وزیر امورخارجه کشورمان از نتایج دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز خرسندی و مباحث مطروحه را خوب ارزیابی کرد.
کد خبر: ۶۷۳۴۰۶
گفتگوها با خانم اشتون بسیار سازنده بود

محمد جواد ظریف پس از دیدار با کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5 + 1 که در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در وین برگزار شد گفت: بحث های خوبی درباره نحوه ادامه مذاکرات و اینکه چارچوب آن باید به چه شکل باشد، صورت گرفت. همچنین بار دیگر بر این موضوع که ضرورت دارد دو طرف روند رسیدگی به مسائل را به صورت مشترک به پیش ببرند، توافق و تاکید شد.

وزیرخارجه کشورمان افزود: همچنین در این دیدار دستور کار نشست افتتاحیه در روز چهارشنبه تنظیم شد که طبق برنامه نخست ما دیدگاه های کلی مان را مطرح می کنیم سپس گروه 1+5 با هم مذاکره می کنند و بعد از ظهر مذاکرات به صورت مشترک ادامه می یابد.

محمد جواد ظریف با اشاره به اهمیت و حساسیت این دور از مذاکرات با توجه اغاز نگارش توافقنامه نهایی گفت: مرحله نگارش مرحله ای است که دو طرف به اعتماد به نفس و یک اطمینان خاطر از روش برخورد طرف مقابل نیاز دارند تا به نگارش متن نهایی بپردازند.

وزیرخارجه کشورمان بار دیگر با تاکید بر دشواری های موجود در روند مذاکرات گفت: البته در صورتی که طرف مقابل با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود این احتمال وجود دارد که مذاکرات زودتر از زمان تعیین شده شش ماهه،به نتیجه نهایی دست یابد.

ظریف بار دیگر با تاکید براینکه ذره ای از حقوق هسته ای کشورمان کوتاه نمی اییم گفت: هیچگاه در پی تولید سلاح هسته ای نبوده ایم و این سلاح را برای امنیت جمهوری اسلامی ایران مفید نمی دانیم.

وزیرخارجه کشورمان در ادامه با اشاره به ظرایف کار نگارش متن نهایی مذاکرات افزود: با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن برخی مسائل در نگارش متن نهایی، علاوه بر این جلسه، حداقل سه جلسه دیگر برنامه ریزی شده است ضمن اینکه دو طرف نیمه دوم تیرماه را در صورت نیاز به مذاکرات بیشتر در برنامه هایشان خالی گذاشتند تا تمام وقت کار را نهایی کنند.

وی در این حال گفت: روند نگارش متن نهایی مذاکرات همانند حل جدول است که ضروریست همزمان و گام به گام به جلو حرکت کرد از این رو لازم است با متانت و حوصله اما بدون اتلاف وقت به پیش رفت و این سیاستی است که گروه ما آن را دنبال می کند.

وزیرخارجه کشورمان بار دیگر تاکید و ابراز اطمینان کرد که مباحث مربوط به سیستم ها و امکانات دفاعی کشورمان موضوع مذاکرات با گروه 5+1 نخواهد بود.

وی در تشریح برنامه اقدام مشترک ژنو هم گفت: برنامه اقدام مشترک دو تاریخ دارد که یکی برای اجرای مرحله نهایی است که در بهمن ماه 1393 اجرایی می شود. دومین تاریخ هم به پایان مرحله اول مذاکرات اختصاص دارد که همان پایان تیرماه 93 است. ما از ابتدا برنامه ریزی و تلاش کردیم با رسیدن به نخستین تاریخ، کار دستیابی به توافق جامع را هم نهایی کنیم البته مجبور به این کار نیستیم اما همه تلاشمان را به کار می بندیم که در پایان تیرماه مذاکرات نهایی شود اما اگر در این تاریخ نشد، ضروریست که مذاکراتی درباره تمدید زمان مرحله نخست صورت پذیرد.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها