مروری بر روند حرکت قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار، نشان از رکود انتظاری همراه با نوسان، چشم‌انتظاری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و درنتیجه خروج از بلاتکلیفی دارد.
کد خبر: ۵۷۰۴۳۹
بازار به انتخابات چشم دوخته است

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در فاصله دوروز مانده به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تکانه‌های قیمتی در بازارهای مختلف تا حدودی خارج از پیش‌بینی شده و تشخیص روند حرکت و مسیر آنها را با ابهاماتی مواجه کرده است.

برای پی بردن به صحت این ادعا کافی است نگاهی بر نوسانات قیمتی در بخش‌های مختلف و موثر بازار در هفته جاری بیندازیم.

به عنوان مثال روز گذشته بورس اوراق بهادار پس از افت یک هفته‌ای شاخص‌ها، با صعود قابل توجهی همراه شد؛ اما در مقابل بازار سکه و دلار پس از مدتی آرامش، به طور غیرمنتظره‌ای روند نزولی به خود گرفت.

از بازار مسکن هم خبر می‌رسد که خریداران و فروشندگان اکنون از انجام معاملات دست نگه داشته‌اند؛ اما در بازار خودرو شاهد رشد غیرمنتظره قیمت‌ها هستیم. مجموع این تحولات و نوسانات تاثیر انتخابات بر بازار کشور را می‌رساند و این‌که در اوج تبلیغات، بازار اکنون ترجیح داده برای انجام فعالیت‌های کلان دست نگاه دارد و برای مشخص شدن نتیجه انتخابات چشم‌انتظار بنشیند.

همچنین به نظر می‌رسد، فارغ از نتیجه انتخابات و تأثیر آن بر وضع کلان اقتصاد و قیمت‌ها، از اواسط هفته آینده فعالیت بازارها بیشتر شده، معاملات از حالت رکود خارج و سرانجام شاخص‌ها و قیمت‌ها از قابلیت بالاتری برای پیش‌بینی برخوردار شوند.

پایین و بالای بورس

شاخص‌های بازار سرمایه در هفته جاری روند پر افت و خیزی را تجربه کرده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار در شنبه هفته جاری 45 هزار و 488 واحد بود که در روز یکشنبه با کاهشی 289 واحدی به 45 هزار و 199 واحد رسید؛ اما در روز دوشنبه با وجود ادامه این کاهش، شاخص کل در ساعات پایانی اندکی افزایش یافت و بازار با رقم 45 هزار و 206 واحد به کار خود پایان داد.

با این حال روز گذشته در پایان معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش غیرمنتظره ۳۴۶ واحدی به رقم ۴۵ هزار و ۵۵۳ واحد دست یافت.

به گزارش فارس، از جمله اتفاقاتی که دیروز در تالار معاملات بورس تهران رقم خورد، حضور رئیس ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و دادن‌ وعده‌های امیدبخش به بازار سرمایه بود. این در حالی است که در یک هفته گذشته شاخص کل بورس با کاهش و درجا زدن به کار خود پایان می‌داد؛ اما از روز دوشنبه هفته جاری این شاخص تلاش‌هایی را برای افزایش آغاز کرده بود تا این‌که دیروز سه‌شنبه روند صعودی به خود گرفت.

به این ترتیب در پایان معاملات تالار شیشه‌ای بورس تهران، شاخص کل با افزایش 346 واحدی موجب شد تا ارزش بازار به بیش از 218 هزار و 328 میلیون تومان برسد.

براساس این گزارش، دیروز حجم معاملات با تغییر مالکیت 746 میلیونی برگ سهم به میزان 1460 میلیون تومان ثبت شد.

اونس لرزید، سکه افتاد

قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در ابتدای هفته جاری یک میلیون و 305 هزار تومان بود که با افزایشی هزار تومانی در روز یکشنبه به یک میلیون و 306 هزار تومان رسید.

بااین حال کاهش قیمت سکه از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شد تا جایی که به یکباره با کاهشی غیرقابل انتظار مواجه شود.

به این ترتیب دیروز بازار سکه و طلا با نوسانات قابل توجه و غافلگیرکننده‌ای همراه شد. گرچه در بازارهای جهانی بهای اونس با کاهش 16 دلاری همراه بود اما بازار سکه و طلای ایران هم منتظر بهانه بود تا قیمت‌ها را کاهش دهد.

از این رو قیمت سکه در بازار داخلی با کاهش 30 هزار تومانی مواجه شد و به یک میلیون و 250 هزار تومان رسید.

جالب اینجاست که محاسبات نشان می‌دهد، نسبت این میزان کاهش قیمت داخلی سکه دو برابر افت قیمت جهانی اونس بوده است.

حال آن‌که قبلا هرقدر بهای اونس جهانی طلا کاهش می‌یافت، بازار داخلی برای آن تره هم خرد نمی‌کرد. دیروز در بازار تهران نیم‌سکه هم با کاهش 6000 تومانی به 668 هزار تومان رسید و ربع سکه 416 هزار تومان فروخته شد که در مقایسه با روز سه‌شنبه 4000 تومان کاهش قیمت نشان می‌دهد.

کارشناسان تغییر آرایش انتخاباتی در یکی دو روز گذشته را بر افزایش تحریک‌پذیری بازار سکه و طلا بی‌تأثیر نمی‌دانند.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم با بیان این‌که نوسانات روز گذشته بازار طلا قابل پیش‌بینی نبود، به جام‌جم می‌گوید: در هفته‌های گذشته اثر خاصی که حاکی از نوسانات شدید در بازار باشد، دیده نمی‌شد. اما از روز گذشته ظاهرا به دلیل داغ‌تر شدن مباحث انتخاباتی این تغییرات رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.

به گفته وی، از آنجا که تمام نامزدهای انتخاباتی بحث‌هایی را در خصوص افزایش ارزش پول ملی کشور مطرح کرده‌اند، این روند به نوعی از دیروز آغاز شده و بر همین اساس قیمت دلار در بازار تهران با کاهش مواجه شد.

او درباره بازار طلا هم خاطرنشان کرد: کاهش بهای هر اونس در بازارهای جهانی اصلا به اندازه کاهشی نبود که دیروز در بازار سکه مشاهده شد.

به گفته کشتی‌آرای، روز گذشته بازار با نوسانات شدیدی همراه شد اما به نظر می‌رسد نتیجه نهایی را باید بعد از برگزاری انتخابات بررسی کرد؛ نتیجه‌ای که اکنون اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

هر گرم طلای 18هم کاهش یافت

این نوسان کاهشی شامل قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم شد. به طوری که قیمت آن دیروز نسبت به روز دوشنبه هفته جاری 3800 تومان کاهش یافت و از 122 هزار و 800 تومان به صد و 19 هزار تومان رسید و البته قیمت گرم 18 عیار از اول هفته جاری رو به کاهش گذاشته به طوری که از شنبه تا دو شنبه هفته جاری 1800 تومان کمتر شده است.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت قیمت طلای 18 عیار از اول هفته جاری تا دیروز5600 تومان کمتر شده است.

دلار ریخت، دل‌ها لرزید

همین مساله یعنی تغییر آرایش انتخاباتی و آسان‌تر شدن گمانه‌زنی‌ها درباره آینده اقتصادی کشور، در روز گذشته سبب شد تا دلار هم با کاهشی یکباره و قابل ملاحظه همراه شود البته با وجود این کاهش، دلار همچنان با قیمت 3590 تومان در بازار تهران معامله می‌شود که شاید در ذهن عامه مردم تغییری نسبت به روزها یا حتی هفته‌های گذشته نداشته باشد اما کاهش 60 تومانی بهای دلار در بازار آزاد طی روز گذشته نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران را در این بازار سبب شده است.

این نگرانی در روزهای پس از انتخابات تبدیل به کابوس می‌شود یا جشن و سرور؟ جواب این سوال هرچه باشد بعد از روز یکشنبه هفته آینده و با نهایی شدن نتایج انتخابات مشخص خواهد شد.

این درحالی است که قیمت دلار در شنبه هفته جاری افزایش نیز یافت و با 30 تومان افزایش در رقم 3650 ثابت ماند اما سرانجام دیروز کاهش قیمت غیرمنتظره‌ای در این بازار اتفاق افتاد تا همه چیز در حال نوسان و بلاتکلیفی بماند.

مسکن و آرامش؟!

این روزها بازار مسکن نیز با نوعی رکود همراه است. این رکود سوال‌برانگیز درست در روزهایی بر بازار حاکم شده که در سال‌های گذشته از آن با عنوان اوج نقل و انتقالات یاد می‌شد.

همه ساله با فرارسیدن روزهای پایانی بهار و آغاز تابستان تکاپویی در بازار حاکم می‌شود که در آن مستأجران و متقاضیان خرید خانه از یک سو و مالکان و صاحبخانه‌ها از سوی دیگر قرار دارند و بنگاه‌های مشاور املاک هم برای جوش دادن معاملات تلاش می‌کنند.

اما در سال جاری تاکنون این شرایط بر بازار حاکم نشده است. این آرامش برای بازار مسکن قدری سوال‌برانگیز است. با این حال فعالان بازار مسکن امیدوارند تعیین تکلیف نتیجه انتخابات، این بازار را هم به اصطلاح راه بیندازد و آن را از حالت رکود انتظاری خارج کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها