تحلیل واشنگتن پست از مذاکرات هسته‌ای؛

رویکرد کاپیتولاسیونی با ایران جواب نمی‌دهد

دلایل مخالفت ها با توافق با ایران از منظر اندیشکده آمریکایی

وظیفه پیچیده آمریکا در مذاکرات هسته ای

اندیشکده آمریکایی رند در تحلیلی نوشته است: اسرائیل و عربستان سعودی از آن بیم دارند که نزدیکی آمریکا و ایران ممکن است به منافع آنها لطمه بزند و فرانسه نیز ظاهرا مذاکرات را وسیله ای برای افزایش نفوذ خود نزد تل آویو و ریاض می بیند.در همین حال ، دولت آمریکا احتمالا دشوارترین و پیچیده ترین وظیفه را دارد چرا که باید تنش ها را با تهران کاهش دهد و متحدان نزدیک خود را آرام کند.
کد خبر: ۶۱۶۳۴۱
وظیفه پیچیده آمریکا در مذاکرات هسته ای

این اندیشکده آمریکایی افزوده است: در همین حال ، دولت آمریکا احتمالا دشوارترین و پیچیده ترین وظیفه را دارد چرا که باید تنش ها را با تهران کاهش دهد ، متحدان نزدیک خود را آرام کند و باوجود مخالفت های شدید در کنگره ، به توافقی دست یابد.

نویسنده این اندیشکده آمریکایی در ادامه به توضیح دلایل مخالفت فرانسه ، اسرائیل و عربستان با توافق هسته ای با ایران پرداخته و نوشته است:متحدان منطقه ای آمریکا مانند اسرائیل و عربستان سعودی از سیاست آمریکا در خاورمیانه راضی نیستند.

به نوشته این اندیشکده ، تل آویو بیم دارد که حسن روحانی رئیس جمهوری جدید بتواند ایران را از حالت بحران خارج کند و جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر عمده در منطقه احیا کند. اسرائیل خواستار برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران شده و شاید می داند که این هدف غیرواقع بینانه ممکن است به اندازه کافی فشار از سوی کنگره برای خراب کردن تنش زدایی احتمالی بین تهران و واشنگتن ایجاد کند.

اندیشکده آمریکایی رند افزوده است:سعودی ها نیز از سیاست های آمریکا در منطقه بخصوص در پی بهار عربی راضی نیستند. ریاض بطور مشخص از تصمیم آمریکا برای حمله نکردن به سوریه و سرنگون نساختن رژیم این کشور ناخشنود است.

ˈبه نظر می رسد که فرانسه احساس کرده فرصتی برای بهره برداری از این وضعیت دارد و مشتاق تقویت اتحاد خود با اسرائیل و عربستان سعودی است. نه تنها اقتصاد دچار مشکل فرانسه از فروش سلاح سود می برد بلکه این موضع فرانسه می تواند موجب سرمایه گذاری های بیشتر عربستان در بخش های مهم اقتصادی فرانسه مانند کشاورزی بشود.

روحانی و ظریف نیز به نوبه خود مشتاق افزایش نفوذ منطقه ای ایران از طریق رسیدن به توافق هسته ای هستند؛ توافقی که تحریم ها را بردارد و در عین حال به ایران اجازه دهد که بخش قابل ملاحظه ای از توانایی های هسته ای خود را حفظ کند.

برای آمریکا نیز ، یک توافق هسته ای نه تنها موجب توقف اشاعه هسته ای در خاورمیانه می شود بلکه تنش ها با ایران را نیز کاهش می دهد.

کاهش تنش ها با تهران ، به واشنگتن اجازه می دهد که وابستگی خود را به کشورهای عربی خلیج فارس کم کند.

شریکان آمریکا مانند عربستان سعودی ظاهرا اینگونه تلقی می کنند که برخی از منافع آنها نسبت به منافع تنها ابرقدرت باقی مانده جهان واگرایی دارد. از این رو یک رابطه متوازن تر می تواند به نفع هر دو طرف باشد.

اما این در حالی است که یک توافق هسته ای با ایران احتمالا موجب تغییر عوامل بنیادین نظم منطقه ای که آمریکا بر آن تسلط دارد نمی شود.

نه فرانسه و نه هیچ قدرت خارجی دیگری نمی تواند به عنوان تضمین کننده امنیت منطقه جانشین آمریکا شود.

عربستان به شدت بر تسلیحات و فناوری نظامی آمریکا وابسته است و به آمریکا برای بازدارندگی در برابر قدرت های منطقه ای مانند ایران نیاز دارد.

با وجود تنش های بین واشنگتن و تل آویو ،اسرائیل بعید است که متحد قوی تر و متعهدتری از آمریکا پیدا کند.

این اندیشکده آمریکایی نوشته است : حواشی مذاکرات ژنو نباید امر شگفت آوری باشد چرا که مخاطرات این مذاکرات برای همه کشورهای درگیر بالا است و هر کدام نسبت به منافع خود هیجانی است.

نویسنده اندیشکده آمریکایی رند افزوده است: اسرائیل و عربستان بجای مظنون بودن به انگیزه های آمریکا باید درک کنند که یک توافق هسته ای معطوف به حفظ نظمی منطقه ای است که به نفع هر دوی آنها بوده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها