۱۰ روز از اسفند هم گذشته و در حالی که مردم در تب و تاب خریدهای عید هستند دولت خود را برای اجرای قانونی آماده می‌کند که ممکن است همه طرح‌های دولت یازدهم برای کنترل تورم و گرانی را در چشم به هم زدنی بی‌اثر کند.
کد خبر: ۶۵۰۸۸۶

جام جم سرا: هر چه جلوتر می‌رویم به زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مانند زنگ هشداری مهیب نزدیک‌تر می‌شویم. از طرف دیگر هم دولت راه گریزی جز اجرای قانون ندارد. یکی از راهبرد‌های مسئولان دولتی برای کاهش اثرات تورمی اجرای این قانون کم کردن از تعداد یارانه‌بگیران و افزایش ملایم قیمت حامل‌های انرژی است. در همین زمینه همزمان که وزیر اقتصاد گفته یارانه افراد پردرآمد یا غیرمتقاضی قطع می‌شود اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم در صفحه شخصی خود از مردم سوال کرده که چه مبلغی را به عنوان سقف درآمدی برای خانوارهای مشمول مناسب می‌دانند. این سوال معاون اول رئیس‌جمهور نشان می‌دهد دولت هنوز به جمع‌بندی در این خصوص نرسیده ضمن اینکه پیامدهای اجماعی آن را هم خوب درک کرده و می‌داند حذف عده‌ای از یارانه‌بگیران باید با ظرافت خاصی انجام شود. دولت بیشتر مایل است این اتفاق از طریق خود انصرافی رخ دهد اما ظاهرا تعداد زیادی از مردم حاضر به این کار نیستند.

پرداخت یارانه تا زمان توزیع فرم‌های جدید ادامه دارد

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص گفته:پرداخت یارانه‌های نقدی در آینده به افراد پردرآمد یا کسانی که تقاضای دریافت آن را نکرده باشند، قطع می‌شود.

طیب‌نیا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 صداوسیما افزود: با این حال، تا پیش از دور جدید ثبت‌نام و بررسی فرم‌های جدید، دولت هیچ برنامه‌ای برای قطع یارانه‌های نقدی مردم ندارد و پرداخت یارانه‌ها تا آن زمان همچنان ادامه خواهد داشت. مجلس در قانون بودجه سال آینده، دولت را صرفا برای پرداخت یارانه به افراد نیازمند و متقاضی مکلف کرده است. بنابراین، دولت در آینده نزدیک بار دیگر از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام خواهد کرد و کسانی که نیازمند و متقاضی باشند، یارانه خواهند گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از کارگروه‌های این وزارتخانه اکنون در حال کار روی شیوه‌های ثبت‌نام جدید برای دریافت یارانه نقدی است و در نظر دارد در یک فضای آرام و بدون ایجاد صف‌های طولانی، مراحل ثبت‌نام از مردم را انجام دهد. در ثبت‌نام جدید، فهرست درآمدهایی در نظر گرفته می‌شود تا افراد پس از مقایسه درآمد خود و مبلغ‌های اعلام شده، تقاضایشان را اعلام کنند.

تکلیف قانونی دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت را مکلف کرده است ظرف پنج سال، قیمت حامل‌های انرژی را به سطح قیمت‌های منطقه‌ای برساند. نمایندگان مجلس در سال‌جاری بارها در دیدارها و ملاقات‌های خود با دولت، خواستار اجرای این قانون بودند و حتی از دولت گلایه می‌کردند که چرا نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام نمی‌کند.مجلس حالا در قانون بودجه 93 هم دولت را مکلف به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کرده است و دولت باید به اجرای آن تن دهد.

افزایش ملایم قیمت حامل‌های انرژی

وزیر اقتصاد گفت: دولت اکنون به این جمع‌بندی رسیده است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیبی مناسب، محدود و زمان‌بندی شده اجرایی شود و بدون شک، حرکت ما به سمت قیمت‌های منطقه ای، تدریجی و مستمر خواهد بود.طیب‌نیا با بیان اینکه در نظر نداریم در سال 93 به جامعه شوک وارد کنیم، گفت: دولت از شوک درمانی به شدت پرهیز می‌کند، بخصوص اینکه اگر این شوک به مردم کم درآمد و متوسط جامعه آسیب برساند.

درآمد مناسب برای انصراف؟

در همین زمینه هم معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «سوال من از شما دوستان این است که با توجه به مجموع شرایط، پیشنهاد شما برای سقف درآمدی یارانه‌بگیران چقدر است و چه سقف درآمدی از خانوارها، باید از دریافت یارانه صرف‌نظر کنند؟»

به گزارش فارس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته است. اکنون که در آستانه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی هستیم طبق قانون، دولت مکلف است که یارانه را به متقاضیان نیازمند اختصاص دهد و برای شناسایی آنها سقف درآمدی بگذارد. برخی کارشناسان، درآمد معاف از پرداخت مالیات، یعنی ماهی یک میلیون تومان (سالی 12 میلیون تومان) را به عنوان سقف درآمد برای هر خانوار جهت دریافت یارانه پیشنهاد می‌کنند طبعا هر قدر تعداد یارانه‌بگیران بیشتر شود برای تامین منابع آن باید یا قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد یا مقدار یارانه کمتری به افراد اختصاص داده شود.|تهران امروز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پشمكی ازگنبد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
۰
۰
اگر دولت میخواهدقیمت حاملهای انرژی رو به سطح قیمتهای منطقه برساندكاری كندكه درآمد مردم هم به سطح در آمدهای منطقه برسد
حسین عاطفیوا
United States
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
۰
۰
واقا اینهمه تحقیر برای یك ملت لازم است جریمه میشوید تنبیه میشوید اقا من دو فرزند لیسانس بیكار دارم كه پیش من زندگی نمیكنند زیرا دنبال كار هستند واینجا اصلا كار نیست بنا بر این خرج زندگی انها را هم من باید تامین كنم دولت محترم تكلیف من چیست درامد من باید چقدر باشد برای این شندر غاز اینهمه تهدید چرا میكنید تورم توان را گرفته در مرحله دوم من كه خودم را به دست حضرت حق میسپارم پایدار باشید لطفا شلاق را هم به جریمه اضافه نمایید

نیازمندی ها