دبیر انجمن خودروسازان:

اصلاح قیمت خودرو نشدنی است

دبیر انجمن خودروسازان گفت: اصلاح قیمت خودرو بر مبنای تورم بخشی صنعت خودرو در نیمه دوم سال جاری که روز گذشته از سوی شورای رقابت منتشر شد، امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۵۵۰۳۵۳
اصلاح قیمت خودرو  نشدنی است

احمد نعمت‌بخش در گفت گو با فارس، اظهارداشت: با وجود مکاتباتی که با شورای رقابت داشتیم و به آنها هشدار دادیم که تعیین قیمت خودرو بر مبنای تورم نیمه دوم سال به ضرر صنعت خودروسازی است،مسئولان این شورا، قیمت شهریور 91 را به عنوان مبنای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کردند که در آن زمان، قیمت خودرو دقیقاً برابر با اسفند 90 بود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در اسفند 90 بر مبنای دلار 1226 تومانی تعیین شده بود در حالی که برای تعیین قیمت جدید خودرو باید تورم بخشی صنعت خودرو در طول یک سال در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، افزایش 3 برابری قیمت دلار نیز مد نظر قرار گیرد.

نعمت بخش با بیان این که صنعت خودروسازی کمتر از 10 درصد نیاز خود به ارز را از طریق ارز مبادله‌ای تأمین کرده است، گفت: اکثر نیاز این صنعت از طریق ارز آزاد تأمین شده و قیمت خودرو نیز در 12 مهر امسال بر مبنای ارز 1910 تومانی تعیین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستور رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودرو سازان عملی شده است؟ گفت: خیر، بانک‌ها هنوز این تسهیلات را در اختیار خودرو سازان قرار نداده‌اند.

نعمت بخش با بیان این که خودرو سازان قصد مقابله با کاهش قیمت‌ها را ندارند، گفت: تعیین قیمت‌ خودرو بر اساس نرخ تورم نیمه دوم امسال و بر مبنای قیمت‌های شهریورماه حتی کفاف قیمت قطعات را نمی‌دهد.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: اگر تورم بخشی همه مواد اولیه و ارز در طول یک سال اخیر مد نظر قرار گیرد و با احتساب هزینه‌های مالی خودروسازان، قیمت‌های جدید خودرو بالاتر از نرخ‌های فعلی خواهد بود.

وی از رئیس جمهور خواست تا وارد عمل شود و درباره قیمت خودرو تصمیم گیری نهایی انجام دهد.

شاخص تورم بخشی 5 مدل خودروی سایپا و ایران ‌خودرو روز گذشته بر روی سایت شورای رقابت اعلام شد.

بر این اساس، شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم امسال را با استناد به آمار بانک مرکزی برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو 405 براساس ارز آزاد و مبادله‌ای اعلام کرد.

در جدول تورم بخشی خودروها براساس دلار آزاد نرخ تورم برای پراید 131 اس‌ایکس 37.6 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 37.9 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 41.9 درصد، سمند ال‌ایکس بنزینی با موتور ای‌اف7 معادل 39.5 درصد و رانا 39 درصد اعلام شده است.

همچنین شاخص تورم بخشی صنعت خودرو بر مبنای دلار مبادلاتی برای پراید 131 اس‌ایکس 21.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 20.8 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 17.9 درصد، سمند ال‌ایکس بنزینی با موتور ای‌اف7 معادل 20.8 درصد و رانا 22.9 درصد اعلام شده است.

رئیس شورای رقابت وعده داده است نرخ تورم بخش تولید در نیمه دوم امسال و همچنین قیمت جدید خودروها(شرکتهای دولتی و خصوصی) را بر مبنای دستورالعمل موقت شورای رقابت مشخص ‌کند.

براساس دستورالعمل موقت شورای رقابت، قیمت خودروهای شرکت‌های خصوصی و دولتی باید بر مبنای نرخ مصوب شهریور امسال به اضافه تورم بخشی نیمه دوم سال تعیین شود.

به گفته پژویان، دستورالعمل فعلی شورای رقابت تا اجرای دستورالعمل نهایی در ابتدای سال آینده قابل اجرا است و سال آینده دستورالعمل کلی قیمت‌گذاری توسط این شورا تدوین و نهایی می‌شود.

به دنبال افزایش شدید قیمت خودرو براثر بخشنامه بهمن ماه دولت، رئیس جمهور در ابتدای اسفند خودروسازان را مورد انتقاد قرار داد و پس از آن، احمدی نژاد، شورای رقابت را مأمور تعیین الگوی قیمت گذاری خودرو کرد و اجرا و عملی کردن آن را به سازمان حمایت وزارت صنعت سپرد.

سایپا و ایران خودرو در هفته گذشته از 500هزار تا 5میلیون تومان کاهش قیمت داده‌اند اما خودروسازان خصوصی به ویژه عرضه کنندگان محصولات چینی با اعمال قیمت‌های تجاری از هرگونه کاهش قیمت خودداری کرده‌اند که با سکوت و انفعال سازمان حمایت رو به رو شده است.      

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
....................
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
5میلیون كاهش برای پولدارهاست نه فقرا
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
ای بابا كی به كیه... هر كسی هر كاری دلش می خواد انجام می ده... این چه جور خودروی ملیه كه این همه به ارز وابسته است.... فقط شعار می دهند....
كابیز
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
متشكرم
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
حتما نعمت بخش تعداد زیادی خودرو قبلا خریده كه الان اینقدر چونه میزنه
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
۰
۰
این خودروها اگه ملیه پس چه ربطی به دلار داره؟؟؟اگه وارد میشه كه دقیقا همینطوره...پس چرا میگن ملییییییییییی...حتی یه پیچش هم تو ایران تولید نمیشه...اینجا فقط سمبل میكنند
نگار
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
۰
۰
آب ازبالا گل آلوداست
M-R-A
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
۰
۰
اگه نظر منو می پرسی خیلی خوب شده كه اینجوری شد ، هركه دوتومن پولداشت یه وامم روش و یه خودرو بخر و بشین پشتش هی گاز بده ، انشالله قیمت پراید 50 میلیون بشه و دیگه كسی نتونه سوار ماشین بشه و خیابونا خلوت شه و آلودگی هوا كم و هزینه های ملی سوخت نشه و خیلی چیزای دیگه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
۰
۰
خدایا میشه واردات خودرو ازاد شه تا اینها نابود شن
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
۰
۰
اصفهانیها باید علیه نعمت بخش ادعای شرف كنند آب از دست این بابا نمیچكه
hasti
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
۰
۰
اخه اصلاح كردن قیمت خودرو 2هفته اعلام كرده بودین الان چرا به یك ماه كشیده هنوز خبری نشده
فقیر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
ان شا الله به جای قیمتها خود تولید كننده ها می شكنند .
عین اله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
آقای نعمت بخش تورو خدا كوتاه بیا!

نیازمندی ها