سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد تحت فشارهایی، دعوت از جمهوری اسلامی ایران را برای حضور در اجلاس ژنو ۲که ابتکار عمل خودش بود، پس گرفت که این برای ما جای تأسف است.
کد خبر: ۶۳۷۶۴۲
شکایت ایران از عربستان در دستور کار دستگاه دیپلماسی

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود افزود: هیچ گاه متقاضی شرکت در اجلاس ژنو نبودیم و طی مکاتبات و تماس های اخیر آقای دبیرکل و اخضر ابراهیمی با مسئولان کشور، به ویژه آقای ظریف و سفیر ایران در نیویورک، به صراحت اعلام کرده بودیم که هیچ پیش ‌شرطی را برای حضور در این اجلاس نمی پذیریم.

وی گفت: چون متقاضی حضور در این اجلاس نبوده ایم پس گرفتن دعوت بان کی مون از ما جای تأسف است اما متوقع بودیم که وی دلایل واقعی پس گرفتن دعوتش را اعلام کند.

خانم افخم در آغاز این نشست خبری ، اقدام فجیع تروریست ها در به شهادت رساندن آقای اسدی، دیپلمات کشورمان در یمن را به شدت محکوم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی با اقدام قاطع در مقابله با تروریسم در جهات مختلف آن پیش برود و به مسئولیت خود در ریشه کنی و مبارزه با این پدیده ضدانسانی عمل کند.

در مذاکرات هسته ای از هیچ یک از خطوط قرمز کشور عدول نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات هسته ای و برنامه اقدام مشترک از هیچ یک از خطوط قرمز کشور عدول نشده است.

مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامتوازن بودن امتیازهای 1+5 و ایران و انتقاد از تیم مذاکره کننده هسته ای در این باره افزود: در مذاکرات هسته ای رویکرد جدید مبتنی بر حل و فصل موضوع هسته ای است و از ابتدا گفته ایم که این معضلی غیرضروری است و براساس این رویکرد در چند دوره مذاکره، دو طرف درباره برنامه اقدام مشترک به تفاهم رسیدند که متن آن در اختیار همه شهروندان قرار گرفت.

وی گفت: از ابتدا که چنین انتقادهایی مطرح شد اعلام کردیم قطعاً همه این نقدها دلسوزانه و براساس منافع ملی است اما تصریح کردیم که در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نکرده ایم.

افخم افزود:‌ توافق با 1+5 نتیجه مشورت ها و بررسی های دقیقی است که در سطوح مختلف کارشناسی و مقامات ارشد کشور انجام شده است پس با اطمینان و براساس این مشورت‌ها و سیاست‌ها برنامه ریزی کرده ایم.

وی گفت: در چارچوب مذاکرات هسته ای با 1+5 از ابتدا بر لزوم متوازن بودن گام های دو طرف تاکید کرده ایم و تیم مذاکره کننده هسته ای این رویکرد را همواره در پیش داشت.

افخم افزود: بخشی از سوء برداشت ها و سوءتفاهم در این باره طبیعی است اما نباید افکار عمومی را از رویکرد دولت برای حل و فصل مسئله هسته ای دچار ابهام و خدشه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک از دیروز گفت: در آستانه گام دیگر این برنامه هستیم و در هر حال در ورود به این مرحله جدید، تأمین حقوق هسته ای ایران، حفظ فناوری هسته ای و دستاوردهای کشورمان در این زمینه جزو اصول مسلم تیم مذاکره کننده هسته‌ای است همچنان که از گذشته بوده است و تا پایان نیز مبنا خواهد بود.

افخم ابراز امیدواری کرد که با اطلاع رسانی دقیق و شفاف و انعکاس شفاف مواضع رسمی مسئولان، هرگونه ابهام در دیدگاه‌ها و برداشت‌های داخلی برطرف شود و تحت تأثیر تبلیغات و تفاسیر رسانه‌های بیگانه و اظهارات خارج از ایران که قطعاً خیرخواهانه‌تر از تیم مذاکره کننده هسته ای نیست، قرار نگیریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضع دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن گفت: متأسفانه شهادت دیپلمات ایرانی در یمن درست مصادف با حضور هیئت کارشناسی برای پیگیری وضع دیپلمات ربوده شده در یمن اتفاق افتاد.

افخم افزود: از مقامات یمن خواسته ایم و بار دیگر تأکید می‌کنیم که این دولت باید به تعهداتش طبق مقررات و کنوانسیون های بین المللی برای حفظ جان دیپلمات‌ها عمل کند.

وی گفت: در مذاکرات تلفنی با مقامات یمن و پیگیری این پرونده بر این موضوع تأکید کرده و از دولت یمن خواسته‌ایم در این باره مسئولانه عمل کند و آنان نیز برای پیگیری بازداشت و مجازات تروریست ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

افخم تأکید کرد: دولت یمن باید در صحنه عمل گام هایی جدی و فوری در این باره بردارد و امیدواریم با اقدام قاطع مسئولان این کشور، مسببان ترور دیپلمات ایرانی شناسایی و مجازات شوند و آقای نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده نیز با پیگیری هیئت اعزامی کشورمان هرچه زودتر آزاد شود و به کشور بازگردد.

حضور نیافتن ایران در ژنو 2 تغییری در سیاست های ما در موضوع سوریه ایجاد نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حضور نیافتن ما در نشست ژنو 2 هیچ تغییری در سیاست های ما برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل سوریه ایجاد نمی کند.

مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر در سیاست های ایران در پی پس گرفته شدن دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در ژنو 2 افزود: ما از ابتدا متقاضی شرکت در این اجلاس نبودیم و قبلاً هم اعلام کردیم که اگر جمهوری اسلامی ایران با استفاده از توانش می تواند به حل بحران سوریه کمک کند آماده کمک هستیم اما این کمک موکول به حفظ عزت ماست و ما در هر شرایطی آماده شرکت در ژنو 2 نیستیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور در این اجلاس نمی پذیریم اما اینکه این اجلاس چه دستاوردهایی خواهد داشت بستگی به واقع بینی برپا کنندگان آن دارد به نحوی که حقوق مردم سوریه، واقعیات این کشور و ظرفیت های داخلی آن را برای تنظیم گفتگوهای ملی در نظر بگیرند.

افخم گفت: اعلام کرده ایم از هر راهکاری که مبتنی بر گفتگو برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل سوریه باشد حمایت می کنیم و اینکه کسانی برای رسیدن به خواسته های خود بخواهند از اجلاس ژنو 2 استفاده کنند ممکن است مشکل آفرین باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه مسلم است اگر حل و فصل واقعی بحران سوریه  مبارزه با تروریسم و ریشه کنی آن و توجه به خواست مردم سوریه مد نظر باشد اختلاف نظرها کاسته خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بد عهدی امریکایی ها در موضوع حضور ایران در نشست ژنو 2 گفت: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بد عهدی یا خوش عهدی کشورها نیست.

افخم افزود: اعلام کردیم که هر پیش شرطی که بخواهد عزت ملت ایران را نادیده بگیرد مردود است و اینکه دیگران بخواهند زیر فشار، مواضع خود را تغییر دهند در مواضع ما تغییری ایجاد نمی کند.

وی ابراز امیدواری کرد که ثبات بین المللی شکل گیرد و شاهد این گونه حرکات زیگزاگی در عرصه جهانی نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش عربستان در اقدامات تروریستی علیه دیپلمات‌های ما در خارج از کشور به ویژه لبنان و یمن گفت: پیگیری حقوقی این موضوع از زمان انفجار مقابل سفارت کشورمان در بیروت آغاز شده و در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با اسناد و اطلاعاتی که در همکاری با مقامات لبنان کسب شده است روند این پیگیری‌ها پیش برود.

افخم افزود: درباره مسائل یمن نیز این پیگیری‌ها در دستور کار است تا مجموعه اطلاعات دقیق تر و گزارش مستندی در اختیار قرار گیرد و با روشن شدن جزئیات، کار را جدی تر و بر اساس روندهای حقوقی و در چارچوب محکم تری پیگیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره خبر تشکیل هیئت تخصصی نظارت بر توافق ژنو در مجلس شورای اسلامی به ریاست علاء‌الدین بروجردی گفت: اگر این موضوع صبح امروز اعلام شده است هنوز درباره آن اطلاعاتی ندارم اما آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور می یابد تا آخرین روندها درباره گام نخست توافق ژنو را به اطلاع نمایندگان برساند.

افخم افزود: آقای عراقچی همچنین در این نشست تدابیر و برنامه های وزارت امور خارجه برای گام بعدی مذاکرات را تبیین می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در باره سفر نواز شریف و احتمال انتقال پیام عربستان گفت: قرار است نواز شریف به ایران سفر کند و طبق زمان بندی که مورد توافق قرار گرفته است وقتی زمان سفر نهایی شود اعلام می کنیم.

افخم افزود: اینکه وی در این سفر قصد چه اقدامی دارد باید خودش و مسئولان پاکستانی اظهار نظر کنند و بنده در مقامی نیستم که به جای او در این باره سخن بگویم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعای نشریه اماراتی مبنی بر تفاهم ایران و امارات درباره جزایر سه گانه در پی موضع مثبت امیر دوبی در باره رفع تحریم‌های ایران گفت: سفارت ما در ابوظبی این موضوع را تکذیب کرد و بنده نیز به صراحت اعلام می کنم چنین گزارشی ساختگی، بی اساس، کذب و تبلیغات علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

افخم در عین حال افزود: موضع حمایتی مقامات امارات از رفع تحریم‌های ایران موضعی واقع بینانه مبتنی بر روندهای جاری منطقه ای و بین المللی است و ارتباط دادن این مسائل و گزارش ساختگی در باره جزایر سه گانه برای تحت تأثیر قرار دادن مواضع روشن ماست.

وی با توصیه به رسانه ها برای متأثر نشدن از این گونه تبلیغات ساختگی تأکید کرد: هیچ تغییری در مواضع صریح ایران در باره جزایر سه گانه و حاکمیت ما بر این جزایر ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نشست ژنو2 بدون حضور ایران به نتیجه می رسد گفت: ما درباره روندها قصد پیشگویی نداریم در عین حال جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی برای حل و فصل مسائل سوریه تأکید دارد.

افخم افزود: ما در این باره نه فقط در منطقه بلکه در سطح بین المللی جزو کشورهایی بوده ایم که در ارائه راهکار سیاسی برای حل و فصل مسائل سوریه پیشگام بوده و همواره بر آن تأکید کرده ایم راهکاری که حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان محترم شمرده و گفتگوهای ملی در این کشور تنظیم شود.

وی تحمیل راهکار بیگانگان برای حل و فصل مسائل سوریه را بی نتیجه دانست و اضافه کرد: چارچوب رفع بحران این کشور بسیار روشن است اگر واقع بینی بر اوضاع حاکم و از خیال‌پردازی و جاه‌طلبی پرهیز و راهکاری سیاسی بر اساس خواست مردم سوریه اعمال شود رفع مشکلات این کشور قابل دسترس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره وقوع چند انفجار در افغانستان گفت: گروه‌هایی در صدد القای این موضوع هستند که حضور بیگانگان تضمین کننده امنیت این کشور است و شاید هدف از این اقدامات تروریستی این باشد که اگر نیروهای خارجی از افغانستان بروند ناامنی گسترش می یابد.

افخم افزود: البته در این موضوع در صدد تحلیل نیستیم اما آنچه مشخص است افغانستان باید با مشارکت مردم این کشور اداره شود و حضور بیگانگان در سال‌های پیش نتوانسته است امنیت و ثبات این کشور را تأمین کند.

وی اضافه کرد: این اقدامات نشان می دهد عده ای تلاش می‌کنند حضور بیگانگان را در این کشور تثبیت و به مردم القا کنند اگر آنان از این کشور بروند ناامنی ها توسعه می یابد؛ هوشمندی مردم افغانستان مانع از به ثمر رسیدن این توطئه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها