هشدار به تهرانی ها

در مصرف آب صرفه جویی کنید

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هشدار داد با ادامه روند مصرف کنونی در پایان آذرماه ، با کاهش بیشتر فشار آب در بسیاری از نقاط کلانشهر تهران مواجه می شویم.
کد خبر: ۶۲۰۲۱۰
در مصرف آب صرفه جویی کنید

محمدرضا امیرکمالی گفت: میزان بارش و ذخیره آب سدها نشان می دهد باید از هم اکنون دستکم 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی با اشاره به بارش 72 میلیمتری ابتدای مهر تا ابتدای آذر سال گذشته، افزود: این میزان امسال که 51 میلیمتر است 29 درصد کاهش نشان می دهد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به بارش 17 میلیمتری ابتدای آذر امسال، گفت: هنوز ذخایر آبی سدهای استان شرایط بدی دارد.

وی افزود: ذخایر سد های لار، لتیان، طالقان و کرج با کاهش 220 میلیون مترمکعبی ذخیره آب مفید پشت سدها مواجه هستیم.

امیرکمالی در باره دو سد شرقی تهران یعنی لار و لتیان اظهار کرد: این دو سد 120 میلیون متر مکعب در سال گذشته ذخیره  مفید آب داشت که در حال حاضر به 31 میلیون متر مکعب می رسد.

وی افزود: اگر شرایط بارش بهتر و ذخیره آب سدها اضافه نشود، شرایط بسیار سختی را در سامانه های تامین آب شرق تهران خواهیم داشت که به تدریج به دیگر مناطق 22 گانه این کلانشهر نیز خواهد رسید.

افزایش سهم منابع آب های زیرزمینی در تامین آب تهران

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این که معمولا 25 درصد آب مورد نیاز استان از منابع آب های زیرزمینی تامین می شود، گفت: هر میزان آب های سطحی کاهش یابد، استفاده از آب های زیرزمینی بیشتر خواهد شد.

امیرکمالی از آماده سازی 480 حلقه چاه آب موجود در شهر تهران خبر داد و افزود: این چاهها توان استحصال 15 و نیم میلیون متر مکعب آب مصرفی را دارد.

وی اظهار کرد: اقدامات ویژه ای را به صورت ضربتی در دست اقدام داریم و باید تا پایان سال 60 چاه آب دیگر نیز حفر شود.

امیرکمالی مصوبه شورای تامین و تلاش برای دریافت مجوز های لازم برای حفر این چاه ها را در فضاهای سبز و نقاط مناسب تهران یادآور شد و گفت:‌ امیدوارم با درست و بهینه مصرف کردن، از فشار بیشتر به سفره های آب زیرزمینی(که باید برای نسل آینده حفظ و به عنوان ارث گرانبها منتقل شود) جلوگیری کنیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این که تهران در منطقه خشک قرار گرفته است، افزود: حجم آب تجدید شونده به ازای هر نفر درحوضه آبریز استان تهران سالانه 185 متر مکعب است، در حالی که مصرف ما بیش از 350 متر مکعب را نشان می دهد.

وی سرانه آب تجدید شونده کشور را 1850 مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در استان تهران 185 مترمکعب یعنی حدود 10 درصد مجموع کل کشور است ، در حالی که تهرانی ها حدود 29 درصد مجموع آب تجدیدشونده کشور را مصرف می کنند.

امیرکمالی با سخت توصیف کردن شرایط آبی استان تهران، اظهار کرد: در حالی که طبق استانداردهای جهانی هر فرد در شبانه روز باید 150 لیتر آب مصرف کند ، در تهران دو برابر این میزان یعنی 300 لیتر مصرف آب داریم.

وی تاکید کرد: باید با تغییر عادت و رویه مصرف، امکان تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب را به خادمانمان در شرکت آب و فاضلاب استان تهران فراهم کنیم.

امیرکمالی با اشاره به پیش بینی کارشناسان هواشناسی و با تاکید بر این که سال پربارانی را پیش رو نداریم، افزود: اگر سرانه آب تجدیدشونده منطقه ای به 1500 مترمکعب برسد، آن منطقه به سمت بحران آب و کم آبی حرکت می کند.این میزان در استان تهران 185 متر مکعب به ازای هر فرد است و در عمل با بحران کم آبی در سطح استان مواجه هستیم.

وی جیره بندی آب در سال 87 را یادآور شد و گفت:‌ جیره بندی خواست هیچ یک از مسئولان آبفا نیست اما مردم بدانند مصرف بی رویه در واقع تعدی به حقوق دیگرانی است که درست مصرف می کنند و شاید روزی برسد که هرچقدر هم آماده پرداخت پول باشیم، آبی برای مصرف وجود نداشته باشد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بار دیگر از شهروندان تهرانی خواست برای این که همچنان آب با کیفیت و کمیت مناسب و مداوم 24 ساعته در اختیار داشته باشند، الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
kaveh yousefzadeh
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
۰
۰
سلام
ضمن پوزش سئوالی از شما دارم. آیا آب لوله كشی شهرك واوان شهرستان اسلامشهر قابل آشامیدن می باشد. اگر پاسخ تان مثبت می باشد آیا باید حتما آن را قبل از مصرف برای آشامیدن جوشانید یا خیر؟لطفا پاسخ لازم را به طور مبسوط به پست الكترونیكی من ارسال فرمائید.
متشكرم
ارادتمندتان
كاوه یوسف زاده

نیازمندی ها