کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی به استفاده از انرژی‌های نو رو می‌آورند

فقیرترین کشورهای جهان سبز می‌شوند

در حالی که بسیاری از مردم، سازمان‌ها و دولت‌های جهان از عواقب پیروزی دونالد ترامپ بر حفظ محیط زیست نگران هستند، تعدادی از فقیرترین کشورهای جهان برای نشان دادن تعهد خود به مبارزه با تغییرات اقلیمی دست به اقدامی الهام‌بخش زدند. اعضای انجمن کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی (CVF) توافق کرده‌اند با بیشترین سرعت ممکن حداکثر تا سال 1429/2050 استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف و فقط از انرژی‌های نو استفاده کنند. همچنین این کشورها اعلام کرده‌اند تا سال 1399/2020 برنامه‌های خود را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به روزرسانی خواهند کرد.
کد خبر: ۹۷۵۰۴۳
فقیرترین کشورهای جهان سبز می‌شوند

براساس برنامه این کشورها که چشم‌انداز مراکش (Marrakech Vision) نام دارد، 48 کشور عضو این انجمن تلاش می‌کنند با حداکثر سرعتی که برایشان امکان‌پذیر است به هدف تولید صددرصد انرژی به انرژی‌های نو دست یابند. آنها همچنین می‌کوشند با در نظر گرفتن وضع هر کشور به محرومیت دسترسی به انرژی پایان دهند و از امنیت دستیابی به غذا و آب برای مردم خود حفاظت کنند. این کشورها از حامیان جدی توافقنامه پاریس و محدود کردن افزایش دمای کره زمین تا پایان قرن فعلی به میزان 5/1 درجه سانتی‌گراد هستند. یکی از مقامات جزایر مارشال در این مورد گفت: ما پیشگام تغییر منابع انرژی مورد استفاده از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های نو هستیم، ولی در عین حال از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم از اقدامات ما پیروی کنند تا از تاثیرات فاجعه‌باری که مردم کشورهای ما به علت توفان‌، سیل‌ و خشکسالی‌ با آنها دست به گریبانند جلوگیری کنیم. یکی از مقامات کشور کاستاریکا نیز گفت: ما نمی‌دانیم چه کشورهایی برای به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای و تولید انرژی صد درصدی از انرژی‌های نو هنوز تعلل می‌کنند. تمام کشورها و احزاب سیاسی باید در این زمینه اقدام کنند در غیر این صورت همه ما از عواقب آن آسیب خواهیم دید.

انجمن کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی از کشورهایی تشکیل شده که به طور نامتناسبی از عواقب تغییرات اقلیمی تاثیر می‌پذیرند. این انجمن سال 1388/2009 به ابتکار دولت مالدیو تشکیل شد و هدف آن افزایش آگاهی در مورد عواقب تغییرات اقلیمی است. همچنین اعضای آن از کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌خواهند در برابر تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم‌شدن زمین به طور مسئولانه عمل کنند. کشورهای عضو که خود مقدار بسیار اندکی گازهای آلاینده تولید می‌کنند، می‌کوشند کشورهای دنیا را به سمت اقتصادی با تولید گازهای گلخانه‌ای کم و در نهایت صفر رهبری کنند. این کشورها با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند وضعیت ناشی از تغییرات اقلیمی تهدیدی واقعی علیه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و شیوه زندگی ماست و حقوق انسانی مردم ما را در معرض خطر قرار داده است. حدود 50 کشور از جمله اتیوپی، افغانستان، بنگلادش، جزایر مارشال، روآندا، ساموآ، سودان، سودان جنوبی، غنا، فیلیپین، کاستاریکا، کریباتی، کنیا، گواتمالا، ماداگاسکار، مالدیو، مغرب، نپال، هائیتی و یمن عضو این انجمن هستند.

منابع: BBC و Independent

احسان حاجیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها