یکی از اهداف را‌ه‌اندازی شبکه پویا آن‌گونه که از صحبت‌های مدیران و برنامه‌سازان این شبکه برمی‌آید، علاوه بر سرگرم‌ کردن بچه‌ها، بال و پر دادن به تفکر و تخیل آنهاست.
کد خبر: ۵۳۵۴۹۱
معرفی ناقص مشاهیر

کودکان تخیل فعالی دارند و با کوچک‌ترین تلنگر می‌توانند، دنیای پر رمز و رازی در ذهن خود بسازند. شخصیت بیشتر کودکان در همین تخیلات شکل می‌گیرد و به همین دلیل ساماندهی به تخیلات کودکان یکی از اهداف درازمدت شبکه پویاست که حتما با برنامه‌ریزی و استفاده از برنامه‌سازان خلاق عملی می‌شود.

اما شبکه پویا هدف بزرگ‌تری هم دارد و آن آموزش و عمق بخشیدن به دیدگاه‌ و تفکر کودکان است. این شبکه با برنامه‌های آموزشی که تهیه می‌کند، می‌تواند مانند یک مدرسه تصویری عمل کند؛ مدرسه‌ای که یکی از کلاس‌های آن مثلا معرفی «مشاهیر» ایران زمین است.

مسلما ساخت چنین برنامه‌ای باید به‌عهده کسانی گذاشته شود که هم با زندگی مشاهیر آشنا هستند و هم می‌دانند که چگونه باید زندگی این افراد را در قالب انیمیشن به بچه‌ها معرفی کنند که هم اصل مطلب را گفته باشند و هم تصویری جامع و کامل از این شخصیت‌ها در ذهن بچه‌ها تداعی کنند.

اما با دیدن قسمت‌هایی از برنامه «مشاهیر» می‌توان به این نکته رسید که سازندگان این برنامه چندان به نوع روایتی که برای برنامه خود انتخاب کرده‌اند، اِشراف نداشته‌اند و به این موضوع توجه نکرده‌اند که بچه‌ها با دیدن این برنامه نه پرسشی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که برای یافتن پاسخ آن کنجکاو شوند و نه برنامه مشاهیر آنقدر زندگی شخصیت‌های معروف را کامل و خوب معرفی می‌کند که برای بچه‌ها کافی باشد.

مثلا در بخشی از این برنامه که به معرفی «جلال آل‌احمد» اختصاص داشت فقط مخاطب بزرگسالی از داستان آن سردرمی‌آورد که با زندگی جلال آل احمد آشنا بود. کودکان به آنچه می‌بینند، بسنده می‌کنند.

آنها هنوز آنقدر کنجکاو نشده‌اند که مثلا پیگیر شوند و بفهمند جلال آل‌احمد چه کسی بوده است حتی بیشتر بچه‌ها به دیدن این‌گونه برنامه‌ها تمایلی ندارند، مگر این‌که پدر و مادرشان آنها را به تماشای چنین برنامه‌هایی تشویق کنند.

در چنین شرایطی وقتی برنامه‌ای معرفی شخصیت مطرحی را به صورت کامل انجام نمی‌دهد و فقط سرفصل‌های مهم زندگی آنها را مرور می‌کند، بازهم بقیه ماجرا به عهده پدر و مادر است که اگر اطلاع کافی از آن شخصیت داشته باشند، ‌ادامه آموزشی را که شبکه پویا به صورت ناقص انجام داده است، به عهده بگیرند. اینجاست که می‌توان این نکته را یاد‌آوری کرد که آموزش برای کودکان باید کامل و بی‌نقص باشد.

طاهره آشیانی‌ - دبیر گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها