معاون دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ماهیان خاویاری در این دریا خبرداد و گفت: ماهیان خاویاری دریای خزر از گونه‌های مهم در سطح دنیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۷۱۵۷۶
کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر

شهرام نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که، در سالهای گذشته در مراکز تکثیر شیلات بچه ماهی خاویاری تولید و به دریا خزر رهاسازی می‌شد اظهار داشت: اکنون برای تکثیر مصنوعی گونه‌های خاویاری دریای خزر هم مشکلاتی ایجاد شده است.

وی گفت: هم اکنون ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر کاهش یافته و در برخی از گونه‌های صید شده، شیلات گونه مولد هم نداشته است.

نوربخش با اشاره به شهرت جهانی خاویار ایرانی اظهار داشت: این گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته و در آخرین نشست کنوانسیون سایتیس به طور ویژه به آن پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان شیلات تکثیر ماهیان خاویاری و سایر گونه‌های در معرض خطر انقراض دریای خزر در دستورکار قرار گرفته است.

انقراض فک خزری به دلیل شکار بی‌رویه در کشورهای روسیه و قزاقستان

نوربخش با اشاره به فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر گفت: این گونه نیز در معرض خطر انقراض قرار گرفته و دلیل اصلی کاهش جمعیت آن را شکار بی‌رویه در کشورهای روسیه و قزاقستان است که ایران اقدامات خوبی در زمینه امداد و نجات این گونه انجام داده است.

معاون دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، امداد و نجات فک خزری در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و پس از تیمار بسیاری از فک‌های خزری مصدوم شده به دریای خزر برگردانده می‌شود.

newsQrCode
برچسب ها: خاویار دریای خزر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها