سازمان میراث فرهنگی در بیانیه‌ای محکوم کرد:

سناریوی مضحک آمریکایی‌ها در حراج آثار تاریخی ایران

سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام سنای آمریکا در تهیه لایحه حراج آثار تاریخی ایران آن را سناریویی غیر دیپلماتیک و مصداق بارز سرقت اموال فرهنگی دانست.
کد خبر: ۴۵۵۹۶۲

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از سازمان میراث فرهنگی، به دنبال اقدام غیر دیپلماتیک سنای آمریکا در تهیه لایحه حراج آثار تاریخی ایران که می‌توان از آن به عنوان یک سرقت بزرگ فرهنگی نام برد، معاون میراث فرهنگی کشور با صدور بیانیه‌ای این اقدام خصمانه دولت آمریکا که نمادی از ضدیت با فرهنگ مردم جهان و مخدوش کردن هویت تاریخی آنان است را محکوم کرد.

در بیانیه سازمان میراث فرهنگی آمده است:

اقدام غیر دیپلماتیک و مضحک سنای آمریکا در تهیه لایحه حراج آثار تاریخی ایران و برخورد غیر فرهنگی این دولت با اموال فرهنگی بی‌نظیر کشورمان، که جلوه‌هایی غنی از تمدن بشری را در خود حفظ کرده‌اند،‌ به روشنی بیانگر حوزه خصمانه آن کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

این اقدام، که در ادامه سیاست‌های واهی آمریکا در اعمال فشار هر چه بیشتر به ملت شریف ایران قرار دارد، بیش از هر چیز،‌ نشان از بی‌خبری این کشور مدعی تمدن از فرهنگ و عدالت و صلح است.

تمدن حداکثر 250 ساله آمریکا سابقه‌ای سنگین از اقدامات ضد بشری و ضد فرهنگی را از کارنامه ننگین خود دارد؛ برده‌داری، برده‌کشی، استثمار فرهنگی و اجتماعی،‌ تبعیض نژادی در هر دو نوع سنتی و مدرن و حمله نظامی به کشورهای دیگر، تنها بخشی از این اقدامات ضد بشری‌اند.

در مقابل،‌ فرهنگ چند هزار ساله کشورمان مفاهیمی ارزشمند همچون عدالت، برابری انسان‌ها،‌ صلح، و آزادی اندیشه را به جامعه‌ی جهانی عرضه داشته است، مفاهیمی که آمریکای جهان‌خوار تاب تحمل مواجهه با آن‌ها را ندارد. طی این پیشینه بلند و پر فراز و نشیب تاریخی، ملت شریف ایران،‌ بارها و بارها، اثبات کرده است که هیچ نیروی متخاصمی، هیچ‌گاه نتوانسته خللی در اراده‌ آهنینش وارد آورد.

از کشوری همچون آمریکا، نیز، انتظاری بیش از این نمی‌رود که برای حفظ موقعیت حباب‌وار خود، تمام توان سیاسی و نظامی خویش را،‌به خیال واهی نابودی این پشتوانه‌های فرهنگی غنی، به میدان بیاورد. اما این خیالی پیش نیست، و اراده آهنین ملت شریف و فرهنگی ایران، که با ارزش‌های والای اسلامی مزین گشته، هیچ‌گاه این اجازه را به این کشور نخواهد داد.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با وقوف کامل به محتوای کنوانسیون و مجموعه قوانین و مقررات بین‌المللی در این حوزه،‌ قویاً، بر این موضع بر حق پای می‌فشارد که طبق مفاد کنوانسیون 1970 با عنوان «جلوگیری و ممنوعیت خروج، ورود، و انتقال مالکیت اموال فرهنگی»، هر گونه دخل و تصرف در این حق قانونی کشور ایران، اقدامی غیرقانونی بوده، و مصداق بارز سرقت اموال فرهنگی می‌باشد. این سازمان، همچنین، طبق مفاد کنوانسیون صدرالاشاره، بدین‌وسیله، کشورهای عضو این کنوانسیون را به حمایت از این موضع بر حق دعوت می‌نماید.

در عین حال، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام می‌نماید که، در مرتبه‌ ارگان‌ متولی پاسداری از میراث فرهنگی ایران اسلامی، همچون گذشته، و حتی با موضعی قوی‌تر، موضوع استرداد اموال فرهنگی ایران در کشور آمریکا را از مجاری قانونی بین‌المللی پیگیری کرده، و،‌ همچنین تمامی توان خود را در جلوگیری از به فرجام رسیدن این لایحه ننگین به کار خواهد بست.

علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها