قاچاقچیان اخیرا 47 اصله گونه نادر درخت سرخدار را قطع کردند

افزایش قاچاق چوب در گلستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با ابراز نگرانی از دست‌اندازی سودجویان به منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه این بار سودجویان با ورود به عرصه‌های جنگلی گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به یغما بردند.
کد خبر: ۶۲۲۹۴۱

به گزارش مهر، عباس پوریانی با بیان این که گلستان از معدود ذخیره‌گاه‌های گونه ارزشمند سرخدار جهان است، افزود: کوتاهی و نبود نظارت و کمبود امکانات موجود در حفاظت این گونه ارزشمند، سبب قطع این درخت‌ها شد ه است. وی با تاکید به برخورد شدید با متخلفان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ویژه رسیدگی به جرایم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان از محل بازدید کرد.

وی با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای برخورد با تخریب‌کنندگان طبیعت، از دست‌اندرکاران این حوزه خواست نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیره‌گاه‌های طبیعی استان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پوریانی از مردم خواست به عنوان چشم بینای دستگاه قضایی در صورت مشاهده دست‌اندازی به طبیعت، بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند.

سرخدار در جنگل‌های شمال ایران در ارتفاعات، دیده‌می‌شود که اغلب به صورت پراکنده است، ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل‌های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته، سیاه رودبار، دره زرین‌گل و علی‌آباد کتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می‌شود.

مطالعات فسیل‌شناسی نشان می‌دهد قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال باز می‌گردد و جنبه ضدسرطانی نیز دارد و در دوران چهارم زمین‌شناسی ـ حدود 13 هزار سال پیش ـ آخرین یخبندان کره زمین، گونه‌های سرخدار نیمکره شمالی را نابود کرد، ولی رطوبت دریای خزر مانع سرایت یخبندان به جنگل‌های هیرکانی شد.‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها