عراقچی: نمی‌توان با قاطعیت درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات نهایی، صحبت کرد

گمانی‌زنی‌ها درباره گام‌ نهایی توافق‌ ژنو

موافقت پایتخت‌های ایران و شش کشور طرف مذاکره هسته‌ای با کشورمان درباره آغاز اجرای توافق ژنو به‌عنوان گام نخست طرح اقدام مشترک از سی‌ام دی درحالی روز یکشنبه صورت گرفت که زمزمه‌های آغاز رایزنی‌ها برای برداشتن گام نهایی برای حل و فصل کامل پرونده هسته‌ای کشورمان به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۶۳۵۴۴۵

هرچند وزیر امور خارجه آمریکا و معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات پیش‌رو برای نهایی شدن مذاکرات آغاز شده را «دشوار» توصیف کرده‌اند، اما عراقچی گفته ممکن است ایران و 1+5 به‌منظور تسهیل در برداشتن گام نهایی، یک گام میانی تعریف کنند.

با این همه منابع خبری از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران با گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای در ماه فوریه خبر دادند. به گزارش تسنیم، رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد، به احتمال زیاد دور اول مذاکرات گسترده ایران با گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی در ماه فوریه (بهمن) برگزار خواهد شد. براساس این گزارش، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دور از مذاکرات شرکت خواهند کرد.

عراقچی: احتمال تمدید 6 ماهه گام نخست

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره ادامه روند مذاکرات با 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی گفت: حداکثر زمان مذاکره برای رسیدن به گام نهایی یک‌ساله است. به این صورت که اگر در شش ماه توافق شده در ژنو ـ که از سی ام دی‌ماه شروع می‌شود ـ به راه‌حل نهایی نرسیم، فقط برای یک بار، توافق‌های انجام شده در گام نخست، شش ماه دیگر تمدید می‌شود تا مذاکرات برای رسیدن به گام نهایی ادامه یابد.

وی افزود: احتمال دارد پیش از توافق نهایی، به یک گام میانی برسیم؛ زیرا در مذاکرات گام نهایی موضوعات بسیار سختی وجود دارد که با قاطعیت نمی‌توان درباره رسیدن به نتیجه صحبت کرد. همان‌طور که اوباما احتمال رسیدن به توافق نهایی را 50 ـ50 اعلام کرده است.

عراقچی با بیان این‌که به زودی محل و زمان اجرای گام نهایی مذاکرات نیز مشخص می‌شود، گفت: ایران تلاش دارد مذاکره برای مذاکره نباشد. معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که در صورت توافق در گام نهایی، اجرای این مرحله نیز زمان و محدوده مشخصی خواهد داشت. با این حال وی خاطرنشان کرد: امکان دارد توافق نهایی حاصل نشود و فعالیت‌های هسته‌ای ما به وضع سابق خود برگردد.

کری: گام بعدی گفت‌وگوها بسیار دشوار است

در همین حال وزیر خارجه آمریکا نیز اجرایی شدن توافق «ژنو» درباره برنامه هسته‌ای ایران را یک گام مهم دانست و گفت که گام بعدی گفت‌وگو با ایران برای رسیدن به راه‌حل جامع، بسیار دشوار است.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، جان کری بعد از انتشار اخباری مبنی بر اجرایی شدن توافق اولیه ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین به‌علاوه آلمان) از بیستم ژانویه، در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در پاریس گفت: در حالی که اجرای طرح عمل مشترک یک گام مهم بود، آمریکا از چالش‌های بزرگی که در مسیر مذاکره برای رسیدن به توافق جامع با ایران وجود دارد، آگاه است.

روایت واشنگتن پست از تعامل آمریکا با ایران

همزمان با اجرای توافق ژنو، برخی کارشناسان آمریکایی به قدرتمند شدن ایران در پی اجرای این توافق اذعان کردند. در این باره یکی از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن پست به مقامات واشنگتن هشدار داد که ایالات متحده نیازمند تعامل با ایران است اما باید مراقب افزایش قدرت این کشور باشد.

به گزارش مهر، ری تکیه در این تحلیل می‌نویسد: یک ترس غیرمعمول، جهان عرب را فراگرفته و آن این‌که دیپلماسی هسته‌ای ممکن است ایران و آمریکا را به سمت یک همکاری نزدیک منطقه‌ای سوق دهد. البته در شرایط فعلی و با توجه به میزان بی‌اعتمادی هر دو کشور، این موضوع بیشتر به شوخی می‌ماند.

به گفته وی، آمریکا باید همزمان با تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای کامل با ایران به گونه‌ای رفتار کند که این توافق به افزایش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران منجر نشود و حساسیتی را در جهان عرب ایجاد نکند.

تکیه در ادامه مطلب خود به وضع آمریکا در افغانستان و اوضاع خاورمیانه اشاره کرده و می‌نویسد: آمریکا نگران قوت گرفتن دوباره القاعده و عناصر افراطی در خاورمیانه است، از همین رو ممکن است به همکاری یک کشور شیعه نیاز پیدا کند.

از سوی دیگر آمریکا قصد دارد افغانستان را ترک کند و ممکن است برای ترک این کشور جنگ زده نیاز به کمک ایران داشته باشد. از همین رو ممکن است دو کشور در مورد موضوع هسته‌ای موافقت کنند و به همکاری‌های بیشتر رو بیاورند.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در 8 مرحله

با اجرای توافق هسته‌ای ژنو از سی‌ام دی‌ماه، روند آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از از دارایی‌های کشورمان نیز آغاز می‌شود که این روند شش ماه طول می‌کشد.

اما در باره این‌که آزادسازی این مبلغ مطابق با چه منطق زمانی خواهد بود، رویترز به برخی جزئیات اشاره کرده و مشروح هشت قسطی را که غرب به ایران پرداخت خواهد کرد چنین مورد توجه قرار داده است:

ـ اول فوریه (دوازدهم بهمن): مبلغ 550 میلیون دلار

ـ اول مارس (دهم اسفند): 450 میلیون دلار

ـ هفتم مارس (شانزدهم اسفند): 550 میلیون دلار

ـ دهم آوریل: 550 میلیون دلار

ـ پانزدهم آوریل: 450 میلیون دلار

ـ چهاردهم می: 550 میلیون دلار

ـ هفدهم ژوئن: 550 میلیون دلار

ـ بیستم جولای: 550 میلیون دلار

رویترز گفته است که برخورد اولین و آخرین قسط به تعطیلات شنبه و یکشنبه در اروپا، ممکن است با یک تا دو روز تاخیر صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها