کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی به استفاده از انرژی‌های نو رو می‌آورند

فقیرترین کشورهای جهان سبز می‌شوند

در سراسر جهان مدارس گوناگونی وجود دارد که از محروم‌ترین تا پیشرفته‌ترین مدارس را شامل می‌شود. مدارس سبز در جهان هر سال جایگاه بهتری پیدا می‌کند و کشورهای بیشتری برای ساخت مدارس هماهنگ با طبیعت گام برمی‌دارند. در میان 40 هزار مدرسه سبزی که در جهان وجود دارد چند مدرسه ویژگی‌های ممتازی دارد، بویژه از لحاظ طراحی و به کار بردن مصالح در ساخت آن که در قاره‌های آسیا و اروپا پراکنده شده‌اند.
کد خبر: ۶۷۳۲۳۲

یکی از این مدارس در کشور اندونزی ساخته شده که در نگاه اول شبیه خانه بومیان این کشور است یا بنایی شبیه اقامتگاه‌های توریستی، اما آن یک مدرسه سبز است که در آن به دانش‌آموزان درباره محیط‌زیست آموزش‌های جامع داده می‌شود. از نظر معماری نیز این مدرسه کاملا همسو با طبیعت است چون برای ساخت این مدرسه از شاخه‌های بامبو، علف و خاک رس استفاده شده و سیمان فقط در بعضی از نقاط، آن هم در پایه ساختمان به کار رفته است.

در فرانسه نیز با این که مدارس سبز زیادی وجود دارد، یکی از این مدارس که از همه مشهورتر است، ساختمانی است با ظاهری مدرن که دانش‌آموزان به جای رفت و آمد در حیاط که طبق عادت باید میان ساختمان باشد، روی پشت‌بام که فضایی مخصوص بازی و ورزش است، حضور می‌یابند. طراحان این مجموعه با استفاده از گیاهان بومی منطقه و ساختمان‌هایی با باغ‌های طبقاتی و سقف‌های سبز، در عین این که فضایی سالم و سبز در شهر ایجاد کرده‌اند این فرصت برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود تا در میان گیاهان و جانوران بومی محل زندگی خویش به فراگیری علوم طبیعی بپردازند.

اما سرآمد مدارس سبز در جهان مدرسه‌ای است در هنگ‌کنگ که از سوی شورای ساختمان‌سازی سبز آمریکا به عنوان یکی از سبزترین مدارس جهان شناخته شده است. در این مدرسه از پنل‌های خورشیدی، سقف‌های سبز و توربین‌های بادی بهره برده شده و اساس آموزش دانش‌آموزان بر یادگیری اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و زندگی پایدار گذاشته شده است.

برق این مدرسه از منابع مختلف تجدیدپذیر مثل خورشید و باد تامین می‌شود. همچنین یک باغ بامبو برای تولید اکسیژن، یک مزرعه ارگانیک و یک اکواریوم مرجانی در آن ایجاد شده که این مدرسه را از بسیاری از مدارس سبز مجزا می‌کند. در سیستم روشنایی داخلی این مدرسه نیز از لامپ‌های ال‌ای‌دی و حسگرهای صرفه‌جویی انرژی استفاده شده و برای ماه‌های گرم سال نیز یک سایه‌بان خورشیدی، نیاز به تهویه هوا در مدرسه را کاهش می‌دهد. در این مدرسه به خانواده دانش‌آموزان نیز آموزش‌های زیست‌محیطی داده می‌شود تا آنها نیز برای حفظ طبیعت و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید‌پذیر تشویق شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها