قول معروفی است که می‌گوید: تاثیر یک دقیقه فیلم دیدن، بیش از ساعت‌ها گوش دادن به سخنرانی‌های یک طرفه است. بررسی‌های به عمل آمده در همین ارتباط نشان می‌دهد نوارها و فیلم‌های آموزشی که موضوع آنها مرتبط با دروس و علاقه فراگیران بوده به نحو بارزی کیفیت آموزش و پرورش و یاددهی ـ یادگیری را در فرآیند آموزش ارتقا بخشیده‌است.
کد خبر: ۶۱۰۹۳۷
بسته آموزشی به جای کتاب​های درسی

اکنون و در جهان رسانه‌ای شده امروز نیز فیلم‌ها و بویژه فیلم‌های آموزشی می‌تواند تاثیری معجزه‌آسا در فرآیند یادگیری ـ یاددهی داشته باشد.

این تاثیر از آن جهت معجزه‌آسا گفته می‌شود که اگر دانش‌آموزان نسبت به اهداف و تاثیرات این‌گونه فیلم‌ها توجیه شده باشند، با امنیت و راحتی خیال بیشتری نسبت به کلاس درس به تماشای این جعبه جادو می‌نشینند.

صد البته که ما نسبت به 50 سال قبل که اولین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با نام فستیوال فیلم‌های آموزنده آغاز به کار کرد، در جایگاه متفاوتی نشسته‌ایم.

گذشت بیش از نیم‌قرن از آن اتفاق، رخدادهای گوناگون و متعددی را در معادلات تولید، پخش و دیدن فیلم آموزشی رقم زده است که قطعا انتظار نداریم با همان عملکرد و کارکردهای آن زمان به نتایج مطلوب و مناسبی دست یابیم.

بعدها و سال‌هایی که ویدئو توانست جهان رسانه‌های آموزشی را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، آوردن یک دستگاه ویدئو به کلاس درس«آوردن جهان به کلاس درس» تلقی می‌شد و این شعار یکی از اولین شعارهایی بود که برای استفاده از نوارهای ویدئویی داده شد.

آن زمان نوارهای بزرگ و حجیم ویدئویی بیش از هر رسانه دیگری با نمایش مواد غیرقابل دسترس و غیرقابل دیدن خود، توانستند ادراک بشر و از جمله دانش‌آموزان را تحت‌تاثیر قرار دهند البته همان زمان و در تمام مدتی که بحث از فیلم‌های آموزشی در روند یادگیری مطرح شده است، همواره کارشناسان مجرب و صاحب‌اندیشه این حوزه تاکید کرده‌اند یک فیلم آموزشی خوب در هر قالبی ارائه شود باید برمبنای سن تحصیلی، مفاهیم و هدف‌های خاص آموزشی و درسی تهیه شده باشد تا بتواند اثرگذار باشد.

از سوی دیگر، نتایج پژوهش‌های انجام شده حاکی است که رسانه‌های آموزشی از جمله فیلم‌های آموزشی ارائه منسجم و اثربخش مطالب را برای معلم ممکن می‌سازد و با تحریک حواس مختلف دانش‌آموزان، درک مطلب را برای آنان، آسان‌تر و ماندگارتر می‌کند.

براساس تجربیات انجام شده، فیلم‌های آموزشی که دارای چهار ویژگی صدا، تصویر، رنگ و حرکت هستند، می‌توانند با تاثیرگذاری بر گیرنده‌های حسی اثرات ماندگاری در یادگیری و آموزش دانش‌ آموزان و مخاطبان داشته باشند.

البته بهره‌گیری از فیلم آموزشی که بخواهد تاثیرگذار باشد، نیاز به اطلاعات و آموزش‌هایی دارد که امیدواریم با نهادینه شدن بسته آموزشی به جای کتاب درسی، معلمان عزیز و همکاران ما در مدارس نیز بیش از پیش به کمک ما در آموزش و پرورش بیایند و برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، شعاع نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند.

حمیدرضا کفاش - دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها