رییس‌ جمهوری در دیدارِ وزیر امور خارجه ترکمنستان:

خزر برای همه ما دریای همکاری، صلح و امنیت است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: افراط گرایی، تروریست و سوء استفاده از بنیان های مذهبی و دینی از تهدیدهای مشترک ایران و ترکمنستان است.
کد خبر: ۶۳۷۵۴۴
ایران و ترکمنستان باید با تهدیدهای مشترک مقابله کنند

محمدجواد ظریف با حضور در دانشگاه روابط بین الملل عشق آباد در جمع دانشجویان ترکمن افزود: برای من موجب خوشحالی است که در جمع زیبای دانشجویان دیپلماسی کشور دوست و برادر ترکمنستان حاضر شدم و از نزدیک با همکاران آینده ام در حوزه دیپلماسی ملاقات کردم.

وی گفت: شما با چهره های شاداب و با نشاط آماده آموختن و یادگیری و فهم روابط بین الملل و خدمت به کشورتان هستید.

ظریف افزود: شرایط کنونی صحنه بین الملل بسیار پیچیده و حساس است و برای کسانی که مایلند در حوزه دیپلماسی و تحلیل، پیش بینی و تبیین شرایط بین الملل فعالیت کنند و نیز کسانی که می خواهند در صحنه عمل و کار دیپلماسی حضور داشته باشند ضروری است با شرایط نوین آشنا باشند.

وی از ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان برای تاسیس این مرکز بسیار شکوهمند و تربیت دیپلمات‌ها تقدیر کرد و گفت: این عملکرد نشان دهنده درایت رهبری این کشور برای تربیت نسل آینده دیپلمات است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه شرایط کنونی دیپلماسی شرایط گذار و انتقال است افزود: از دنیای بسیار خشک و متعصب که میان دو ابرقدرت شکل گرفته بود خارج شده ایم و دنیای جدید تشکیل شده است و اکنون مشخص نیست این دنیا تک، دو و یا چند قطبی و یا بدون قطب خواهد بود یا خیر؟

ظریف گفت: شاید به نوعی بی طرفی که ترکمنستان انتخاب کرده است سیاستی داهیانه است که روابط را در شرایط بسیار سیال تنظیم کند و فرصت را برای توسعه و ثبات کشور با ارزش بداند.

وی افزود: در این جهان ارتباط میان همسایگان به ویژه همسایگانی با قدمت تاریخ و فرهنگ مشترک، بسیار کارآمد و مهم و کارساز است.

وزیر امور خارجه گفت: در جهانی که شرایط سیال و نظام دوقطبی فرو پاشیده است کشورهایی مانند ما و شما توان بیشتری برای حضور و تاثیرگذاری در صحنه جهانی دارند و نیازمندیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: ایران و ترکمنستان نه تنها تاریخ مشترک بلکه در جهان کنونی مشترکات فراوانی دارند و آینده سیاست خارجی دو کشور را بسیار به هم وابسته کرده است.

ظریف گفت: علاوه بر فرصت‌ها با تهدیدهای مشترکی نیز مواجه هستیم.

وی مرزهای طولانی میان دو کشورکه در طول تاریخ مرز دوستی بوده است و مفاخر ادبی را از جمله مسائل مشترک میان ایران و ترکمنستان برشمرد و افزود: تبادلات اقتصادی مشترک که به نفع مردم دو کشور است برای ملت‌ها صلح و ثبات بیشتری در برخواهد داشت.

وزیر امور خارجه گفت: اکنون نقش مهمی در ارتباط دادن آسیای میانه و خلیج فارس و آب های گرم بین المللی داریم.

ظریف افزود: امکانات ترانزیتی بسیار قابل توجهی میان دو کشور وجود دارد که باید با همکاری دو جانبه گسترش بیشتری یابد.

وی گفت: دو کشور ایران و ترکمنستان تولید کننده انرژی هستند و می توان با استفاده از امکانات مشترک دو کشور هم افزایی و امکانات گسترده تری را فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: رهبران دو کشور با فهم و درک شرایط ویژه بر روابط دو و چند جانبه اصرار دارند که موجب تسریع فعالیت های دیپلماسی می شود.

ظریف همچنین به چالش‌ها و تهدیدهای مشترک اشاره کرد و گفت:چالش عمده بین المللی، افراط گرایی، تروریست و سوء استفاده از بینان های دین و مذهب برای پیگیری اهدافی است که ربطی به دین ندارد.

وی افزود: اسلام دین رحمت،عطوفت، مدارا و بردباری است و خداوند پیامیر را رحمتی برای همه جهانیان دانسته است اما متاسفانه گروهی از این مکتب انسانی برای اهداف سیاسی، گرایش تندروانه و بی خردانه ساخته اند و آن را به نگرانی مشترک نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در سراسر جهان تبدیل کرده اند و این مساله چالش همه جوانان در کشورهای منطقه است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باید با فهم درست باورها و پافشاری بر ارکان واقعی سنت اسلامی که سنت مدارا، انسانیت و همزیستی با همه اقوام و ادیان و گفت‌وگوست در مسیر چالش مشترک با افراط گرایی، تندروی و تروریسم برخورد کنیم.

ظریف گفت: برخورد با این چالش در صحنه بین المللی و پرچمداری در برابر افراط و تفریط محقق می شود.

وی به پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل درباره جهانی عاری از خشونت اشاره کرد و افزود: دوستان ما در ترکمنستان از همراهان و بانیان این ایده بین المللی بودند و ما باید منادی گفت‌وگو و صلح باشیم و همراه با هم در برابر خطر مشترک مقاومت کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: مرزهای میان دو کشور تنها خط جغرافیایی است اما ارتباط تاریخی میان مردم ایران و ترکمنستان از گذشته های دور بوده و هست و باید از این گنجینه مشترک برای پیشبرد اهداف دو ملت استفاده کنیم. ظریف گفت: روابط میان دو کشور از آغاز استقلال ترکمنستان بوده است و امروز نیز تصمیم گرفتیم این ارتباط در حوزه های انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، آب و کشاورزی و فرهنگ میان دو کشور گسترش و تقویت یابد. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها