویزیون ابتدا اتاقی که قصد استفاده از آن را داریم اندازه بگیریم چون علاوه بر تاثیرگذاری در کیفیت تصویر محصولات، می‌توانیم قیمت مناسب‌تری هزینه کنیم.

سایز یا اندازه صفحه‌نمایش تلویزیون که با واحد اینچ مشخص می‌شود، طول قطر صفحه نمایش تلویزیون است و هم اکنون تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی موجود در بازار از اندازه 26 ‌اینچ تا بیش از یکصد اینچ تولید شده‌اند و پلاسماها هم اندازه‌ای میان 42 تا 150 اینچ دارد.

این در حالی است که با بالا رفتن اینج تلویزیون، قیمت و کیفیت تصویر نیز افزایش خواهد یافت. اما بد نیست بدانیم ارتباطی مستقیم در اندازه اتاق مورد نظر و اندازه تلویزیون برقرار است که اگر به آن بی‌توجه باشیم بدون تردید از کیفیت مطلوب تصویر تلویزیون خریداری شده هرگز لذت نخواهید برد و صرفا پول بیشتری پرداخت کرده‌اید.

بنابراین قبل از وارد شدن به فروشگاه ابعاد اتاقی که قرار است از این تلویزیون استفاده کنید درنظر داشته باشید و پس از آن میان برندهای موجود به‌دنبال بهترین گزینه باشید چون همان‌طوری که قرار دادن یک صفحه ‌نمایش کوچک در یک سالن بزرگ مفید نیست، یک صفحه‌ نمایش بزرگ هم در یک اتاق کوچک می‌تواند عذاب‌آور باشد.

هر چند شیوه یا قانونی برای انتخاب ابعاد یا همان اینچ تلویزیون مدون نشده اما برخی از تجربیات و تئوری‌ها در این زمینه می‌تواند مفید فایده باشد. در جدول زیر حداقل و حداکثر فاصله‌ای که می‌توانید از یک صفحه‌نمایش با اندازه خاص بگیرید، مشخص شده است. مثلا اگر برای یک اتاق خواب کوچک می‌خواهید مدلی را انتخاب نمایید، بهتر است همان مدل‌های 30 اینچ و حتی کوچک‌تر را در نظر بگیرید ولی برای یک سالن پذیرایی بزرگ قاعدتاً باید مدل‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

عماد عزتی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها