مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان از ورود خاویار تقلبی به بازار خبر داد و گفت: خاویاری که اخیرا در استان گلستان توزیع شده، به هیچ عنوان محصول دریایی نیست و از مواد ژلاتینی تهیه می‌شود.
کد خبر: ۶۳۹۴۷۰

سیدمصطفی عقیلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خاویار تقلبی را از نوعی خمیر تهیه می‌کنند و با رنگ و ژله و طعم‌دهنده‌ها به جای خاویار اصل در بازار توزیع می‌کنند. این محصول از درون شکم ماهیان خاویاری به دست نمی‌آید و از بسیاری خاصیت‌های درمانی و مواد مغذی خاویار تهی است که برای سلامتی، مضر و ارزش غذایی آن پایین است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت خاویار اصل و تقلبی، اظهار کرد: قیمت صد گرم خاویار دریایی بسته به کیفیت آن چیزی در حدود 150 تا 420 هزار تومان است در حالی‌که قیمت خاویار تقلبی موجود در بازار با قیمتی به مراتب پایین‌تر و زیر بیست هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به روش تشخیص خاویار اصل از تقلبی خاطرنشان کرد: اگر آب جوش روی خاویار طبیعی ریخته شود بلافاصله سفت می‌شود، اما خاویار مصنوعی در این شرایط به شکل ژله مانند درمی‌آید. همچنین از لحاظ دانه‌بندی برخلاف خاویار طبیعی که شکل بیضی یا گرد دارند خاویار تقلبی اشکال چندوجهی داشته و به صورت توده ژله‌ای است.

عقیلی‌نژاد یادآور شد: با توجه به توافق روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر مبنی بر ممنوعیت تجارت خاویار دریای خزر به دلیل کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صید ماهیان خاویاری صرفا برای تامین مولد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر مصنوعی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر تحت تاثیر عوامل مختلف زیست‌محیطی شامل احداث سد روی رودخانه‌ها و کاهش بسترهای تخم‌ریزی طبیعی و بویژه صید غیرقانونی باعث شد تا این ماهیان در فهرست گونه‌های در معرض خطر کنوانسیون بین‌المللی قرار گیرند.

عقیلی‌نژاد به دلایل ممنوعیت تجارت ماهیان خاویاری در حوزه دریای خزر، اشاره و بیان کرد: طی دو دهه اخیر یعنی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و از بین رفتن نظام صید و صیادی در دریای خزر عملیات تجارت صید ممنوع شد، زیرا شدت آسیب به قدری بود که میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود 3000 تن به 30 تن در کل دریای خزر کاهش یافت.

وی با اشاره به این‌که گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است، گفت: صیدگاه خواجه‌نفس، آشوراده، فرید پاک، ترکمن، می‌چالاشت و میان قلعه که در حوزه میانکاله وجود دارد از مراکز صید و فرآورده‌های ماهیان خاویاری استان به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها