جام‌جم در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل بررسی می‌کند

کرسی ایران در سازمان ملل همچنان خالی است

آمریکایی‌ها که همواره می‌خواهند خود را همه کاره دنیا بدانند و عقده خود بزرگ بینی در آنها موج می‌زند برای این که بتوانند کمی درد‌های شکست‌های اخیر خود را درمان کنند حتی دست به اقدامات غیر قانونی در سطح بین‌الملل هم می‌زنند.
کد خبر: ۶۶۱۸۳۰
مخالفت با حمید ابوطالبی یک شکست سیاسی دیگر برای آمریکا

در حالی که سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین‌المللی عمل می‌کند و گرچه در خاک آمریکاست اما ارتباطات سیاسی و بین‌المللی این سازمان بر اساس قوانین موجود بر عهده آن است،اما آمریکایی‌ها همواره با دخالت در امور سازمان ملل اثبات کرده‌اند که آن را گروگان خود دارند.

مخالفت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با نماینده جدید ایران از همین جنس است. زمان مأموریت نماینده سابق ایران در سازمان ملل به پایان رسیده و اکنون باید یک نماینده تازه برای آن معرفی کرد.

حمید ابوطالبی نماینده جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل معرفی شده اما آمریکایی‌ها با دلایل واهی و غیر قانونی، هم در امور کشور ما دخالت می‌کند و هم در امور سازمانی که قرار است حقوق کشورهای عضو را پیگیری و رعایت کند.

دولت آمریکا در تبعیت از کنگره این کشور و ادامه دشمنی های خود با مردم ایران، از صدور روادید برای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد خودداری کرد.

سی ان ان گزارش داد، "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته در کنفرانس خبری با اعلام این مطلب در ادامه گفت : به دلیل ارتباط حمید ابوطالبی با حادثه سال 1979 میلادی که منجر به اشغال سفارت آمریکا در ایران شد، واشنگتن از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری کرد.

به گفته کارنی، دولت آمریکا هنوز در حال بررسی مصوبه کنگره مبنی بر ممنوعیت ورود ابوطالبی به ایالات متحده است.

کاخ سفید روز سه شنبه هفته گذشته مخالفت خود با گزینه انتخاب شده برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را افزایش داد اما اعلام کرد که این موضوع تاثیری در منحرف شدن مسیر مذاکرات هسته ای نخواهد داشت.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خاک ایالات متحده است. دیپلماتهای ایرانی مانند هیئتهای کره شمالی و سوریه، نمی توانند از شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز منهتن در نیویورک خارج شوند.

افخم با اشاره به سوابق ابوطالبی در دیگر کشورهای اروپایی افزود: ما پیگیری های خودمان را از کانال های دیپلماتیک ادامه می دهیم و ارزیابی و ملاک ما برای این کار موضع گیری های رسمی است و هر پاسخ رسمی در قبال موضع گیری رسمی خواهد بود.

پرداختن آمریکا به چنین موضوعات کوچک و ساده‌ نشان می‌دهد که آنها با شکست‌هایی که از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون از جمله، موضوع سوریه، مسئله هسته‌ای، روابط ایران و روسیه خورده‌اند خشمگین هستند به همین خاطر سعی دارند با ساختن اینگونه موضوعات فضای سیاسی و بین‌المللی را علیه ایران منفی کنند. سازمان ملل هم با پیروی و اتخاذ سکوت در برابر چنین خواسته غیر قانونی و غیر دیپلماتیک با واشنگتن همراهی می‌کند. اکنون تنها راه در مقابل چنین دخالت و خواسته‌ای اصرار و مقاومت ایران بر معرفی نماینده خود در سازمان ملل. کوتاه آمدن در برابر آمریکا در این زمینه فضا را برای مداخلات دیگر و تدثیر بیشتر بر ایران باز می‌کند.

با این سیاست‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ایران در پیش گرفته‌اند آیا می‌توان به آینده سیاسی دو کشور امیدوار بود؟ این واکنش و دخالت آشکار هم شکستی سیاسی برای آمریکاست.

کارنامه اوباما مملو از شکست‌های دیپلماتیک است. اکنون بر کسی پوشیده نیست که از حوزه نفوذ این کشور در جهان کاسته شده است.

نمونه‌های بارز آن در خاورمیانه و در بحران سوریه، اوکراین و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دید.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
۰
۰
حالا مگه قحط الرجاله ؟خوب یكی دیگه روبجاش بفرستید. جاروجنجال بیخودی چرا راه میندازین؟! شما تومذاكرات امتیازآنچنانی ندید...

نیازمندی ها